Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara

Ocena: 5 (2 głosów)

Filmy Almodóvara są przepełnione zwariowanymi historiami i osobowościami. Stanowią też swoistą kronikę przemian, jakie zachodziły w Hiszpanii w ostatnich latach. Almodóvar jest mistrzem w pokazywaniu ludzkich emocji i słabości. Jest to zawsze osadzone w kontekście hiszpańskiej kultury. Kolejne filmy odsłaniają nam zmiany zachodzące w polityce, gospodarce, religijności, seksualności i mentalności ludzi. Współczesna Hiszpania w filmach reżysera z La Manchy jest nowoczesnym państwem, w którym ludzie nie mają ograniczeń. Kobiety zyskały wiele praw, dzięki czemu mogą pracować zawodowo na równi z mężczyznami. Przestał też istnieć podział na męskie i damskie zajęcia.

Almodóvar jest uznawany za reżysera kobiet. Kobieta idealna powinna kusić wszystkich mężczyzn, wzbudzać podziw lub zazdrość u innych kobiet. U Almodóvara bywa z tym różnie. Ma on swój własny ideał, który często w formie różnych podtekstów wplata w film. Jego uosobieniem kobiecości jest legendarna Marylin Monroe, którą wiele bohaterek filmów Almodóvar przypomina z wyglądu lub zachowania.

Życie pokazuje jednak, że nie zawsze to, co perfekcyjne jest pożądane. Urbanistycznie Hiszpania po latach, jakie upłynęły od upadku dyktatury, z szarego, przygnębiającego państwa z brzydkimi ulicami stała się krajem kontrastów: stare budynki pamiętające poprzedni ustrój stoją przy nowych wieżowcach, które mogłyby znajdować się w każdym miejscu na świecie. Nowa architektura zatraciła miejscowy koloryt. Niewiele już jest tradycyjnych domów z patio. Takie budownictwo można jeszcze jedynie spotkać na wsiach, ale one często pustoszeją. Zanika również religijność Hiszpanów. Młodzi ludzie nie potrzebują już instytucji kościelnych ani pouczeń starszych, oni chcą mieć święty spokój. Za czasów gen. Franco wszyscy zarabiali mało i nie myśleli, że może być inaczej, nie zazdrościli innym pieniędzy, bo nikt ich nie miał. Obecnie Hiszpanie cierpią na brak czasu. Udręczeni codziennym życiem pędzą za pieniądzem i komfortem.

Informacje dodatkowe o Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara:

Wydawnictwo: Attyka
Data wydania: 2015-11-30
Kategoria: Socjologia, filozofia
ISBN: 9788389487513
Liczba stron: 190

więcej

Kup książkę Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara - opinie o książce

Avatar użytkownika - tusiailena
tusiailena
Przeczytane:2016-01-29, Ocena: 5, Przeczytałem, 52 książki, Mam,

Choć jest to praca niewątpliwie naukowa, to czyta się lekko i przyjemnie. Może dlatego, że wszystko było dla mnie nowością, gdyż przyznaję, ani jednego filmu tegoż reżysera nie widziałam. Teraz jednak mogę już ze swobodą porozmawiać zarówno na temat początków jego kariery jak i całej niemal twórczości.

Sposób ukazania kobiet, kreacja roli mężczyzny, czy bezpruderyjna prezentacja najbardziej intymnych szczegółów z życia swoich bohaterów - to wszystko autorka poddała drobiazgowej analizie. Dodatkowo w pracy mamy obszerny rys historyczny Hiszpanii, opis genezy corridy czy wyjaśnienia dotyczące stosunku mieszkańców tego kraju do religii, również do innych narodowości.

Oczywiście najwięcej jest informacji o kobietach, o ich pozycji społecznej i ograniczeniach kulturowo-prawnych. Tłem dla historii bohaterek jego filmów są przemiany społeczno-obyczajowe, jakie zaszły w Hiszpanii po zakończeniu rządów generała Franco...
Cała recenzja na:

http://ksiazkaznadzieja.pl/2016/01/hiszpania-w-filmach-pedra-almodovara-anna-sikorska/

Link do opinii
Avatar użytkownika - awiola
awiola
Przeczytane:2016-01-07, Ocena: 5, Przeczytałam, 52 książki 2016, Mam,
"Filmy Pedra Almodóvara są doskonałą kroniką przemian kulturowych zachodzących w Hiszpanii, ale nie brakuje w nich też licznych odniesień do przeszłości". Wszyscy znamy filmy, których obejrzenie jeden, jedyny raz w naszym życiu jest wystarczające, bowiem zapewniają chwilową potrzebę oderwania się od szarej rzeczywistości. Istnieją jednak w światowej kinematografii również takie obrazy, do których wielokrotnie się wraca, odnajdując w nich nowe płaszczyzny i warstwy. Niewątpliwie do takiego zbioru zalicza się niemal cały dorobek Pedra Almodóvara. A dorobek ten, jak pokazuje omawiana praca naukowa Anny Sikorskiej, można rozpatrywać i analizować pod różnym kątem robiąc to w bardzo przystępny sposób. Anna Sikorska to badaczka kultury hiszpańskiej, filmów, etyki i rynku wydawniczego. Autorka jest absolwentką filologii polskiej oraz filozofii, pisze felietony, a także prowadzi poczytnego bloga "Górowianka". "Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara" to monografia naukowa ukazująca analizę twórczości hiszpańskiego reżysera przez pryzmat historyczno-społeczny. Autorka w siedmiu, obszernych rozdziałach wnikliwie kreśli charakterystykę przemian, jakie zachodziły w Hiszpanii na podstawie filmów, którymi zasłynął Pedro Almodóvar. Zaliczam się do grona osób, które obejrzało większość filmów hiszpańskiego reżysera będącego bohaterem opracowania Anny Sikorskiej, dlatego też mogę z góry wszystkich uprzedzić - jeśli ktoś nie zna twórczości Pedra Almodóvara, nie ma w zasadzie po co sięgać po tę publikację. Aby bowiem w pełni docenić jej wielowymiarowość i głęboką wnikliwość, trzeba po prostu omówione w książce filmy obejrzeć. Badaczka bowiem nie analizuje obrazów reżysera pobieżnie, wręcz przeciwnie - skupia się w dużej mierze na detalach, które po jednokrotnym poznaniu określonego filmu mogą nie zostać zauważone przez widza. Autorka nawiązuje bowiem do koloru ubrań, ich rodzaju czy też określonej architektury, a to przecież szczegóły często niezauważalne, gdyż uwaga odbiorcy skupiona jest na akcji i przesłaniu filmu. Z tego też względu, po lekturze określonych rozdziałów, zaznaczałam sobie ważne dla mnie fragmenty i wracałam do filmów oraz konkretnych scen, o których pisze Anna Sikorska. Takie połączenie w moim mniemaniu daje najlepszy efekt docenienia analizy badaczki i zrozumienia pewnych kontekstów. Filmy Pedra Almodóvara to obrazy wobec których nie można przejść obojętnie. Od wielu bowiem już lat wywołują wiele emocji i ambiwalentne uczucia, dotykając takich płaszczyzn, jak seksualność, religijność czy polityka, często w kontrowersyjnej otoczce, ale zawsze poprzez pryzmat hiszpańskiego społeczeństwa. Nie dziwi więc fakt, że filmy te to idealny materiał badawczy. Anna Sikorska w swoim opracowaniu stara się wydobyć na światło dzienne zarysowane przemiany społeczne w tym kraju na przełomie wieków. Rozpoczynając od najwcześniejszego filmu Pedra Almodóvara, czyli "Pepi, Luci, Bom i inne dziewczyny z dzielnicy", analizując jego kolejne dzieła aż po mrożący krew w żyłach film "Skóra, w której żyję", pokazuje historyczne zmiany jakim podlegało hiszpańskie społeczeństwo - od uciśnionego, zabarwionego dyktaturą Franco do tego nowoczesnego, postępowego. Autorka podaje wiele przykładów, porównuje, wysnuwa wnioski, czyli dokonuje pełnej analizy zawierającej trafne konkluzje oraz ciekawe spostrzeżenia. Najciekawszym rozdziałem, który czytałam z zapartym tchem był rozdział zatytułowany "Kobiecie ciało w filmach Pedra Almodóvara". Widać, że autorka "czuje" sens tego, co bada i wychodzi jej to rewelacyjnie. Anna Sikorska napisała opracowania naukowe, które dzięki dość zrozumiałemu językowi, pozbawionemu typowego, naukowego słownictwa, nie nastręczy problemu przeciętnemu zjadaczowi chleba w jego zgłębianiu. Nie odnajdziecie w tej publikacji bowiem naukowych słów czy nudnych, obszernych wykładów. Książka trafnie zawiera trochę historii Hiszpanii, bez której badaczka nie mogłaby analizować filmów wziętych na warsztat. Muszę również wspomnieć o okładce, która w mojej opinii nie mogłaby być lepsza. Pedro Almodóvar oraz bohaterka filmu "Skóra, w której żyję" to idealne połączenie zachęcające do sięgnięcia po tę książkę. "Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara" to publikacja, która już przez sam pryzmat tematu, jaki porusza, wzbudza wielką uwagę i ciekawość. Dogłębna analiza zmian jakie zachodziły w hiszpańskim społeczeństwie w połączeniu z twórczością tego znanego reżysera, czynią z tego opracowania książkę nietuzinkową. Pozostaje mi więc nadrobić kilka filmów reżysera, by jeszcze wnikliwiej zauważyć to, co Anna Sikorska podaje widzom na tacy, w szczególności w temacie krwawej i jednocześnie erotycznej corridy. Polecam wszystkim miłośnikom filmów Pedra Almodóvara.
Link do opinii
Avatar użytkownika - nonkonformistka
nonkonformistka
Przeczytane:2017-02-24, Przeczytałam,
Recenzje miesiąca
Grzechy Południa
Agata Suchocka ;
Grzechy Południa
Stasiek, jeszcze chwilkę
Małgorzata Zielaskiewicz
Stasiek, jeszcze chwilkę
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Sues Dei
Jakub Ćwiek ;
Sues Dei
Rodzinne bezdroża
Monika Chodorowska
Rodzinne bezdroża
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Zmiana klimatu
Karina Kozikowska-Ulmanen
Zmiana klimatu
Szepty jeziora
Grażyna Mączkowska
Szepty jeziora
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy