"Kroniki sąsiedzkie" Śląskiego Teatru tańca, występy Nory Chipaumire oraz Compagnie Drift ze Szwajcarii to najciekawsze wydarzenia pierwszego tygodnia Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej w Bytomiu. czytaj dalej
z Sylwią Hefczyńską-Lewandowską, aktorką i choreografką Śląskiego Teatru Tańca, rozmawia Sławomir Krempa czytaj dalej
Na ostatnim już zapewne dla mojego pokolenia spotkaniu starszoharcerskim „Watra 2007” środowiska zagłębiowskiego śpiewaliśmy – jak zwykle, jak to bywało niegdyś – codzienne piosenki obozowe, ale i pieśni wielkie. czytaj dalej
Kto nie słyszał narzekań na kondycję współczesnego polskiego kabaretu? Kto sam nie rzucał kalumnii na ekipy produkujące się na estradzie w coraz mniej zabawnych a bardziej żenujących skeczach? czytaj dalej
Poezja Adama Zagajewskiego, członka grupy „Teraz” miała nie być poetycka, jego wczesne utwory wręcz „uciekały” od poezji. czytaj dalej
Pierwsza jaskółka wiosny nie czyni. Czy zapowiedź wyegzekwowania osobistej odpowiedzialności urzędnika państwowego będzie taką jaskółką? czytaj dalej
Piszę te słowa w dniu, kiedy pokazaliśmy skrajnie narodowo-katolickiemu obozowi części polityków Prawa i Sprawiedliwości, że ich eurosceptycyzm nie może być dzisiaj kierunkiem dla nowoczesnej demokracji.</ czytaj dalej
Dochodzimy do momentu, w którym elementem fundującym nam rzeczywistość jest nie Przybyszewsko rozumiana chuć, lecz chęć – nie tyle nawet usakralizowana, co substytyzująca. czytaj dalej
„Kosmetyka to nauka o kosmosie kobiety” – powiedział kiedyś Karl Kraus, niezgorszy pisarz – do tego mężczyzna! Jednym słowem: doskonały badacz kobiecej natury. czytaj dalej
Trzeba wiedzieć, że Norwid napisał swój poemat w dobie największej popularności Offenbacha, parodiującego w swoich operetkach mity starożytnych Greków. To właśnie ironia staje się pryzmatem nowego poznania, odświeżania statycznych figur, ona także pobudza dzieło do balansowania, przechodzenia między dwoma postaciami Apollina. czytaj dalej