Maria Callas. Primadonna Stulecia

Ocena: 5.33 (6 głosów)
Była jedną z najbardziej pożądanych kobiet swoich czasów. Jej zachwycające arie operowe rzucały na kolana tłumy. Kochana i uwielbiana, prywatnie była inna niż na scenie. W rzeczywistości porywcza i wybuchowa, z wyrachowaniem zdradzała męża. Jednak los nie był jej dłużny. Sama została skrzywdzona przez kochanka – najbogatszego wówczas człowieka na świecie – Arystotelesa Onassisa. To on zmusił Callas do ukrywania ciąży, później dziecka, by wreszcie porzucić ją dla Jacqueline Kennedy. Życie Callas to opowieść o wielkich wzlotach i upadkach. O licznych skandalach, samotności i odrzuceniu. O złotej erze opery, triumfach na legendarnych scenach La Scali i Metropolitan Opera oraz współpracy z największymi artystami epoki. Edwards przeanalizowała wszystkie standardowe źródła, a oprócz tego sama przeprowadziła sporo wywiadów (…). Jest porażona publicznymi triumfami i prywatnymi smutkami Callas, a swoje zafascynowanie przekazuje czytelnikowi w imponująco skuteczny sposób. Terry Teachout, “The New York Times”

Informacje dodatkowe o Maria Callas. Primadonna Stulecia:

Wydawnictwo: Znak
Data wydania: 2015-09-07
Kategoria: Biografie, wspomnienia, listy
ISBN: 978-83-240-3876-3
Liczba stron: 400

więcej

Kup książkę Maria Callas. Primadonna Stulecia

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Maria Callas. Primadonna Stulecia - opinie o książce

