Analogowy Tetris. Recenzja gry „Fits"
Data: 2019-05-18 20:55:11Fits to wciągający analogowy odpowiednik klasycznego Tetrisa.
Efektowny zestaw
Zestaw składa się z 64 klocków (po 16 w 4 kolorach – czerwonym, zielonym, niebieskim, żółtym), 4 ramp z przykrywkami, 8 dwustronnych plansz (po 2 w każdym kolorze), 4 kart startowych i 16 podstawowych kart. Poszczególne elementy sprawiają wrażenie solidnych, jedynie rampy i przykrywki są nieco bardziej delikatne i wymagają ochrony przed dziećmi oraz ostrożności przy chowaniu ich do pudełka. Estetyka przywodzi na myśl klasyczny Tetris i z pewnością bardzo dużą frajdę – szczególnie starszym graczom – sprawi możliwość dotknięcia czy obracania w rękach elementów, które dotychczas widział jedynie na ekranie komputera. Podczas rozgrywki mamy do dyspozycji 16 różnych klocków, co urozmaica, ale i utrudnia zabawę.
Znajome zasady
Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów. W tym celu uczestnicy rozgrywają cztery rundy. W każdej z nich należy zasłonić zarysowane na planszy kwadraty w kolorze zgodnym z kolorem własnych klocków. Pierwsza runda jest najmniej skomplikowana – punkty zdobywa się za każdy rząd zasłonięty w całości klockami, podobnie jak to było w Tetrisie. Jeśli jakieś pole pozostanie niezasłonięte, traci się 1 punkt – tak będzie również w kolejnych rundach. Z czasem jednak rozgrywka staje się coraz trudniejsza – w rundzie drugiej pojawiają się pola punktowane, w trzeciej – pola punktowanie ujemnie, a w czwartej – pary symboli, które należy pozostawić odsłonięte, aby zdobyć punkty.
Cel rozgrywki – nie licząc utrudnień na dalszych etapach – będzie jasny, a zasady bardzo intuicyjne dla każdego, kto kiedykolwiek grał w Tetris. Pewnym problemem może być fakt, że – inaczej niż w grze cyfrowej – gdy klocek osiągnie określony poziom, nie można przesuwać go już na boki, wypełniając w ten sposób luki. Zabawa wymaga przede wszystkim bardzo dużej wyobraźni przestrzennej, sporą rolę odgrywa w niej także szczęście, kolejność klocków, które należy ułożyć na planszy, jest bowiem losowa. Układ plansz jest identyczny u każdego gracza, kolejność umieszczania klocków – również, lecz każdy z graczy rozpoczyna zabawę od ułożenia innego klocka. dzięki czemu nie ma mowy o naśladowaniu i podpatrywaniu rozwiązań pozostałych uczestników zabawy.
Wrażenia z zabawy
Gra przebiega dosyć szybko, autentycznie wciąga, zabawa okazuje się też zaskakująco skomplikowana. Wydawałoby się, że układanie klocków na planszy jest dziecinnie proste, lecz różnorodność kształtów i występowanie wspomnianych wyżej utrudnień na dalszych etapach rozgrywki sprawiają, że trzeba być przez cały czas naprawdę skupionym. Dolna granica wieku uczestników wskazana przez wydawcę to 8 lat i jest to sugestia w pełni trafiona, jeśli dziecko ma mieć jakiekolwiek szanse w równorzędnej rywalizacji z dorosłym. Podobnie jak w wersji cyfrowej, istnieje możliwość samodzielnej zabawy – wówczas celem jest po prostu zdobywanie jak największej liczby punktów, szlifowanie umiejętności i bicie własnych rekordów. Może to zaowocować później w rywalizacji z mniej doświadczonymi przeciwnikami.
Prawdopodobieństwo powtórzenia identycznego układu w kolejnych rozgrywkach jest niemal zerowe, dzięki czemu – o ile sama formuła się uczestnikom nie znudzi – gra przynosić będzie przyjemność bardzo, bardzo długo. A – patrząc na nieustającą popularność klasycznego Tetrisa – o to martwić się nie trzeba.
Dodany: 2019-05-29 15:44:03
Łał, nigdy nie spodziewałabym się Tetrisa w wersji planszowej. Super!
Dodany: 2019-05-21 07:25:30
Dobry pomysł, uwielbiam Tetris, a przy grach planszowych oczy się tak nie męczą jak na komputerze.
Dodany: 2019-05-19 10:17:53
Tetris gra kultowa... Fajny pomysł i ciekawe wykonanie.
Dodany: 2019-05-19 06:49:41
Kiedyś grałam w tetris. Bardzo gajny pomysł.
Dodany: 2019-05-18 21:28:26
Nigdy nie grałam :)
Dodany: 2019-05-18 21:15:02
Kiedys bardzo lubiłam grać w Tetris.