Książka otrzymała Arthur C. Clarke Award za rok 2011
Jedna z najoryginalniejszych powieści 2010 roku, laureatka Artur C. Clarke Award za rok 2011!
Zinzi December dźwiga Leniwca na własnych plecach, żyje z talentu do znajdowania zaginionych rzeczy i ma paskudny dryg do oszustw internetowych. Pewnego dnia ktoś bestialsko morduje jej klientkę, a Zinzi musi się podjąć zadania, na które nie ma najmniejszej ochoty.
Zlecenie od legendarnego producenta muzycznego może się okazać biletem wyjścia
z Zoo City, najgorszej dzielnicy Johannesburga, pełnej slumsów zamieszkanych przez prostytutki, morderców i pospolitych przestępców, z których każdy, tak jak Zinzi, nosi emanację swego grzechu w postaci jakiegoś zwierzęcia i żyje w cieniu piekielnej Cofki.
Ale nie jest tak łatwo uwolnić się od własnej przeszłości ani nie dać się uwikłać w cudze, mroczne sekrety - Zinzi musi przemierzyć drogę najeżoną zbrodnią, magią i stawić czoło temu, co do niej wraca z Poprzedniego Życia.
Zoo City to doskonała powieść urban fantasy, z elementami thrillera sf i magii, ballada na cześć fantastycznego Johannesburga. Jej fabuła, rozgrywająca się wśród wieżowców, dawnych kopalń złota, gwiazd muzycznego showbiznesu i egzotycznych zwierząt, przywodzi na myśl najlepsze przykłady powieści noir i budzi respekt wobec potężnych czynów afrykańskich sangomów.
"Lauren Beukes jest bardzo, BARDZO DOBRA!!!
William Gibson
Lauren Beukes pracuje jako dziennikarka (jej artykuły publikowały m.in. The Hollywood Reporter , Marie Claire , Elle , Cosmopolitan ) i scenarzystka telewizyjna w największym studiu animacji w RPA. Opublikowała opowiadania w kilkunastu antologiach, jest scenarzystką kilkunastu komiksów. Zoo City jest jej drugą powieścią. Obecnie pracuje nad powieścią The Shining Girls.
Zoo City zdobyło w 2011 r Arthur C. Clarke Award i 2010 Kitschies Red Tentacle za najlepszą powieść. Zoo City było finalistą 2010 BSFA Award za najlepszą powieść, nagrody 2011 World Fantasy za najlepszą powieść, 2010-2011 University of Johannesburg Creative Writing Prize, the M-Net Literary Awards, the Nielsen's Booksellers' Choice Award 2011, i na długiej liście kandydatów do South Africa's Sunday Times Fiction Prize 2011 i 2012 IMPAC Dublin Literary Award. Powieść była także w finale Grand Prix de l'Imaginaire we Francji za najlepszą powieść zagraniczną, najlepsze tłumaczenie i najlepszą okładkę. Opcje filmowe zostały zakupione przez południowoafrykańską producentkę Helenę Spring.
Pełne energii i wyobraźni połączenie sf, fantasy i powieści noir. Beukes stworzyła przekonujący, choć często niepokojący świat (...) Zoo City to bezwzględnie lektura obowiązkowa dla czytelników chcących poznać niezbadane pogranicza gatunku".
SFX Magazine, 5 * i książka polecana
"Inteligentne i mądre urban fantasy skrojone na miarę XXI wieku: bezwstydnie południowoafrykańskie, ale zarazem całkowicie wielkomiejskie, dziko rozrywkowe, a jednocześnie bogato zniuansowane. Potwierdza opinie o Beukes jako jednym z obdarzonych największa wyobraźnią nowych głosów południowoafrykańskiej literatury".
Women24
"Kobieta i jej nieziemskie zwierzę przemierzają podłe ulice miasta. Ręczę, że z chęcią zabierzesz się wraz z nimi. Lauren Beukes to połączenie Jeffa Noona z Raymondem Chandlerem".
Paul Cornell
Informacje dodatkowe o ZOO City:
Wydawnictwo: Rebis
Data wydania: 2012-08-15
Kategoria: Fantasy/SF
ISBN:
978-83-7510-804-0
Liczba stron: 384
Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Przeczytane:2014-05-08, Przeczytałam, Mam,
Fabuła "Zoo City" umiejscowiona jest w alternatywnej wersji południowoafrykańskiego miasta Johannesburg, w którym ludzie, którzy popełnili przestępstwo są magicznie połączeni ze zwierzętami. Ta kara jaką otrzymali nazywana jest "zanimalizowaniem". Zoo City to getto, które jest domem Zinzi December i wielu innych "zanimalizowanych" osób, a także uchodźców i wydziedziczonych.
Główna bohaterka powieści, Zinzi, to była dziennikarka i lecząca się narkomanka, która została "ukarana" za zabójstwo swego brata. Dziewczyna próbuje spłacić dług finansowy wobec dilera narkotyków pobierając opłaty za swoje szczególne umiejętności znajdowania zagubionych przedmiotów i pisania e-mail do dłużników. Fabuła książki koncentruje się na jej próbach odnalezienia zaginionej członkini z duetu na zlecenie producenta muzycznego, w zamian za dużą sumę pieniędzy...
Bycie "zanimalizowanym" jest opisane w powieści jako automatyczny skutek znacznej winy - nie tylko w RPA, ale na całym świecie. Rozróżnienie winy moralnej i prawnej jest niejasne, jednak odpowiedzialność za śmierć innego człowieka powoduje natychmiastowe "zanimalizowanie". Zjawisko to, jak dowiadujemy się z kart książki, sięga lat 80-tych. Zaraza wydała mi się uderzająco podobna do epidemii AIDS. Być może została wywołana wypadkiem jądrowym. Może być to kara za grzechy zbrodniarzy. A może jest to konkretny przejaw południowoafrykańskiego przekonania o błądzeniu duchów. "Zanimalizowanie" może być też po prostu markerem, dziwnością postmodernistycznego sposobu bycia. Pragnęłam zdobyć więcej informacji o zjawisku "animalizmu": dlaczego tak się stało? Jak to się stało? Jednak autorka ukazuje nam bardzo fragmentaryczne, dla mnie wręcz ubogie, informacje głównie poprzez część stron internetowych czy urywki artykułów z czasopism / gazet.
To jeszcze nie wszystko na temat "animalizmu". Doczytałam, że każde zwierzę daje jego "właścicielowi" inną siłę psychiczną. Jednak właściciel musi pozostawać blisko zwierzęcia cały czas, lub zostanie zniszczony atakiem paniki, nudności lub innych objawów abstynencji. Gdy zwierzę umiera, właściciel zostaje rozdarty na strzępy przez tajemniczą ciemną chmurę w ciągu kilku minut.
To co przeczytałam było bardzo wyjątkowe i ekscytujące. Beukes subtelnie stworzyła oryginalny i fascynujący świat. Historia sama w sobie jest tajemnicza i trochę noir. Czasami naprawdę zatracałam się w dochodzeniu i rzeczywiście zapomniałam, że czytam powieść z elementami fantastycznymi. Niezwykle skomplikowana historia z równie złożonymi bohaterami.
Jednym z fascynujących aspektów tej powieści jest to, że uświadamia nam jaki wpływ może mieć opisywane tu zjawisko na społeczeństwo. Zinzi już zawsze będzie postrzegany jako "zanimalizowana". Społeczeństwo unika tych ludzi, separuje ich tworząc poprzez to zupełnie nową "gorszą" klasę społeczną. To całkowicie zmieniło moje postrzeganie ludzi. W Zoo City wystarczy zerknąć na kogoś i już wiemy, że zrobił coś złego w przeszłości. Jest naznaczony.
Narracja pierwszoosobowa pozwala dominować poglądom Zinzi, ale to nie przeszkadza Beukes w dostarczaniu wglądu w psychikę innych bohaterów. W książce autorka ukazuje obraz świata jak w krzywym zwierciadle. Zapewnia czytelnikowi stopniowe zgłębianie umysłów bohaterów i poznawanie ich interakcji z otaczającym światem. Pisarka przy tym niewiarygodnie dba o szczegóły.
Lauren Beukes to królowa metafor. Pisze z rzadką wyrazistością. Zestawia tu bogate przedmieścia z wysokimi murami zwieńczonymi płotami elektrycznymi patrolowanymi przez firmy ochroniarskie i baraki bez żadnych wygód. Brud, wielość kultur i dźwięków. Umiejętnie obrazuje cierpienie afrykańskiego getta, nadzieję i życie rodzinne.
Świat stworzony przez autorkę jest niezmiernie interesujący. To pastisz ze słabo ukrytym komentarzem społecznym. Ciekawy kolaż "animalizacji" i ciemnego, piaszczystego wizerunku Afryki Południowej z jej ubóstwem, bezdomnością, uchodźcami, przemytem, narkotykami, seksem i AIDS. Sarkastyczna, cyniczna wizja RPA.
"Zoo City" nie jest taka jak wiele innych książek. Z jednej strony jest to powieść noir, ale z drugiej strony jest to powieść o przemyśle muzycznym, poczuciu winy, zemście, uprzedzeniach, biedzie. To genialne dzieło. Utwór wielowarstwowy. Oryginalny. Mroczny. Wciąga. Fabuła bardzo trudna do przewidzenia. Polecam.