Dzięki prawidłowo funkcjonującemu narządowi ruchu człowiek potrafi wykonywać czynności lokomocyjne, zmieniać ułożenie części ciała względem siebie, utrzymać odpowiednią postawę oraz osłabiać skutki działania różnego rodzaju przeciążeń (na przykład w trakcie wykonywania gwałtownych ruchów). Taki stan możliwy jest przy właściwej budowie układu szkieletowego, więzadłowego i mięśniowego. Jeżeli którykolwiek z wymienionych elementów motoryki jest zaburzony, dochodzi do ograniczenia umiejętności poruszania się. Nakładem Wydawnictwa Jedność została opublikowana znakomita pozycja Zabawy i gry ruchowe dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich, w pełni przyczyniająca się do zaspokojenia potrzeby zabawy u wychowanków dotkniętych zaburzonym funkcjonowaniem ruchowym.
Całość składa się z dwóch zasadniczych części: praktykę poprzedzono teorią, co sprawia, że opiekunowie (fizjoterapeuci, nauczyciele rewalidacji i wychowania fizycznego oraz rodzice) najpierw zostaną odpowiednio przygotowani (lub uzupełnią wiedzę już posiadaną), a dopiero w następnej kolejności podejmą działania adekwatne do stanu zdrowia dzieci „wózkowych”. W części teoretycznej Piotr Winczewski wylicza podobieństwa i różnice zabaw naturalnych oraz dydaktycznych, pisze o uwarunkowaniach wykorzystania gier i zabaw w procesie terapeutycznym dzieci, a także omawia wybrane elementy pragmatyki zajęć. Po przedstawieniu metodyki nauczania ruchu oraz prowadzenia zabawy, rozwija aspekt kształtowania postaw wychowanków, ze szczególnym akcentem położonym na wychowywanie poprzez perswadowanie, system nagród i kar, a także wykorzystanie wpływów grupowych.
Główny segment publikacji stanowi część praktyczna, w której zaprezentowano szczegółowe opisy gier i zabaw ruchowych. Charakterystyka każdej z nich zawiera fabułę (opowieść prowadzącego), przebieg (czynności wykonywane przez wychowanka i nauczyciela), cele (wyrażono je w sferze wychowawczej, dydaktycznej, sprawności ruchowej oraz fizycznej) i potrzebne przyrządy/przybory. Nazwy zabaw uszeregowano w porządku alfabetycznym. Wszystkie dopasowano do możliwości uczestników poruszających się na wózkach inwalidzkich, natomiast w założeniu przyjęto umiejętność swobodnego władania kończynami górnymi.
Publikacja Wydawnictwa Jedność jest doskonałym dodatkiem (nie alternatywą) do programów aktywnej rehabilitacji. Spośród stu dwudziestu siedmiu propozycji z powodzeniem można wybrać te, które będą odpowiednie dla poszczególnych schorzeń. Zabawy i gry ruchowe dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich posłużą również nauczycielom wychowania fizycznego, których priorytetowym zadaniem jest troska o rozwój sprawności ruchowej wychowanków.
Grupa przyjaciół znajduje na opuszczonej działce stare przedmioty. Do kogo należały i kto je tu zakopał? Paulina, Aga i Karol postanawiają rozwiązać zagadkę...
Trzynastoletni Jędrek wraz z kolegami i niezbyt zachwyconą ich pomysłami Pauliną, mimo różnic wieku, temperamentów i zainteresowań, w niedługim czasie...