Recenzja książki: Eroica

Recenzuje: Justyna Gul

Fenomen „Eroiki”


„Eroica” Andrzeja Munka z 1957 roku uważana jest za jedno z czołowych osiągnięć „szkoły polskiej”, będące swego rodzaju rozrachunkiem z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Film - co jest rzadkością - składał się z dwóch luźno powiązanych ze sobą tematycznie nowelek. Określany jest jako „symfonia bohaterska w dwóch częściach” (tak brzmi podtytuł „Eroiki”), co podkreśla sceptyczny wydźwięk filmu. Mimo upływu lat „Eroica” nie przestaje fascynować badaczy polskiego kina i widzów, a dzięki swym wartościom artystycznym, śmiałej koncepcji dialogu film ma nieprzemijającą wartość.
„Eroica” Marka Hendrykowskiego ukazała się w serii Klasyka Kina wydawanej przez Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i jest prawdziwą perłą dla wielbicieli polskiej kinematografii oraz dla studentów filmoznawstwa. Autor przybliża nam nie tylko genezę filmu, opisuje literackie pierwowzory i historię powstawania scenariusza. Mamy tu również bowiem poruszoną kwestię swoistej polemiki z „Kanałem”, z którym to dziełem „Eroica” do dziś współistnieje w świadomości filmowej na zasadzie opozycji. Od pierwszych recenzji, które pojawiły się w 1958 roku, film Munka jawi się w oczach piszących jako przeciwieństwo „Kanału” Wajdy.
Marek Hendrykowski odsłania przed nami również proces, jakim były narodziny Munka jako artysty i jego stopniowego dojrzewania, wbrew unifikacyjnym zapędom różnych „ustawiaczy’’. Próbuje również odpowiedzieć na pytanie, dlaczego od początku Munk miał zamiar nakręcić film nowelowy, a nie jednolitą fabularną opowieść o drugiej wojnie światowej i Powstaniu Warszawskim. Prowadzi takie rozważania na temat czasoprzestrzeni „Eroiki”, wysuwając śmiałą tezę, iż kluczem do jej konstrukcji jest świadomie uzyskane  przez twórców napięcie semantyczne pomiędzy umownością a realizmem.
Na zakończenie naszej podróży w głąb „Eroiki” autor zastanawia się, czy muzyczny charakter filmu - o który ponoć bardzo zabiegał reżyser - nie zawiera w sobie głębi. Hendrykowski konkluduje, iż dysharmonia, obecna nie tylko w samej muzyce, ale i dramatycznych obrazach, podszyta jest pragnieniem harmonii, a rozdźwięk pomiędzy bylejakością egzystencji a wielkością stanowi istotny aspekt obu nowel. Hendrykowski pisze: „Eroica to najbardziej antyjałtański z naszych filmów tamtego czasu. Cechuje ją elementarna niezgoda na zakodowany w mentalności rodaków fatalizm polskich klęsk narodowych”. Warto przy tym zauważyć, że „kino Munka jest kinem dialogu”, natomiast opracowanie Hendrykowskiego „Eroica”, ten dialog nam zdecydowanie ułatwia. Dołączona do opracowania filmografia czy zdjęcia z planu, kadry filmu, pozwalają wczuć się w klimat filmu, spojrzeć na dzieło Munka jego oczami i przeżyć fascynującą przygodę z polskim kinem.

Kup książkę Eroica

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Eroica
Książka
Eroica
Marek Hendrykowski
Inne książki autora
Komeda
Marek Hendrykowski0
Okładka ksiązki - Komeda

Czarodziej modern jazzu. Miał niezwykłą charyzmę. Ludzie, którzy go bliżej znali, zgodnie podkreślają, że był kimś absolutnie wyjątkowym jako człowiek...

Andrzej Munk
Marek Hendrykowski0
Okładka ksiązki - Andrzej Munk

Pierwsze syntetyczne opracowanie całokształtu działalności filmowej Andrzeja Munka, którego twórczość wzbudza coraz większe zainteresowanie w Polsce i...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Kalendarz adwentowy
Marta Jednachowska; Jolanta Kosowska
 Kalendarz adwentowy
Grzechy Południa
Agata Suchocka ;
Grzechy Południa
Stasiek, jeszcze chwilkę
Małgorzata Zielaskiewicz
Stasiek, jeszcze chwilkę
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Rodzinne bezdroża
Monika Chodorowska
Rodzinne bezdroża
Sues Dei
Jakub Ćwiek ;
Sues Dei
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Zmiana klimatu
Karina Kozikowska-Ulmanen
Zmiana klimatu
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy