– Nasz mózg dąży do homeostazy, chce za wszelką cenę zachować poczucie bezpieczeństwa, a każda zmiana na pewnym poziomie niesie zagrożenie, bo przecież nie wiadomo z góry, co się za nią kryje. Ale nie chodzi o to, by nadmiernie ryzykować, żeby skakać na główkę, nie wiedząc, jak głęboka jest woda. Dobrze jednak nie ograniczać się w życiu do zaspokajania swoich najbardziej podstawowych potrzeb – mówi Agnieszka Janiszewska-Szczepanik, autorka powieści „Woda księżycowa". czytaj dalej
„Ostatnią górę" w reżyserii Dariusza Załuskiego należy potraktować – podobnie jak ekspedycję, o której film opowiada – wyłącznie w kategoriach straconej szansy. Twórcom udało się uciec od największej sztampy – ukazania nierównego skądinąd pojedynku człowieka z naturą, jednak w zamian nie potrafili zaproponować spójniejszej narracji. Popełnili też szereg błędów, które sprawią, że za kilka lat – gdy pamięć o narodowej wyprawie na K2 w latach 2017/2018 nieco się zatrze – „Ostatnia góra" stanie się produkcją zupełnie niezrozumiałą. czytaj dalej
– Za sprawą jednej powieści możemy przeżyć wiele różnych emocji jednocześnie. Gdy sami przeżywamy tragedię, czujemy ból i do nadziei czy radości jest nam bardzo daleko. Za sprawą książki możemy odkryć, że w życiu po bólu, chorobie, nieszczęściu, niemal zawsze przychodzi choć krótka chwila radości. Dobra powieść daje nadzieję. Dobra książka pozwala także często poznać całe losy bohatera – od narodzin do śmierci. Dobra książka to życie w pigułce – mówi Nicholas Sparks, autor bestsellerowych powieści obyczajowych. Wkrótce ukaże się jego nowa ksiażka – Powrót. czytaj dalej
– Lubimy wierzyć w to, co niezwykłe. Normalności mamy zwykle sporo i może nas ona nużyć. Niezwykłość odrywa nas od monotonii szarego dnia i pociąga swą odmiennością. To tak, jak z urlopem, na którym wypoczywamy od codzienności – mówi Marian Nocoń, autor trylogii SETON, na którą składają się powieści „Artefakt umysłu" oraz „Niezabliźniona nić". Tom trzeci ukazać się ma w przyszłym roku. czytaj dalej
– Im dłużej żyję, tym więcej przemocy zauważam i bywa to dla mnie druzgocące – mówi Emilia Teofila Nowak, autorka „Hotelu Aurora". O pięknych Karkonoszach, o trudnej miłości i sile, jaką daje rodzina autorka opowiada na łamach naszego portalu. czytaj dalej
– Pisząc „Cyklon" chciałem opowiedzieć o mierzeniu się z historią, o tym, jak trudno odkrywać historię własnych przodków i o tym, jak bardzo może być ona bolesna – mówi Przemysław Semczuk, autor powieści. czytaj dalej
– W większości przypadków motywy zbrodni są zdecydowanie mniej skomplikowane niż te, z którymi spotykamy się w powieściach, a mordercy nie są tak przebiegli. Ale współczesne kryminały są mocno osadzone w świecie, który nas otacza – mówi Agnieszka Pruska, autorka cyklu powieści o komisarzu Barnabie Uszkierze, w tym najnowszej – „Łowcy". czytaj dalej
– Niejednokrotnie stajemy przed koniecznością nagłej zmiany, przed sytuacjami, które postrzegamy jako trudne, by nie rzec: tragiczne. Przeżywamy własne wewnętrzne dramaty, musimy podjąć poważne decyzje. Może warto spojrzeć na nie jako na coś dobrego. Jako na okazję do zmiany. Warto otworzyć się na nią. Warto zrobić krok w kierunku tego, co nowe. Może właśnie to, co nowe, przyniesie nam szczęście? – mówi Nina Nirali, autorka powieści „Królowa pszczół". czytaj dalej
– Bardzo często dostrzegam w różnych sytuacjach potencjał, by mogły stać się memami. Widzę coś, co jest oczywiste, a wystarczy zmienić jeden drobny element całej układanki i już robi się zabawnie, śmiesznie. Albo wrednie – mówi Iwona Banach, autorka komedii kryminalnych „Niedaleko pada trup od denata" oraz „Głodnemu trup na myśli". czytaj dalej
– Ciągle żyją wśród nas anonimowi, nieznani cisi Bohaterowie – nie tylko Powstańcy, ale również ludność cywilna walczącej Warszawy - mówi Małgorzata Czerwińska-Buczek, autorka książki „Ziutek. Chłopiec od „Parasola", w której opisuje historię Józefa Szczepańskiego pseudonim Ziutek, Powstańca, autora jednej z najbardziej znanych piosenek powstańczych „Pałacyk Michla". czytaj dalej