W 80 dni dookoła planszy. Recenzja gry „Śladami Phileasa Fogga"

Data: 2019-06-11 10:00:56 Autor: Magdalena Galiczek-Krempa, Sławomir Krempa
udostępnij Tweet

„Śladami Phileasa Fogga” to inspirowana książką Juliusza Verne’a planszowa podróż dookoła świata.

„Śladami Phileasa Fogga"
Autor gry: Sławomir Czuba
Ilustracje: Dorota Wojciechowska-Danek
Zielona Sowa
Liczba graczy: 2-4
Wiek: 9+
Czas rozgrywki: 45-90 minut

Efektowny zestaw

W skład zestawu wchodzi duża plansza, planszetka „Biuro Podróży”, 4 planszetki postaci, każda z unikalną zdolnością specjalną, 4 pionki, 50 kart biletów, 8 kart podróży pieszo, 12 kart rund, 30 kart wydarzeń, 56 banknotów, znacznik pierwszego gracza oraz znacznik rundy. Gra mocno zwraca uwagę projektem graficznym – zarówno stylistyką, jak i kolorystyką. Zestaw jest wielokolorowy, natomiast dominują odcienie pastelowe. Spoglądając na ilustracje Doroty Wojciechowskiej-Danek, można odnieść wrażenie, jakby cofnęło się do czasów, w których toczyła się akcja powieści „W 80 dni dookoła świata”. Rysunki są staranne, szczegółowe, przed przystąpieniem do rozgrywki z dużą przyjemnością ogląda się przywodzące na myśl stare ryciny elementy zestawu. Ilustracje znalazły się nawet na szkieletach, z których wypychamy planszetki – szkieletach, które zwykle są przez graczy wyrzucane. Świetnie dobrano liternictwo – czcionka jest czytelna, ale świetnie wpasowuje się w projekt graficzny. Całość jest idealnie wyważona i bardzo atrakcyjna wizualnie.

Intuicyjne zasady

Celem gry – jak łatwo się domyślić – jest okrążenie świata nim upłynie 12 rund, odpowiadających 80 dniom. Wygrywa ten spośród graczy, który jako pierwszy okrąży świat, ale również zaoszczędzi najwięcej pieniędzy. Każda z rund składa się z kilku etapów. Po przygotowaniu do podróży następują dwa etapy zakupu biletów, dobranie dwóch dodatkowych biletów ze stosu (tzw. „Szczęśliwy traf”), moment, w którym można spróbować utrudnić podróż przeciwnikowi (lub sobie ją ułatwić) – „Przeciwności losu”, „Nowy cel podróży”, gdy wykorzystujemy bilety by przesunąć pionki do nowej lokalizacji i – wreszcie – sprzedaż biletów. W kolejnych rundach powyższe etapy powtarzają się.

Strategia i szczęście

Wbrew wrażeniu dużej złożoności rozgrywki i mnogości wykorzystywanych elementów, zasady są bardzo intuicyjne i wyczerpująco wyjaśnione w dołączonej do zestawu instrukcji. W zabawie bardzo ważna jest strategia. Podróżowanie wymaga odpowiedniego doboru biletów – należy bacznie obserwować planszę, na której zaprezentowano kolejne etapy drogi, a także środki lokomocji i liczbę mil, konieczne do pokonania danego odcinka. Czasami wystarczy tylko jeden środek lokomocji (na przykład statek), innym razem należy łączyć różne (na przykład podróżowanie na słoniu z koleją). Ważne są także odległości – by pokonać niektóre odcinki wystarczy zakupić dwa bilety, te zdobyte podczas „szczęśliwego trafu” pozostawiając na później, w innych zaś by pokonać odcinek trzeba poświęcić więcej niż jedną rundę. Oczywiście duże znaczenie ma także szczęście i losowość – to ona decyduje o tym, jakie bilety przypadną poszczególnym graczom na etapie „Szczęśliwego trafu" i jakie bilety trafią do puli. Dużą rolę odgrywa też utrudnianie innym graczom podróży i przewidywanie ich kroków, a także zabezpieczanie się przed negatywną interakcją z ich strony. Warto umiejętnie wykorzystywać karty „Przeciwności losu”, a także podkupywać bilety, które mogłyby być potrzebne pozostałym graczom. Jak to często bywa, wraz ze wzrostem liczby graczy rozgrywka staje się coraz bardziej dynamiczna i angażująca.

Specjalne zdolności i regrywalność

Świetnym pomysłem są specjalne zdolności, inne dla każdej spośród postaci (a więc i dla każdego spośród graczy). Mogą one pomagać graczowi w rozgrywce lub utrudniać ją innym uczestnikom zabawy. Początkującym, a także młodszym graczom pomogą z pewnością dodatkowe zasady, dedykowane specjalnie im.

W grze wykorzystywana są również karty rund, które odsłania się na początku każdej z 12 rund. Określają one dodatkowe zasady, obowiązujące w danej rundzie. Z uwagi na to, że ich dobór jest losowy w każdej rozgrywce, bardzo urozmaicają one zabawę oraz sprawiają, że gra nie jest monotonna. Z kolei szczegółowy plan podróży, jak i niecodzienna, mocno niedzisiejsza atmosfera gry zachęca do sięgnięcia po książkę i prześledzenia trasy podróży Phileasa Fogga także na tradycyjnej mapie.

Gra „Śladami Phileasa Fogga” świetnie sprawdzi się więc jako propozycja dla całej rodziny, a dla miłośników twórczości Juliusza Verne’a to po prostu pozycja obowiązkowa.

-> Grę kupicie w dobrej cenie w księgarni Gandalf.com.pl!

1

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Avatar uĹźytkownika - Gandlafpl
Gandlafpl
Dodany: 2019-06-16 19:35:34
0 +-

Swietna gra do szkolnych bibliotek

Avatar uĹźytkownika - Poczytajka
Poczytajka
Dodany: 2019-06-13 20:58:29
0 +-

Kiedyś namiętnie czytałam Verne'a i znam chyba wszystkie jego książki. Ta gra to rarytas. Muszę ją mieć!

Avatar uĹźytkownika - patrycjadyrda
patrycjadyrda
Dodany: 2019-06-12 09:36:19
0 +-

Wygląda super, zapowiada się na niezłą zabawę. 

Avatar uĹźytkownika - Lenka83
Lenka83
Dodany: 2019-06-11 18:26:02
0 +-

Ciekawy pomysł na  spędzanie czasu w domu :)

Avatar uĹźytkownika - martucha180
martucha180
Dodany: 2019-06-11 13:47:13
0 +-

Świetna gra jako uzupełnienie książki.

Avatar uĹźytkownika - MonikaP
MonikaP
Dodany: 2019-06-11 11:49:55
0 +-

Super grafika!

Avatar uĹźytkownika - Joannate
Joannate
Dodany: 2019-06-11 11:48:20
0 +-

Zapowiada się dobra zabawa! Bardzo mnie cieszy wielki powrót planszówek. 

Warto przeczytać

Reklamy
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Katar duszy
Joanna Bartoń
Katar duszy
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Klubowe dziewczyny 2
Ewa Hansen ;
Klubowe dziewczyny 2
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje