Recenzja gry planszowej „Fantazja”. Domino na sterydach

Data: 2017-10-23 22:09:34 Autor: Sławomir Krempa, Magdalena Galiczek-Krempa
udostępnij Tweet

„Fantazja” to przeznaczona dla dwóch osób gra bazująca na mechanice domina, ale łącząca je z elementami strategii.


„Fantazja”
Marcin Podsiadło
Ilustracje: Tomek Larek
FoxGames
Liczba graczy: 2
Wiek: od 7 lat
Czas rozgrywki: ok. 25 minut.


Zestaw do gry

W skład zestawu wchodzi 27 kafelków frakcji Rzeźbiarzy Natury (rewers w kolorze niebieskim) oraz 27 kafelków frakcji Inżynierów Światła (rewers w kolorze pomarańczowym), kafelek magicznego zamku, 5 żetonów mocy budynków i 8 żetonów bonusu oraz instrukcja.



Wszystkie elementy gry wykonane są z grubego kartonu, więc nie ma obaw o szybkie ich zniszczenie. Wielobarwne rysunki przedstawiające budowle są bardzo szczegółowe i przywodzą na myśl baśniowe i fantastyczne krainy, nieco przypominając przestrzenie z gry „Neverhood” - można odnieść wrażenie, jakby przedstawione budynki wykonane były z plasteliny. Warto przyjrzeć się budynkom na kartach - wraz ze wzrostem poziomu budynku danego typu przedstawiona na ilustracjach budowla wzrasta, wzbogacając się o kolejne elementy. I tak rozpoczynamy od malutkiego młyna, by na poziomie trzecim uzyskać solidną budowlę z przybudówką i wysoką wieżą. Karty zostały bardzo dobrze zaprojektowane - zawarto na nich wiele niezbędnych podczas gry informacji, a jednak całość jest bardzo czytelna.



Strategia jak się patrzy

Pierwsze spojrzenie na zasady gry może wzbudzić przerażenie. Mnogość symboli, elementów, różne działanie żetonów oraz ilość akcji, które można przeprowadzić w każdej turze - „Fantazja” początkowo sprawia wrażenie gry bardzo skomplikowanej, jakby była to już całkiem „poważna” strategia dla dorosłych graczy. Pomocą służy tu instrukcja, do której możemy (a nawet powinniśmy) zaglądać podczas pierwszych rozgrywek w razie wątpliwości i przy poznawaniu dodatkowych akcji, jakie wykonuje się podczas gry.



W gruncie rzeczy jednak po pierwszych turach zabawy próbnej całość okazuje się zaskakująco prosta i logiczna. Chodzi bowiem o uzyskanie jak największej liczby punktów poprzez wznoszenie i rozwijanie kolejnych budynków w krainie „Fantazja”. Co ważne - poszczególne budowle muszą być połączone - w tym miejscu wykorzystywana jest mechanika domina. Każdy budynek bowiem na każdym z boków ma różnobarwne kropki i można połączyć wyłącznie kropki tego samego typu. W dodatku liczba kropek na przylegającym boku kafelka, który gracz dokłada na stół musi być równa lub wyższa od tych, które znajdują się na boku przylegającego doń kafelka znajdującego się już w grze. Poszczególne budynki trzeba rozbudowywać (można również poprzez umiejętną rozbudowę niejako „przejąć" budowle przeciwnika), można też je burzyć poprzez zastosowanie kart z symbolem Mrocznej Energii.



W „Fantazji” liczy się przede wszystkim myślenie strategiczne i umiejętność planowania na wiele kroków wprzód. Można skupić się na rozbudowywaniu domów - czasem kosztem przeciwnika - trzeba jednak być bardzo uważnym, by nie dać rywalowi szansy zniszczenia misternie ułożonej konstrukcji. Dużą pomocą w zabawie są żetony mocy budynków, które uzyskuje się poprzez wybudowanie więcej niż jednej budowli danego typu. Mogą one okazać się dla gracza prawdziwym asem w rękawie, pozwalając odzyskać utracone wcześniej kafelki lub zajrzeć w kafelki przeciwnika.



„Fantazja” wymaga nieustannej uwagi - trzeba nie tylko realizować przygotowany wcześniej plan, ale też bacznie obserwować poczynania drugiego gracza, śledząc każdy element odbudowywanej krainy. Przydaje się też dobra pamięć, by orientować się, jakie kafelki wykorzystało się samemu, a jakie wykorzystał już przeciwnik i mieć pewność, że nie zajmie on pola z budynkiem, który właśnie chcemy rozwijać. Bardzo duża jest regrywalność „Fantazji” - praktycznie nie ma szans, by ułożenie planszy czy przebieg rozgrywki się powtórzył, dzięki czemu z przyjemnością wraca się do tej gry kafelkowej. Dzięki całkiem rozbudowanej strategii „Fantazja” dać może sporo satysfakcji nie tylko starszym dzieciom, ale też ich nastoletniemu rodzeństwu czy dorosłym.

-> Grę „Fantazja" kupicie najtaniej w księgarni Gandalf.com.pl

1

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Avatar uĹźytkownika - mamut
mamut
Dodany: 2018-01-05 14:34:59
0 +-

Domino na sterydach-to brzmi jakby kafelki domina skakały nerwowo po stole lub miały uciekać przed grającymi:P

Avatar uĹźytkownika - martucha180
martucha180
Dodany: 2017-10-24 17:46:14
0 +-

Przypomniała mi się piosenka "Bo fantazja, fantazja, bo fantazja jest od tego, aby bawić się, aby bawić się, aby bawić się na całego!". Pasuje, nieprawdaż?

Avatar uĹźytkownika - MonikaP
MonikaP
Dodany: 2017-10-24 08:46:49
0 +-

Muszę poczekać, aż córka trochę podrośnie ;)

Avatar uĹźytkownika - wwwiolka
wwwiolka
Dodany: 2017-10-24 07:56:35
0 +-

Strasznie fajnie wygląda.

Warto przeczytać

Reklamy
Recenzje miesiąca
Kalendarz adwentowy
Marta Jednachowska; Jolanta Kosowska
 Kalendarz adwentowy
Grzechy Południa
Agata Suchocka ;
Grzechy Południa
Stasiek, jeszcze chwilkę
Małgorzata Zielaskiewicz
Stasiek, jeszcze chwilkę
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Sues Dei
Jakub Ćwiek ;
Sues Dei
Rodzinne bezdroża
Monika Chodorowska
Rodzinne bezdroża
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Zmiana klimatu
Karina Kozikowska-Ulmanen
Zmiana klimatu
Pokaż wszystkie recenzje