Największy lęk, ale i fascynację, rodzi to, co nieznane – dlatego wiosenny atak epidemii i związane z nim zamknięcie było doświadczeniem tak dojmującym. Na szczęście obostrzenia i zakazy nie obejmowały jednej ważnej dla człowieka czynności – pisania.
Ogłoszony przez Instytut Literatury konkurs na dzienniki pandemiczne przyniósł 260 nadesłanych tekstów. W niniejszym tomie prezentowane są fragmenty 24 wyróżnionych przez jury prac. Strategie pisarskie autorów różnią się tak, jak różniły się ich sposoby radzenia sobie z nową sytuacją: od wiwisekcji języka, jakim o epidemii mówimy, przez reportażową ewidencję zdarzeń, po autoterapeutyczne wyznania. Utrata pracy, trudne relacje rodzinne, rozstania i powroty, osobliwości zdalnego nauczania, radość z obecności rybików cukrowych i wyimaginowanych przyjaciół, bzy, który nigdy nie pachniały tak intensywnie, szukanie odpowiedzi w literaturze i zwykłe próby utrzymania się na powierzchni falującej groźnie rzeczywistości – intymne historie i słowne fotografie pisane w bólu, z wściekłością, czasem rezygnacją, ale i z humorem i nadzieją.
I być może rację mają ci, którzy twierdzą, że aby w pełni zrozumieć pandemię, musimy poczekać i spojrzeć na nią z dystansu. Ale jeśli ktoś będzie chciał kiedyś wniknąć w stan naszego ducha z czasów pierwszego zamknięcia, będzie musiał sięgnąć do bezpośrednich zapisów z tamtych dni – takich jak ta antologia.
Tomasz Gregorczyk
Autorzy:
Hanna Golda
Marta Pietraszek
Sebastian Wojdyło
Maciej Grzenkowicz
Bartosz Kozdęba
Sylwia Jaworska-Domagała
Izabela Szolc
Dominika Chmiel
Izabela Łapińska
Dominika Filipowicz
Dorota Malina
Katarzyna Sikora-Borowiecka
Renata Kochan
Iwona Karczmarek
Lidia Struzik
Tomasz Stokowski
Katarzyna Zielińska
Iwona Czerwieńska
Lidia Kowalczyk
Paweł Bień
Małgorzata Mazana
Alicja Lampa
Mariusz Sambor
Elżbieta Isakiewicz
Współwydawcą książki jest Oficyna Wydawnicza Volumen.
Wydawnictwo: Instytut Literatury
Data wydania: 2020-11-04
Kategoria: Literatura piękna
ISBN:
Liczba stron: 454
Zupełnie nowa odsłona kolorowanek! Oto książki, które pokażą dzieciom jak opanować do perfekcji sztukę ozdabiania, kolorowania oraz tworzenia wzorów...
40 milionów sprzedanych kopii i rzesze nastolatków ziewających na lekcjach po zarwanej nocce. Minecraft - gra-fenomen. Jej grafika może budzić...