„Uprawianie” nauki jest z pewnością jednym z ciekawszych sposobów na życie. Jednak rodzące się natychmiast pytanie: co należy robić, aby stać się dobrym naukowcem, może natychmiast zgasić czytaj dalej
Kwestia istnienia Boga jest tematem tyleż kontrowersyjnym, co – ostatnio – dość modnym. Elity naukowców, wykładowców przedmiotów ścisłych czy teologów zajmują w tej sprawie czytaj dalej
Publikacje popularnonaukowe mają na celu propagować zainteresowanie oraz pogłębianie wiedzy wśród ludzi niekoniecznie związanych z nauką. W książkach tych poruszany jest zwykle jeden problem wraz z próbą czytaj dalej
W opublikowanej przez Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego książce „Wynaleźć codzienność. Sztuki działania” Michel de Certeau proponuje zmianę oceny odbiorcy kultury masowej. Z wizji biernego czytaj dalej
Nauki ścisłe, szczególnie matematyka, fizyka czy chemia wielu ludziom wydają się być oderwanymi od rzeczywistości zbiorami praw i teorii zawartych w opasłych tomiskach, których nawet najbardziej czytaj dalej
O Einsteinie, ogólnej i szczególnej teorii względności czy wzorze E=mc2 słyszał z pewnością każdy. Jednak różnica pomiędzy „słyszeć” a „znać” czy „rozumieć” czytaj dalej
O matematyce, jak dowodzi tego najnowsza książka Iana Stewarta, można przeczytać nie tylko w publikacjach popularnonaukowych i nie wyłącznie w formie bogatego w skomplikowane terminy, nieskończenie długiego czytaj dalej
Krwawy magnes Większość ludzi zapytana o stopień brutalizacji współczesnych mediów skłania się ku twierdzeniu, że jest w telewizji czy internecie za dużo przemocy. Co ciekawe – czytaj dalej
Książka pt. "Mózg i jego umysły" obejmuje osiemnaście artykułów, skupionych w trzech blokach tematycznych. Prace te wpisują się w nurt, między innymi, psychologii kognitywnej (doznawanie, spostrzeganie czytaj dalej
Mimo że ekspansja mediów elektronicznych sprzyja homogenizacji kultury, język tych mediów wydaje się mocno zróżnicowany. Badacze z polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego (skupieni w Pracowni czytaj dalej