Recenzja książki: Uspołeczniające, profilaktyczne i resocjalizacyjne funkcje Policji. W perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej

Recenzuje: Danuta Szelejewska

Fundamentem stabilnego państwa jest policja. Czuwając nad bezpieczeństwem ludzi oraz mienia, egzekwuje przestrzeganie prawa, a także ściga przestępców. Działania funkcjonariuszy nie zawsze jednak spotykają się z właściwym zrozumieniem ze strony społeczeństwa. A szkoda, ponieważ ich praca jest bezwzględnie potrzebna. Nowe spojrzenie na formację służb mundurowych prezentuje Iwona Klonowska w swojej książce Uspołeczniające, profilaktyczne i resocjalizacyjne funkcje Policji w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej, proponując usytuowanie Policji w kategorii nauk społecznych, a nie – jak do tej pory – w dziedzinie nauk o bezpieczeństwie.

Publikacja Oficyny Impuls została podzielona na trzy zasadnicze części. Pierwsza skupia uwagę czytelnika na różnorodnych kontekstach, wśród których jako pierwsze zostały omówione koncepcje uspołecznienia, profilaktyki i resocjalizacji w perspektywie współczesnych nauk społecznych. Autorka analizuje istotę oraz pojęcie społeczeństwa obywatelskiego, cofając się do czasów myślicieli antycznych. Omawia typy relacji zachodzących pomiędzy państwem a społeczeństwem, kładąc nacisk na zaspokajanie społecznej potrzeby bezpieczeństwa. Rozpatruje funkcjonowanie instytucji Policji w kontekście realizowania przez nią funkcji pedagogicznej. Po analizie pierwotnej konstrukcji aparatu policyjnego, Iwona Klonowska skupia się na współczesnej strukturze wewnętrznej (rodzaje służb, zasięg działania, administracja), statystyce oraz misji i wizji Policji. Opisuje konkretne działania strategiczne na podstawie wybranych garnizonów. Zasady etyki zawodowej funkcjonariusza zostały określone jako potwierdzenie jego szczególnej misji w służbie ludziom.

Część drugą stanowi przegląd badań społecznych, na który składają się: zewnętrzne badania opinii publicznej, wewnętrzne badania satysfakcji z pracy w Policji, ogólnopolskie badania pod kątem funkcjonowania organizacji oraz ogólnopolskie badania wśród dzielnicowych w ramach kampanii „Dzielnicowy bliżej nas”.

Obszerna część trzecia w całości poświęcona jest roli współczesnego policjanta, którego działania – aby mogły być skuteczne – winny być częścią spójnego systemu, zapewniającego uzyskiwanie długofalowych efektów. W celu promowania szeroko pojętego bezpieczeństwa autorka podkreśla ważną rolę programów profilaktycznych, debat społecznych, projektów badawczych, kampanii oraz ogólnopolskich aplikacji. Wspomina o inicjatywach na rzecz budowania wspólnoty prospołecznej (teatr, film, konkursy, przedsięwzięcia sportowe, publikacje i czasopisma, spotkania, zbiórki charytatywne). Analizuje rolę policjanta jako pedagoga ulicy (streetworking). Szeroko omawia model uspołeczniająco-profilaktycznej oraz resocjalizacyjnej funkcji Policji w społeczeństwie obywatelskim.

Monografia Uspołeczniające, profilaktyczne i resocjalizacyjne funkcje Policji w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej przeznaczona jest dla studentów i słuchaczy szkół policyjnych, nauczycieli akademickich i studentów kierunków prawniczych oraz funkcjonariuszy mundurowych. To literatura specjalistyczna, napisana jest w sposób dość przystępny, jednak językiem fachowym. Treści szczególnie warte zapamiętania zapisano pogrubioną czcionką. Pomocą służą tabelki, schematy, wykresy (wraz z dokładnym opisem i źródłem) oraz aneks z załącznikami. Ogromna ilość przypisów i obszerna bibliografia polsko- i obcojęzyczna, wskazują na drobiazgową znajomość problematyki, a także ogrom pracy włożonej przez autorkę. Zainteresowani tematem bez wątpienia będą usatysfakcjonowani.

Kup książkę Uspołeczniające, profilaktyczne i resocjalizacyjne funkcje Policji. W perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Uspołeczniające, profilaktyczne i resocjalizacyjne funkcje Policji. W perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Aldona z Podlasia
Aldona Anna Skirgiełło
Aldona z Podlasia
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Rozbłyski ciemności
Andrzej Pupin ;
Rozbłyski ciemności
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy