Epika Norwida i epika Conrada są ekspresją inności rozumianej jako „inność podwójnego
wykluczenia”: inność emigracyjna i inność językowa. Obaj pisarze pozostają
lingwoeskapistami kreującymi nowoczesną „mowę wygnańczą” jeszcze przed wybuchem
I wojny światowej, „mowę”, która stanie się później wzorcem dla Witolda Gombrowicza
tworzącego Trans‐Atlantyk. Ta podwójna, zhybrydyzowana Norwidowsko‐Conradowska
epika rodzi się z negatywizmu, wyrasta bowiem z zaprzeczenia wyrażonego względem
najżywotniejszych kategorii romantyzmu: indywidualizmu, wallenrodyzmu i
walterskotyzmu.
Zarzut o „życiu w ciemności” Norwid i Conrad słyszą w tym samym momencie kariery
literackiej – tj. na jej początku, Conrad w momencie pisania przedmowy do Murzyna
z załogi „Narcyza”, Norwid zaś – po napisaniu Promethidiona. To także moment, w którym
– jako autorzy wymienionych tekstów – zyskują już pełne przekonanie o jasności, a także
niesprzeczności obranego przez siebie modelu uprawiania literatury. Niezależnie od
wyboru swoistej, wewnętrznej „emigracji zdolności” Norwid nie stanąłby chyba po stronie
autora Szaleństwa Almayera w sporze o jego polskość. Dla odmiany postawa Norwida to
postawa, której Conrad nie mógłby zaakceptować w odniesieniu do literatury przez siebie
kreowanej. Jej tworzenie uznawał pisarz za „rozjaśnianie ciemności”.
Karol Samsel (ur. 1986) – doktor, historyk literatury, filozof i poeta. Adiunkt w Instytucie
Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Współredagował
tomy prac poświęconych Norwidowi i Fredrze: Hieroglifem zapisane. Cyprian Norwid
(Warszawa 2012) i Uniwersalność komizmu. Aleksander Fredro w dwieście dwudziestą
rocznicę urodzin (Warszawa 2015). Publikował swoje teksty w „Pracach Filologicznych”,
„Studiach Norwidianach” oraz w „Yearbook of Conrad Studies (Poland)”. Członek
Polskiego Towarzystwa Conradowskiego, badacz życia i twórczości Wandy Karczewskiej,
kilkuletni prezes Warszawskiego Koła Norwidologicznego, a także Koła Literatury i Kultury
Modernizmu. W 2012 roku ukończył studia magisterskie w Instytucie Filozofii UW,
złożywszy egzamin dyplomowy na podstawie pracy Semantyka znaków przestankowych
wobec analizy semantyczno-kategorialnej Kazimierza Ajdukiewicza. Redaktor działu
esejów i szkiców kwartalnika literacko-kulturalnego „eleWator”. W 2014 roku nakładem
szczecińskiego wydawnictwa „Forma” ukazał się jego najnowszy tom wierszy Więdnice,
w przygotowaniu znajduje się tom kolejny – Prawdziwie
Informacje dodatkowe o Norwid – Conrad. Epika w perspektywie modernizmu:
Wydawnictwo: Semper
Data wydania: 2015-05-21
Kategoria: Popularnonaukowe
ISBN:
978-83-7507-180-1
Liczba stron: 347
Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Chcę przeczytać,