Matura z matematyki - dwója dla MEN.

Data: 2011-09-19 13:26:03 Autor: Geronimo26
udostępnij Tweet

Dziś mamy za sobą drugi rok egzaminów maturalnych z matematyki. Za podstawę oceny skutków wprowadzenia tejże decyzji w życie niechaj posłużą same cyfry, które - jak wiemy od matematyków -zawsze mówią całą prawdę. I tak oto w tym roku matury z matematyki nie zdało blisko 21% licealistów przystępujących do tego egzaminu, czyli blisko 100 tys. młodych ludzi. Dodatkowo, jak wynika z ostatnich doniesień, egzamin poprawkowy z tego przedmiotu wypadł równie fatalnie. Spośród wszystkich maturzystów, którzy przystąpili do poprawkowego egzaminu z matematyki, nie zdało go 50% młodych osób. Wyniki są zatrważające, ale również i smutne.

 

Jaki nasuwa się wniosek z tychże danych? Otóż, najprościej mówiąc, obowiązkowa matura z matematyki była najgorszą decyzją Ministerstwa Edukacji w ostatnich latach. Ten kompletnie nieprzygotowany projekt sprawił, że dziesiątki tysięcy młodych osób muszą pożegnać się z marzeniami o podjęciu wymarzonych studiów. Część z nich zapewne wyemigruje za granicę, inni podejmą marnie płatną pracę, zaś większość pozostanie w swych domach bez żadnego zajęcia, oczekując na kolejną szansę za rok.

 

Warto zadać sobie pytanie: co jest przyczyną tak słabych wyników? Czy to wina źle wykształconych nauczycieli, mało inteligentnej i leniwej młodzieży, czy też może zbyt dużych wymagań stawianych maturzystom przez osoby przygotowujące zadania maturalne? Otóż odpowiedź jest bardzo prosta i nie jest nią żadna z powyższych. Cały problem tkwi w tym, iż matematyka była, jest i będzie najbardziej nielubianym przedmiotem - począwszy od szkoły podstawowej, a skończywszy na liceum. Oczywiście, są uczniowie, którzy do przedmiotów ścisłych mają wrodzony talent i tym samym czują do nich wiele sympatii i ponadprzeciętnie się nimi interesują. I to właśnie dla nich powinna być matematyka na maturze. Niestety, pozostała ogromna część naszej młodzieży matematyki nigdy nie polubi, a kolejne godziny spędzane w szkolnej sali na rozwiązywaniu niezrozumiałych zadań są dla niej istną katorgą. Tak po prostu jest i żadna odgórna decyzja naszych władz tego nie zmieni. Nie bez powodu od lat kierunki ścisłe na wyższych uczelniach świecą pustkami, podczas gdy ich humanistyczne odpowiedniki pękają w szwach. I nie zmienią tego żadne promocyjne stypendia dla najlepszych studentów kierunków ścisłych czy też dodatkowe bonifikaty w postaci dopłat do akademików, wyżywienia itp. Taka jest brutalna prawda i trzeba się z nią pogodzić tu i teraz, oszczędzając tym samym przykrego losu przyszłym maturzystom.

 

Oczywiście, nie jestem naiwny i zdaję sobie doskonale sprawę z tego, że nikt teraz nie zdobędzie się na tyle odwagi, by przyznać się do błędu. Przez kolejne lata wciąż będą padały zdania, iż przywrócenie obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki było dobrą decyzją, a pozytywne efekty tego kroku poznamy za lat kilka. I tak oto będziemy wciąż czekać na obiecywany dzień "konsumpcji plusów" tejże decyzji, a kolejni młodzi ludzie będą przeżywać swoje małe rodzinne dramaty oblanego egzaminu maturalnego.

 

Szkoda, że przy debacie nad wprowadzeniem matematyki do zestawu obowiązkowych przedmiotów maturalnych słuchano głosów polityków, profesorów wyższych uczelni o kierunkach ścisłych, kadry nauczycielskiej, zaś nikt nie zadał sobie tyle trudu, by zasięgnąć opinii najbardziej zainteresowanych - przyszłych maturzystów.

1

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Warto przeczytać

Reklamy
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Katar duszy
Joanna Bartoń
Katar duszy
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Klubowe dziewczyny 2
Ewa Hansen ;
Klubowe dziewczyny 2
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje