Recenzja książki: Teoria rozwiązywania innowacyjnych zadań w pracy z uczniem klas IIII szkoły podstawowej (w świetle badań eksperymentalnych)

Recenzuje: Danuta Szelejewska

Napotykanie codziennych przeszkód zmusza człowieka do systematycznych przemyśleń i działań, mających na celu odnajdywanie takich rozwiązań, które chociaż w pewnym stopniu ułatwią radzenie sobie w trudnych sytuacjach. Jako że dzieci mają problemy nie mniejsze niż osoby dorosłe, od najmłodszych lat należy im wpajać odpowiednie nawyki oraz sposoby postępowania, aby nauczyły się skutecznego rozwiązywania adekwatnych do swojego wieku problemów. Ponieważ teoria zawsze powinna iść w parze z praktyką, w oddanej do rąk czytelnika publikacji Oficyny Impuls znalazł się komplet: nacisk został położony na sferę twórczości, aktywności i samodzielności poznawczej.


Poszukująca nowatorskich rozwiązań metodyczno-organizacyjnych Irena Stańczak pragnie wzbudzić refleksje dotyczące oblicza współczesnego nauczania początkowego, które jest przecież pierwszym etapem edukacji dziecka. Zależy jej również na wzbogaceniu wiedzy pedagogicznej nauczycieli poprzez interpretowanie elementów procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz zaproponowanie zmian na lepsze. Temu właśnie posłużyła metodyka TRIZ czyli Teoria Rozwiązywania Innowacyjnych Zadań, którą Irena Stańczak proponuje zastosować w pracy z uczniem klas I-III szkoły podstawowej. Rozważania autorki zostały przedstawione w świetle eksperymentalnych badań.


Publikacja została podzielona na trzy zasadnicze części, które mogą przynieść spodziewane efekty dopiero wówczas, gdy zostaną złożone w całość. Część pierwsza pokazuje nowe wyzwanie współczesnej szkoły, jakim jest potrzeba uczenia odważnego i skutecznego myślenia, a także podaje najważniejsze informacje dotyczące zastosowania Teorii Rozwiązywania Innowacyjnych Zadań w procesie edukacyjnym (twórca, istota, znaczenie zadań i problemów otwartych). W drugiej części znalazła się metodologia badań empirycznych, opartych na metodzie eksperymentu pedagogicznego (cele i zakres badań, problemy i hipotezy badawcze, metody, techniki oraz narzędzia). Część trzecią stanowi szczegółowa analiza i interpretacja uzyskanych wyników badań eksperymentalnych (poziom rozwoju intelektualnego oraz dyspozycji do myślenia twórczego uczniów klas I-III i IV-VI, a także ewaluacja efektów zastosowania metodyki Teorii Rozwiązywania Innowacyjnych Zadań w pracy z uczniem szkoły podstawowej).


W książce znalazły się liczne tabele, wykresy, wyliczenia, bogata bibliografia polsko- i obcojęzyczna oraz przypisy. Nie brakuje również załączników ze scenariuszami zajęć i praktycznymi zadaniami dla uczniów klas I-III oraz IV-VI szkoły podstawowej. Teoria Rozwiązywania Innowacyjnych Zadań należy do literatury specjalistycznej, jednak bezpośrednio zainteresowani tematem (nauczyciele nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego oraz studenci pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej) bez wątpienia odnajdą w lekturze nowatorskie rozwiązania metodyczne. Dzięki temu zmianie ulegnie dotychczasowy styl pracy z uczniem młodszym, a proces dydaktyczno-wychowawczy stanie się bardziej interesujący.

Kup książkę Teoria rozwiązywania innowacyjnych zadań w pracy z uczniem klas IIII szkoły podstawowej (w świetle badań eksperymentalnych)

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Teoria rozwiązywania innowacyjnych zadań w pracy z uczniem klas IIII szkoły podstawowej (w świetle badań eksperymentalnych)
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Aldona z Podlasia
Aldona Anna Skirgiełło
Aldona z Podlasia
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Rozbłyski ciemności
Andrzej Pupin ;
Rozbłyski ciemności
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy