Wszelkimi zagadnieniami dotyczącymi zawodu nauczyciela zajmuje się pedeutologia. Owo ogólne pojęcie koncentruje się wokół nauczycielskiej osobowości, uzdolnień i autorytetu, kształcenia, predyspozycji kandydatów, etyki zawodowej oraz funkcji społecznej. Ponieważ nauczyciel odgrywa zasadniczą rolę w nauczaniu i wychowaniu, zrozumiałym jest, że staje się on obiektem powszechnego zainteresowania oraz – niestety – często nieuzasadnionej krytyki. Oddana do rąk czytelnika Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne ma na celu obiektywne przedstawienie psychospołecznego wymiaru zawodu nauczyciela wraz z jego kompetencjami i twórczą pracą.
Praca monograficzna Jolanty Szempruch została podzielona na osiem rozdziałów, w których obok osobistych przemyśleń autorki znalazły się refleksje wielu innych naukowców (liczba przytoczonych w publikacji nazwisk wskazuje na szerokie opracowanie zagadnienia). W każdym z rozdziałów omówiono jeden z istotnych aspektów. Tak więc, począwszy od ogólnego spojrzenia na pedeutologię jako subdyscyplinę pedagogiczną, czytelnik poznaje różne koncepcje kształcenia i doskonalenia nauczycieli, ma okazję ustosunkować się do zmian dotyczących ich kwalifikacji, kompetencji oraz cech osobowych, dane jest mu poznać uwarunkowania rozwoju zawodowego, a także relacje podmiotowe wraz z dialogiem edukacyjnym. Istotną sprawą jest również spojrzenie na moralny wymiar nauczycielskiego zawodu oraz szybko następujące zmiany społeczne i edukacyjne. Teoretyczne zagadnienia poruszone w publikacji w pełni odpowiadają działaniom praktycznym oraz systematycznie prowadzonym badaniom naukowym.
Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne to lektura obszerna i specjalistyczna. Zaadresowana do nauczycieli, pedagogów, wychowawców, przedstawicieli nadzoru pedagogicznego oraz władz oświatowych, bez wątpienia spotka się z ich zainteresowaniem. Zastosowany w lekturze warsztatowy język przekazu zostanie z pewnością zrozumiany przez specjalistów. Pomocą służą dokładnie opisane ryciny, tabelki, wyliczenia, grafiki przedstawiające osoby zasłużone dla rozwoju oświaty, przypisy, obszerna polsko- i obcojęzyczna bibliografia oraz uszeregowany w porządku alfabetycznym indeks osobowy i rzeczowy. Treści szczególnie warte zapamiętania zapisano w ramkach. Na końcu każdego rozdziału znalazły się problemy do dyskusji. Publikacja warta jest uwagi. Zarówno specjalistom z dziedziny oświaty, jak i przeciętnemu czytelnikowi pomoże ona w zrozumieniu wielu zjawisk edukacyjnych oraz pogłębi szacunek dla wychowawczej pracy nauczyciela.
Złożona problematyka funkcjonowania szkoły i współczesnego nauczyciela w kontekście zmiany społecznej znajduje odbicie w treści niniejszej książki...
In the current social situation it is both school roles and the means of educational operation that are subject to change. School generates internal changes...