Kod młodości. Młodomowa w kontekstach społeczno-kulturowych

Ocena: 0 (0 głosów)

W czasach gdy - jak śpiewał Pezet: ,,My gadamy slangiem, chociaż nie jesteśmy gangiem, / każdy gada slangiem, chociaż umie też normalnie, /ale gada slangiem, to zostało w nas od lat, gadamy tak slangiem, gadamy slangiem..." - proponujemy książkę, która może stanowić swoiste kompendium wiedzy o fascynującym zjawisku językowo-komunikacyjnym - młodomowie. Slang młodzieżowy, zwany też językiem uczniowskim, gwarą młodzieżową, socjolektem młodzieżowym wyrósł na jedną z najbardziej dynamicznych i wpływowych odmian współczesnej potoczności. Posługuje się nim młodzież dla zabawy, rozgrywania relacji rówieśniczych czy odgradzania się od dorosłych... Posługują się nim także użytkownicy, którzy młodość metrykalną mają już za sobą, ale czują się młodzieńczo lub chcą uchodzić za młodych duchem i pełnych życiowej nonszalancji lub oddziaływać na młodych odbiorców. Kod młodości zyskuje więc na uniwersalności, gdyż staje się pożądanym elementem współczesnego outfitu i świadomości nie tylko nastolatka.

W prezentowanej monografii młodomowa jest opisywana wielostronnie: najpierw w aspekcie strukturalnym przez analizę systemu socjolektu młodzieżowego, opartą na zawartości Miejskiego słownika slangu i mowy potocznej, a następnie - w ujęciu kognitywno-dyskursywnym ze względu na eksplikację zagadnień młodzieżowego obrazu człowieka i rzeczywistości, a także problemów nastoletniej tożsamości, relacji rówieśniczych, rodzinnych, instytucjonalnych, oraz uwarunkowań medialnych. Te problemy podejmuje część II książki, pt: Młodomowa - wokół specyfiki zjawiska oraz część III: Interakcje i relacje.

Kwestie związane z internetowym dyskursem młodzieży, konsekwencjami językowymi nowej wspólnotowości oraz tendencjami rozwojowymi w obrębie młodzieżowej netomowy zostały omówione w części IV: Internetowa komunikacja nastolatków.

Wskazane zostały także przykłady współczesnego przenikania młodomowy do dyskursu dorosłych i to zarówno na poziomie stylizacji i zawłaszczeń popkulturowych, jak i wyrażania światopoglądowych postaw i deklaracji (cześć V: Młodomowa na sprzedaż).

Autorka - Anna Wileczek - prowadzi narrację nie tylko z perspektywy naukowca, od niemal 10 lat wykładowcy UJK w Kielcach, ale także nauczyciela i wychowawcy, którym była przez 17 lat i rodzica, który po raz drugi doświadcza ekspansji ,,nastoletniości" swojego dziecka. Ma więc nadzieję, że książka zainteresuje przede wszystkim dorosłych: obserwatorów języka, badaczy, rodziców, dziadków, nauczycieli, pedagogów, oraz studentów kierunków humanistycznych i społecznych. A nastolatkowie? Oni przecież i tak wiedzą najlepiej...

Informacje dodatkowe o Kod młodości. Młodomowa w kontekstach społeczno-kulturowych:

Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
Data wydania: 2018-05-09
Kategoria: Popularnonaukowe
ISBN: 9788301198077
Liczba stron: 300

więcej

Kup książkę Kod młodości. Młodomowa w kontekstach społeczno-kulturowych

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Kod młodości. Młodomowa w kontekstach społeczno-kulturowych - opinie o książce

Inne książki autora
Język i komunikacja. Wprowadzenie dla pedagogów
Anna Wileczek0
Okładka ksiązki - Język i komunikacja. Wprowadzenie dla pedagogów

Aktualne i wyczerpujące kompendium z dziedziny kultury języka polskiego i poprawności językowej dla nauczycieli i studentów niepolonistów. Książka...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Kalendarz adwentowy
Marta Jednachowska; Jolanta Kosowska
 Kalendarz adwentowy
Grzechy Południa
Agata Suchocka ;
Grzechy Południa
Stasiek, jeszcze chwilkę
Małgorzata Zielaskiewicz
Stasiek, jeszcze chwilkę
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Sues Dei
Jakub Ćwiek ;
Sues Dei
Rodzinne bezdroża
Monika Chodorowska
Rodzinne bezdroża
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Zmiana klimatu
Karina Kozikowska-Ulmanen
Zmiana klimatu
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy