AMERYKAŃSKIE KONFESJE DWUDZIESTEGO WIEKU

Data: 2008-03-07 00:23:03 Autor: Dawid Klachacz
udostępnij Tweet

Atmosferę nadchodzącego konfesjonalizmu można zauważyć już w późniejszych tekstach modernistów, na przykład w bolesnych i osobistych Pisan Cantos Ezry Pounda z 1948 roku. Natomiast realnym zerwaniem z zasadami poetyki modernistycznej, która nakazywała dystans i powściągliwość liryczną dokonała się za sprawą „pokolenia pośredniego” i najmłodszego. Pierwiosnkiem nowej poezji był już Skowyt Allena Ginsberga z wXX roku 1955 jako żarliwy wyraz skarg młodzieńca, okaleczonego przez życie, system oraz własny obłęd. W tymże roku poeta „pokolenia pośredniego” – John Berryman zaczął pisać pierwsze wiersze z serii, która później dała początek jego dziełu życia, Dream Song – niesamowitemu dziennikowi poetyckiemu z nieznacznie tylko zamaskowanym autorem w roli głównej. W 1959 roku W. D. Snodgrass publikuje tom pt.: Hearts Needle. Ta opowieść o rozpadzie małżeństwa poety i utracie po rozwodzie ukochanej kilkuletniej córki w 1960 roku przyniosła mu nagrodę Pulitzera, rzadko przyznawanej za tomiki jak ten – debiutanckie. Jak pisze badaczka literatury amerykańskiej A. Salska w 1957 roku „The New Yorker”, „Saturday Review” i „Harper’s”, pisma kształtujące amerykański klimat kulturalny, wydrukowały też wiersze jeszcze zupełnie nieznanej Anne Sexton, których tematem był jej pobyt w szpitalu psychiatrycznym.[1] Te wszystkie wydarzenie literackie prowadzą do systematycznej krystalizacji konfesji w liryce powojennej. A najznamienitszym przykładem owej krystalizacji i przełomu w obrębie poezji stała się twórczość Roberta Lowella.

 

Dawid Klachacz

student polonistyki i kulturoznawstwa, redaktor działu publicystyki w portalu „granice rzeczywistości”, feminista;lubi słuchać spowiedzi nieżyjących pisarek i pisarzy, szczególnie tych„zboczonych” z drogi przez społeczeństwo; publikuje w „swoim” portalu, "Nowym Gwoździu Programu", brulionie literackim „Ślad” największe wyzwanie – nie zwariować.



[1] Historia literatury amerykańskiej XX wieku, Pod red. A. Salskiej, Universitas, Kraków, 2003, s. 398 – 399.

1

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Warto przeczytać

Reklamy
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Katar duszy
Joanna Bartoń
Katar duszy
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Klubowe dziewczyny 2
Ewa Hansen ;
Klubowe dziewczyny 2
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje