Trzeba wiedzieć, że Norwid napisał swój poemat w dobie największej popularności Offenbacha, parodiującego w swoich operetkach mity starożytnych Greków. To właśnie ironia staje się pryzmatem nowego poznania, odświeżania statycznych figur, ona także pobudza dzieło do balansowania, przechodzenia między dwoma postaciami Apollina. czytaj dalej
Aby zrozumieć istotę formułującego się zwierzenia w literaturze XX wieku, należy dodać jeszcze kilka nierozerwalnych faktów, które konkretyzują obraz tego rodzącego się zjawiska poetyckiego. czytaj dalej
Twórczość Roberta Lowella jest doskonałym przykładem heterogeniczności powojennej poezji, ścierania się poglądów teoretycznoliterackich i rodzenia się nowych praktyk pisarskich, czyli zwierzenia w liryce. czytaj dalej
Autorytet państwa ma się angażować w ochronę dóbr osobistych na gruncie prawa karnego. Tak orzekł niedawno Trybunał Konstytucyjny, utrzymując w mocy art. 212 kodeksu karnego. czytaj dalej
Wyrok Sądu Najwyższego jest wyrokiem ostatecznym. Dokonana w nim ocena działań wysokich urzędników państwowych jest więc również niepodważalna. czytaj dalej
Najważniejsza nagroda tego roku, Oscar dla najlepszego filmu, pozostawała chyba tajemnicą do samego końca. czytaj dalej
Programy, obietnice, gry wyborcze. Na ogół nikt tego poważnie nie bierze. Ot, reguły demokratycznej walki o władzę. Poważniej wypadałoby traktować programy spoza kręgu wyborczych potyczek. czytaj dalej
Dzieci, gdy widzą coś dla siebie niepokojącego, zamykają oczy. W ten sposób odcinają się od świata zewnętrznego. Dla dorosłych takim sposobem staje się poczta elektroniczna. czytaj dalej
Postać Roberta Schumanna jest niewątpliwie jedną z najbardziej tragicznych, jakie zapisały się na kartach historii muzyki. Jego niezwykła osobowość była zagadką nawet dla najbliższych przyjaciół kompozytora. czytaj dalej
Cud mniemany – język architektury i przestrzeni w filmie „Trzeci cud” Agnieszki Holland "architektura powinna być wrażliwa i niebezpieczna. Nie powinna być, natomiast, skazana czytaj dalej