Recenzja gry planszowej „Straszny dwór". Strasznie fajna zabawa

Data: 2017-05-31 11:24:21 Autor: SiM
udostępnij Tweet

 

fot. Magdalena Galiczek-Krempa, www.weddblog.pl 


Straszny dwór

Autor: Annick Lobet

Ilustracje: Tomek Larek, Paul Drouin

FoxGames

Liczba graczy: od 2 do 4

Wiek graczy: 6+

Czas gry: 15 min.


 Intrygujący zestaw

W niewielkim pudełku znajdziemy całkiem spory zestaw do gry. Przede wszystkim - dwustronną planszę, 4 pionki graczy wraz z podstawkami, 8 żetonów duchów, kostkę, 4 żetony kluczy oraz instrukcję. Całość jest przygotowana starannie, większość elementów wykonano z grubego kartonu, powinny więc  okazać się trwałe. Uwagę zwraca szata graficzna ze świetnymi ilustracjami, których autorami są Tomasz Larek i Paul Drouin. Polski rysownik wykorzystał jedynie część oryginalnych rysunków, wykonując tak naprawdę zupełnie nowy projekt, w którym dominuje mrok i raczej ciemniejsze odcienie, nie ma tu feerii barw, charakterystycznej dla propozycji przeznaczonych dla młodszych graczy. Postaci duchów przywodzą na myśl animacje Tima Burtona, pionki graczy - kreskówki z serii o Scooby Doo. Krótko mówiąc: całość jest baaardzo klimatyczna, a dodatkowo kompaktowe wymiary pudełka sprawiają, że „Straszny dwór" to świetna gra do wzięcia ze sobą na dłuższy wyjazd czy wakacje.   



Proste zasady i przebieg gry

Celem gry jest powstrzymanie duchów przed zajęciem strasznego dworu. Prowadzą doń dwie drogi: można starać się wyeliminować wszystkie duchy z terenu dworu lub umieścić klucze na każdym z czterech posągów aniołów. 

Na początku na każdym z czterech posągów zostaje umieszczony duch. Następnie pierwszy z graczy rzuca kostką i umieszcza żeton ducha na polu wieży w kolorze wskazanym przez kostkę. W kolejnym etapie gracz może wyeliminować ducha na polu, na którym sam stoi, może przemieścić się na pole sąsiadujące w celu wyeliminowania zjawy, może też pozostać na miejscu w oczekiwaniu na innego gracza. Co ważne: nie można stanąć na polu, na którym znajdują się 3 (lub więcej) duchów. Jeśli którąś z wież „nawiedzą" 3 zjawy, wówczas nie będzie można wygrać przez eliminację wszystkich duchów - graczom pozostanie jedynie umieszczenie kluczy na każdym z posągów aniołów.  



Współpraca, współpraca, współpraca

Pierwsze, co zwraca uwagę w przypadku „Strasznego Dworu", to kooperacyjna koncepcja gry. Wszyscy gracze muszą działać wspólnie, muszą porozumiewać się ze sobą, konsultować strategię, by osiągnąć cel. Nie ma tu miejsca na indywidualne zwycięstwo - liczy się zespół, a przeciwnikami są duchy, nie zaś pozostali gracze, jak w przypadku większości planszówek. Gra Annick Lobet uczy więc współpracy, współdziałania, a także planowania i tworzenia strategii. Szczególnie jest to ważne w przypadku próby odniesienia zwycięstwa w modelu z umieszczaniem kluczy na posągach. Aby to uczynić, jeden z graczy musi stać na polu z posągiem, po czym drugi gracz musi na nie wkroczyć. Czynność należy potem powtórzyć w przypadku pozostałych trzech posągów, równocześnie dbając o to, by duchy nie zablokowały graczom wszystkich dróg dotarcia do rogów planszy.



Tradycyjnie: im więcej graczy bierze udział w rozgrywce, tym bardziej emocjonująca będzie zabawa. Zaskakujące jest natomiast to, że wraz ze wzrostem liczby graczy, rośnie także poziom trudności z uwagi na mnogość sytuacji nie do przewidzenia czy opanowania. Również plansza przeznaczona do gry dla kilku graczy czyni rozgrywkę trudniejszą w porównaniu do tej, przeznaczonej dla dwojga uczestników.



Wariant dla dwojga idealny będzie na początek - właściwie nawet bardziej cierpliwe i potrafiące skupić uwagę nieco dłużej czteroletnie dziecko powinno szybko pojąć zasady i poradzić sobie podczas zabawy. „Straszny dwór” to więc gra, która może rosnąć wraz z dzieckiem - gdy do zabawy włączy się drugi rodzic lub gdy ograniczy się liczbę duchów w puli, rozgrywka stanie się trudniejsza i bardziej emocjonująca.   

„Straszny dwór” jest więc zamkniętą w niewielkim opakowaniu, całkiem rozbudowaną, naprawdę emocjonującą, uczącą współpracy i strategicznego myślenia grą. Grą, która najwięcej radości sprawi nieco starszym dzieciom, ale w której z przyjemnością uczestniczyć będą również dorośli miłośnicy planszówek. 

 


->Grę „Straszny Dwór" kupicie najtaniej w księgarni Bonito.pl


 



1

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Avatar uĹźytkownika - Mamut
Mamut
Dodany: 2017-06-24 11:52:01
0 +-
Ciekawie sie zapowiada, tylko ile to kosztuje :( Wypada poczekać na Planszowki na Stadionie.
Avatar uĹźytkownika - emilly26
emilly26
Dodany: 2017-06-03 23:02:34
0 +-
Bardzo lubię tego rodzaju gry:)
Avatar uĹźytkownika - martucha180
martucha180
Dodany: 2017-05-31 12:30:41
0 +-
Bardzo podoba mi się szata graficzna oraz to, że gracze muszą współpracować ze sobą.

Warto przeczytać

Reklamy
Recenzje miesiąca
Kalendarz adwentowy
Marta Jednachowska; Jolanta Kosowska
 Kalendarz adwentowy
Grzechy Południa
Agata Suchocka ;
Grzechy Południa
Stasiek, jeszcze chwilkę
Małgorzata Zielaskiewicz
Stasiek, jeszcze chwilkę
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Sues Dei
Jakub Ćwiek ;
Sues Dei
Rodzinne bezdroża
Monika Chodorowska
Rodzinne bezdroża
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Zmiana klimatu
Karina Kozikowska-Ulmanen
Zmiana klimatu
Pokaż wszystkie recenzje