Fundamentem stabilnego państwa jest policja. Czuwając nad bezpieczeństwem ludzi oraz mienia, egzekwuje przestrzeganie prawa, a także ściga przestępców. Działania funkcjonariuszy nie zawsze jednak spotykają się z właściwym zrozumieniem ze strony społeczeństwa. A szkoda, ponieważ ich praca jest bezwzględnie potrzebna. Nowe spojrzenie na formację służb mundurowych prezentuje Iwona Klonowska w swojej książce Uspołeczniające, profilaktyczne i resocjalizacyjne funkcje Policji w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej, proponując usytuowanie Policji w kategorii nauk społecznych, a nie – jak do tej pory – w dziedzinie nauk o bezpieczeństwie.
Publikacja Oficyny Impuls została podzielona na trzy zasadnicze części. Pierwsza skupia uwagę czytelnika na różnorodnych kontekstach, wśród których jako pierwsze zostały omówione koncepcje uspołecznienia, profilaktyki i resocjalizacji w perspektywie współczesnych nauk społecznych. Autorka analizuje istotę oraz pojęcie społeczeństwa obywatelskiego, cofając się do czasów myślicieli antycznych. Omawia typy relacji zachodzących pomiędzy państwem a społeczeństwem, kładąc nacisk na zaspokajanie społecznej potrzeby bezpieczeństwa. Rozpatruje funkcjonowanie instytucji Policji w kontekście realizowania przez nią funkcji pedagogicznej. Po analizie pierwotnej konstrukcji aparatu policyjnego, Iwona Klonowska skupia się na współczesnej strukturze wewnętrznej (rodzaje służb, zasięg działania, administracja), statystyce oraz misji i wizji Policji. Opisuje konkretne działania strategiczne na podstawie wybranych garnizonów. Zasady etyki zawodowej funkcjonariusza zostały określone jako potwierdzenie jego szczególnej misji w służbie ludziom.
Część drugą stanowi przegląd badań społecznych, na który składają się: zewnętrzne badania opinii publicznej, wewnętrzne badania satysfakcji z pracy w Policji, ogólnopolskie badania pod kątem funkcjonowania organizacji oraz ogólnopolskie badania wśród dzielnicowych w ramach kampanii „Dzielnicowy bliżej nas”.
Obszerna część trzecia w całości poświęcona jest roli współczesnego policjanta, którego działania – aby mogły być skuteczne – winny być częścią spójnego systemu, zapewniającego uzyskiwanie długofalowych efektów. W celu promowania szeroko pojętego bezpieczeństwa autorka podkreśla ważną rolę programów profilaktycznych, debat społecznych, projektów badawczych, kampanii oraz ogólnopolskich aplikacji. Wspomina o inicjatywach na rzecz budowania wspólnoty prospołecznej (teatr, film, konkursy, przedsięwzięcia sportowe, publikacje i czasopisma, spotkania, zbiórki charytatywne). Analizuje rolę policjanta jako pedagoga ulicy (streetworking). Szeroko omawia model uspołeczniająco-profilaktycznej oraz resocjalizacyjnej funkcji Policji w społeczeństwie obywatelskim.
Monografia Uspołeczniające, profilaktyczne i resocjalizacyjne funkcje Policji w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej przeznaczona jest dla studentów i słuchaczy szkół policyjnych, nauczycieli akademickich i studentów kierunków prawniczych oraz funkcjonariuszy mundurowych. To literatura specjalistyczna, napisana jest w sposób dość przystępny, jednak językiem fachowym. Treści szczególnie warte zapamiętania zapisano pogrubioną czcionką. Pomocą służą tabelki, schematy, wykresy (wraz z dokładnym opisem i źródłem) oraz aneks z załącznikami. Ogromna ilość przypisów i obszerna bibliografia polsko- i obcojęzyczna, wskazują na drobiazgową znajomość problematyki, a także ogrom pracy włożonej przez autorkę. Zainteresowani tematem bez wątpienia będą usatysfakcjonowani.