Avatar użytkownika - Magnolia044
Magnolia044
Przeczytane:2015-09-19, Ocena: 5, Przeczytałam, Mam,
,,Callas była samorodnym fenomenem, potęgą w świecie opery. Jej kariera, choć krótka, wywarła nań trwały wpływ. Była tym rzadkim typem śpiewaczki operowej, która komunikuje się z widownią na poziomie emocji. Postaciom kobiecym, które portretowała - Normie, Tosce, Violetcie - dodawała życia. Nawet jeśli wśród dwudziestowiecznych śpiewaków zdarzały się osoby o lepszych walorach technicznych głosu, to nikt nie umiał przemawiać do widza tak jak ona. Zmieniła operę, otworzyła jej serce, odkryła jej najgłębsze znaczenie, odcisnęła swój niezatarty ślad. Każde z kilkudziesięciu nagrań pozostawionych przez Callas jest jak otwarte okno, przez które do pokoju wpływa życie. Życie ma swoje liczne wady - miała je również kobieta Maria Callas. Jednak życie toczy się naprzód, trwa, tak jak trwać będzie Callas: niezapomniana, jedyna w swoim rodzaju - na zawsze prima donna assoluta." Evangelia i Georgios Kalogeropolus potajemnie biorą ślub, wkrótce po nim, sprzedają cały swój dobrobyt i wyjeżdżają do Ameryki. Litza w ogóle się z tego powodu nie cieszyła. Chciała zostać w Grecji, jednak mając maleńką córkę i będąc w zaawansowanej ciąży postanawia podążyć za mężem do obcego kraju. Wkrótce na świat przychodzi upragniony syn Vassilios. Evangelia odnosiła się bardzo chłodno w stosunku do starszej córki, natomiast syna wielbiła, dlatego, kiedy w wieku trzech lat chłopczyk zaraża się tyfusem, a wkrótce umiera całą rodzinę ogarnia olbrzymia żałoba. Kiedy Litza dowiaduje się, że ponownie jest w ciąży, jest przekonana, iż będzie to syn, który ma wypełnić pustkę w sercu po utracie Vassiliosa. Jednakże na świat przychodzi dziewczynka. Kobieta odrzuca dziecko, przez kilka dni nie chce go widzieć, w końcu godzi się, aby dziewczynce nadać imię Cecylia Zofia Anna Maria Kalogeropoulou. Matka w stosunku do obu córek jest oziębła, czasami wybuchowa i nieprzewidywalna, nie interesuje się nimi, a dziewczynki często były pozostawione samym sobie. Dlatego też, młodsza Maria szukała miłości i uwagi w starszej siostrze Jackie. Litza zaczyna interesować się Marią, kiedy ta ma 7 lat i tylko dlatego, że zauważyła, iż dziewczynka ma talent i bardzo dobrze radzi sobie ze śpiewem. Evangelia zaczyna inwestować w Marię, chce wyszkolić ją na sławną piosenkarkę. Wraz z córką wracają do Grecji, jednak nie zdawała sobie sprawy, że tam wkrótce wybuchnie wojna i nastaną ciężkie czasy. Trzynastoletnia Maria nie miała żadnych przyjaciół, jej całym życiem była muzyka i nauki pobierane u najlepszych w tej dziedzinie. Co oczywiście doprowadziło ją do sukcesu. W kobiecie zostaje wiele z dzieciństwa i tak jak była traktowana przez matkę, w ten sam sposób odnosi się w stosunku do innych. Była uwielbiana, podziwiana, przez wielu mężczyzn adorowana, prywatnie była czystym odzwierciedleniem swojej matki, która była oschła, często impulsywna w dodatku lubiła okłamywać wszystkich dookoła. Wszyscy widzieli w niej diwę, ona widziała kobietę wyczerpaną psychicznie i fizycznie, samotną oraz z nadwagą, która podkradała i ukrywała jedzenie pod łóżkiem czy w szafce. Spełniła się zawodowo, a co z życiem osobistym? Otóż Maria wyszła za mąż za dużo starszego Batistę Meneghini, jednak nie była wierna mężowi i zdradzała go z bardzo wpływowym człowiekiem Arystotelesem Onassisem, z którym zaszła w ciążę aczkolwiek Onassis przekonał kobietę do aborcji. Kiedy zdobyła sławę, aparycję i pewność siebie z uwielbianą siostrą oddaliły się od siebie, natomiast z matką nie utrzymywała żadnych kontaktów. Pomimo wielu osób, które otaczały ją zewsząd, Maria tak naprawdę była samotna, nie miała nikogo z kim mogłaby dzielić swoje smutki i radości, no oprócz Onassisa, ale ten ostatecznie wybrał Jackie Kennedy. ,,Wielokrotnie czuła się zdradzona - przez matkę, przez męża, przez Onassisa, którego wciąż nie potrafiła przestać kochać, przez świat opery, przez swoich agentów, impresariów i tłumy, które jednego dnia wiwatowały na jej cześć, by innego dnia na nią syczeć. Kiedy spotykało ją coś przykrego, wykrzykiwała: ,,Boże, czym sobie na to zasłużyłam?". Nie potrafiła jednak dostrzec, że często wina leżała po jej stronie." Czytanie biografii jest swego rodzaju poznawaniem nowych osób. Z tego typu publikacji dowiadujemy się nowych, szokujących, czasami bardzo intymnych sytuacji sławnych postaci i tak było w tym przypadku. Jest to niesłychanie porywająca i pełna emocji, a także wzbogacona o zdjęcia oraz cytaty lektura o niezwykle barwnej kobiecie jaką była Maria Callas. Callas pomimo tego, że była utalentowana i cieszyła się sławą, to również była zwykłym człowiekiem, który jak większość miała swoje wady i zalety. Dlatego jest to postać dosyć kontrowersyjna, ponieważ z jednej strony współczułam jej, z drugiej nie wszystkie jej postępowania byłam w stanie zaakceptować i zrozumieć. Książka jest niebywale ciekawa, czyta się szybko z ogromnym zainteresowaniem. Autorka stanęła na wysokości zadania, bowiem nie osądzała i nie krytykowała zachowania, nie stawała po stronie Callas, przedstawiła fakty. Edwards udowodniła jak doskonałym kunsztem włada, bardzo sprawnie przedstawiła całą historię, książka pod względem literackim jest precyzyjnie dopracowana. Jedyne czego żałuję, to tego, że mój egzemplarz recenzencki nie posiada twardej oprawy, a jedynie okładkę próbną. Polecam tę publikację nie tylko sympatykom gatunku, ale przede wszystkim osobom, które są zainteresowane dobrą i pasjonującą lekturą. Aby oddać klimat tej książki, nie wystarczy jej pokrótce streścić i opisać własne emocje, żeby lepiej mnie zrozumieć musicie po tę pozycję sięgnąć. Jestem w zupełności usatysfakcjonowana. Gorąco polecam.
Link do opinii
Avatar użytkownika - Kolonialna
Kolonialna
Przeczytane:2015-09-06, Ocena: 5, Przeczytałem,
Elementem, który zawsze gubił Callas w jej życiu prywatnym była niezwykła prostoduszność i zaufanie (naiwność?) wobec innych. Te cechy charakteru często sprawiały, że nie tylko traciła wielkie pieniądze ale też godność i siebie samą. Tak też odebrałam tę biografię. Jak opowieść o kobiecie, która wciąż szukała siebie, a inni nie pozwalali jej znaleźć źródła, dla własnych korzyści. Przykra historia, pełna sentymentu, ale ciekawie napisana i przyjemna. Przeczytałam w weekend i dawno się tak nie odprężyłam.
Link do opinii
Avatar użytkownika - Bacha
Bacha
Przeczytane:2015-09-03, Ocena: 5, Przeczytałam,
Bez maniery, patosu, zbędnej przesady, o kobiecie artystce, z wielkim talentem i trudnym życiem.
Link do opinii
Avatar użytkownika - Micha
Micha
Przeczytane:2015-09-01, Ocena: 6, Przeczytałam,
Bardzo ciekawa biografia, wnikliwie opowiedziała i pokazała portret kogoś tak znanego i cenionego, a tak niezwykle skomplikowanej postaci.
Link do opinii
Avatar użytkownika - WiemTomek
WiemTomek
Ocena: 6, Czytam, Mam,
Czytam czytam i nie mogę się oderwać! Kto by sie spodziewał, że życie kogoś może być tak pasjonujące, prawie jak film! Czytam pasjami, wiele stron w każdej wolnej chwili, bo urzekła mnie ta kobieta, tak pełna sprzeczności, z bujnym życiem od samego początku, z nietuzinkową rodziną, życiorysem.
Link do opinii
Bardzo umiejętnie ujęte życie kobiety, która nie mieściła się w żadnych ramach. Nietuzinkowa,niepowtarzalna, posiadająca w sobie tyle werwy i sprzeczności. Wszystko to można przeczytać w tej książce, dzięki niezwykłej intuicji autorki, umiejącej uchwycić czar tej diwy w słowach.
Link do opinii
Avatar użytkownika -

Przeczytane:2015-08-30,
Życie Callas nie było usłane różami. Urodziła się w biednej Grecji, wyemigrowała do Stanów, gdzie po kilku latach została zmuszona doi powrotu do ojczyzny. Tam pod osłoną wojny szkoliła swój talent przy okazji przyśpiewując okupującym Grecję żołnierzom włoskim i niemieckim. Niemal przez cały okres szkolenia głosu była pulchnym dzieckiem, a potem kobietą z krągłościami. Jednak posiadała talent tak wielki, że wszystkie jej grzeszki przeszłości zakopano pod grubą warstwą historii. Wszyscy chcieli jej słuchać! Callas szybko stała się natchnieniem dla znanych kompozytorów i reżyserów. Była muzą dla artystów, ozdobą bogatych i wpływowych ludzi. Sama związała się z jednym z najbogatszych oligarchów - Arystotelesem Onassisem. Callas posiadała dar przemawiania, hipnotyzowania widzów poprzez śpiewanie. Dziś jest już legendą, o której pamiętają nieliczni. W swojej książce Anne Edwards opisuje rzetelnie życie diwy dokładnie przeczesując jej historię i dementując pomówienia skierowane pod jej adresem. Niestety, nie tylko plotki z gazet, ale również skierowane pod jej adresem kłamstwa wypowiedziane ustami własnej matki. Co zrozumiałem wzbudzała zazdrość swoją urodą, bogactwem i popularnością. Anne Edwards wykonała bardzo dobrą pracę na rzecz popularyzacji opery. Autorka przeanalizowała niezliczone źródła, przeprowadzała wywiady z ludźmi znającymi diwę, słuchała i oglądała wszystkie materiały dotyczące śpiewaczki. Sama także widziała ją na żywo w londyńskiej Royal Opera House, ale jej książka to nie tylko zbiór suchych faktów na temat śpiewaczki. Edwards podzieliła ją na 26 rozdziałów, każdemu przypisując jeden etap z życia Callas. Możemy zatem krok po kroku poznawać jej historię jednocześnie zapoznając się z cytatami osób, którym dane było wówczas śledzić jej życie. Pracę Edwards uwiarygodniają wspomnienia wielkich ludzi, z którymi pracowała, ale także wzmianki znajomych i rodziny. Dzięki temu mamy wgląd nie tylko w znane z życia fakty, ale również w dramaty życia domowego, jakie niewątpliwie były udziałem prywatnego życia diwy. Jej historia jest dowodem na to, że wielcy ludzie najczęściej bywają samotni. Marię oszukano nie raz, okradano z kosztowności, honorariów, oszczędności. Pazerność najbliższych nasiliła się jeszcze bardziej po jej odejściu. Historia ostatnich lat życia diwy i po jej śmierci oraz podziału i zarządzania majątkiem trwała lata i położyła się cieniem na pamięci o Marii Callas. Maria Callas może i nie miała najwspanialszego głosu XX wieku, ale z pewnością była najwybitniejszą wykonawczynią operową. Jej wkład w operę pomógł na zawsze zmienić jej oblicze. Edwards wykonała zadanie na piątkę. Udało się jej przywrócić do życia tą Callas, jaką była naprawdę. Stworzyła głęboki i wiarygodny portret śpiewaczki. Zdecydowanie jedna z lepszych biografii jakie czytałem - rzetelna i dobrze skonstruowana opowieść o kobiecie, która osiągnęła wszystko na polu zawodowym, ale nie potrafiła sobie poradzić w życiu prywatnym. Gorąco polecam. Znajomość opery nie jest obowiązkowa.
Link do opinii
Inne książki autora
Vivien Leigh
Anne Edwards0
Okładka ksiązki - Vivien Leigh

Uznawana za jedną z najpiękniejszych aktorek wszech czasów Vivien Leigh stworzyła wiele ról, które przeszły do historii. Sławę przyniosła...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Katar duszy
Joanna Bartoń
Katar duszy
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Klubowe dziewczyny 2
Ewa Hansen ;
Klubowe dziewczyny 2
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy