1. Na próżno osiemnaście lat temu Marcin Hałaś nawoływał do zwrócenia uwagi na tzw. „Pokolenie Przełomu”. Twórcy, urodzeni w latach 1965 – 1968, bardzo szybko zostali czytaj dalej
Jeśli w poprzednim tomiku Różewicza dominującym kolorem była szarość, to „Wyjście” rozświetlane jest raz po raz jarzeniową bielą. Jeśli w „Szarej strefie” panował nastrój czytaj dalej
„Życie jest znacznie krótsze niż liczba przeżytych dni” pisze w swej najnowszym tomiku „Ludzie bez strychów” Andrzej Kanclerz. Na ten tomik, będący częścią książki pt. czytaj dalej
Boję się recenzowania tomików poetyckich Marcina Hałasia. Boję się, bo wiem, że nawet przy największych staraniach nie zdołam uchwycić wszystkiego, co mnie w tej poezji zachwyca. Boję się, bo nie chcę czytaj dalej
Kto poszukuje obrazów Krakowa utrwalonych w poezji, ten koniecznie powinien sięgnąć po „Krakowskie piórka” Jana Sztaudyngera. Ten niewielki tomik gromadzi olbrzymią ilość piosenek czytaj dalej
„Czy pan wie, kiedy się zaczyna prawdziwy wiersz? Zaczyna się wtedy, gdy pomiędzy słowami przebiega iskra elektryczna, gdy są one ze sobą spojone nierozdzielnie. (...) Wiersza nie ma, jeżeli od słowa czytaj dalej
1. Kiedy Maciej Słomczyński uczył Wisławę Szymborską pisania limeryków, powtarzał jej ciągle, że utwory te poza specyficznym układem rymów powinny być jeszcze lekko nieprzyzwoite. Noblistka wzięła czytaj dalej
Są wśród nas również tacy poeci: nie mają w sobie nic z buntowników, młodość ich na skrzydłach nie niesie. Tak naprawdę – wydaje się, że z literaturą dawno już wzięli rozwód czytaj dalej
„Mogłam być sobą – ale bez zdziwienia, a to by oznaczało, że kimś całkiem innym” - pisze Wisława Szymborska w jednym z wierszy tomiku „Chwila”. Tym samym daje nam pewną wskazówkę czytaj dalej
„Ja się nie śmieję” to wbrew pozorom nie recenzja w skrócie, a tytuł satyrycznego tomiku Leona Pasternaka. Leon Pasternak, redaktor „Szpilek” był opiekunem duchowym i nauczycielem czytaj dalej