Golem

Ocena: 4.82 (11 g³osów)
Inne wydania:

Bohaterem powie¶ci jest Athanasius Pernath, konserwator sztuki, jubiler i wycinacz kamei, mieszkaj±cy w starej kamienicy w Kogucim Zau³ku w praskim getcie. Pewnego dnia odwiedza go tajemnicza postaæ i przekazuje mu ksiêgê "Ibbur", z pro¶b±, by naprawi³ uszkodzony inicja³.

Kiedy zaczyna przegl±daæ ksiêgê, doznaje wizji, a s³owa w nieznanym jêzyku staj± siê dla niego zrozumia³e. W niewyt³umaczalny sposób Athanasius Pernath trafia miêdzy dwie rzeczywisto¶ci, po³±czone mityczn± postaci± Golema. Ten symbol o¿ywionej materii staje siê ³±cznikiem pomiêdzy dwoma ¶wiatami: realnym i duchowym.

Powie¶æ ezoteryczna, oparta na symbolice kaba³y, tarota, a tak¿e legendzie o Golemie, stworzonym rzekomo w XVI wieku przez praskiego alchemika i rabina Jehudê Löw ben Bezalela. Niesamowita, ¿ydowska dzielnica dawnej Pragi, zagadkowe wydarzenia, doskonale poprowadzona intryga i zaskakuj±ce zakoñczenie. Zas³u¿one miano klasyka powie¶ci grozy.

Informacje dodatkowe o Golem:

Wydawnictwo: Zielona Sowa
Data wydania: 2004 (data przybli¿ona)
Kategoria: Fantasy/SF
ISBN: 83-7389-501-9
Liczba stron: 221
Tytu³ orygina³u: Der Golem
Jêzyk orygina³u: niemiecki
T³umaczenie: Antoni Lange

Tagi: Arcydzie³a Literatury ¦wiatowej Biblioteka Dzie³ Wyborowych Tukan Klasyczne Powie¶ci Grozy Klasyka Grozy BookRage 23: Straszne Czasy

wiêcej

Kup ksi±¿kê Golem

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z ksi±¿ki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej ksi±¿ki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz tak¿e

Golem - opinie o ksi±¿ce

Avatar u¿ytkownika -

Przeczytane:2019-03-10, Mam,

Powie¶æ opowiada historiê Athanasiusa Pernatha - konserwatora sztuki i jubilera. Mieszka on w praskim getcie w Kogucim Zau³ku. Nie jest to jednak prosta historia. Czytelnik poznaje bohatera w trudnym dla niego momencie - odwiedza go pewna postaæ i przekazuje mu tajemnicz± ksiêgê "Ibbur", w której Athanasius ma naprawiæ uszkodzony inicja³. Bohater zaczyna przegl±daæ ksiêgê, doznaje wizji a s³owa staj± siê dla niego zrozumia³e. To pocz±tek historii pe³nej tajemnic i niejasnych wydarzeñ. Nie poznamy tu ca³o¶ci historii Athanasiusa, a jedynie ma³y fragment z jego ¿ycia.  Zostajemy wrzuceni w rzeczywisto¶æ Pragi z prze³omu XIX i XX wieku i wiele rzeczy pozostaje niewyja¶nionych. 


Akcja ksi±¿ki nie jest jasno zbudowana, trzeba doszukiwaæ siê pewnych drobnych elementów. Niekiedy opowiada ona dzieje bohaterów, ich perypetie i problemy. W tej dziedzinie obecne jest wiele w±tków. Momentami powie¶æ staje siê tajemnicza, a nawet niezrozumia³a. Czytelnik mo¿e mieæ wra¿enie, ¿e w pewnym momencie siê zgubi³. To w³a¶nie stanowi wyj±tkowo¶æ Golema, poniewa¿ nie bez powodu jest on uznawany za ksi±¿kê z elementami okultyzmu. Warto pamiêtaæ, ¿e autor by³ nazywani Szatanem z Pragi - by³ okultyst±, mistykiem, a tak¿e buddyst± i znawc± kaba³y. Mnóstwo z tych elementów zawiera jego powie¶æ. 


Tworz± siê tu dwa ¶wiaty. Jeden z nich jest rzeczywisty, codzienny, drugi, to ¶wiat pe³en mistycyzmu. Tytu³owy Golem jest ³±cznikiem miêdzy nimi. Legenda o Golemie siêga dawnych czasów - mia³a to byæ postaæ stworzona w XVI wieku przez rabina i praskiego alchemika Jehudê Low ben Bezalela. Jej celem mia³a byæ ochrona ¿ydów oskar¿onych o okultyzm i bezbo¿ne praktyki. Golem nie by³ stworzeniem Boga, mia³a to byæ istota bezrozumna, pozbawiona duszy.  W tej powie¶ci Golem stanowi po³±czenie ¶wiata duchowego i rzeczywistego. Mo¿e siê wydawaæ, ¿e jest to postaæ epizodyczna, jednak jego do¶æ specyficzna rola jest bardzo wa¿na. 


To klasyk powie¶ci grozy. Nie jest to horror w dzisiejszym rozumieniu, kiedy to czytelnik mo¿e baæ siê od pocz±tku do koñca. Groza tutaj nie oznacza jakiego¶ szczególnego strachu, ale raczej pewn± tajemniczo¶æ. Tej tajemniczo¶ci jest tutaj mnóstwo. Pojawiaj± siê niewyja¶nione w±tki, tajemnicze postacie, dziwne rozmowy. Akcja przenosi czytelnika w ró¿ne miejsca, trzeba zag³êbiæ siê w ksi±¿kê, aby poznaæ jej wszystkie tajemnice. 

Link do opinii
Avatar u¿ytkownika - rama83
rama83
Przeczytane:2015-10-22, Ocena: 4, Przeczyta³am, 52 ksi±¿ki 2015,
Tajemnica i groza. Dwa ¶wiaty, dwie rzeczywisto¶ci. Golem, tajemnicza, tytu³owa postaæ ³±czy oba. Oddzia³ywuje na konserwatora sztuki przy pomocy tajemniczej ksiêgi.
Link do opinii
Avatar u¿ytkownika - Ankalipso
Ankalipso
Przeczytane:2015-02-05, Ocena: 5, Przeczyta³am, Mam,
Mimo i¿ ksi±¿ka nale¿y do kanonu literatury fantastycznej nie znajdziemy w niej opowie¶ci o lataj±cych spodkach, czy przybyszach z kosmosu, ale za to wspania³± opowie¶æ z pogranicza historii, ba¶ni, religii i krymina³u o postaci z gliny. Ró¿norodno¶æ symboliki sprawia i¿ jest to dzie³o nie nadaj±ce siê do zwyk³ego szybkiego czytania, lecz dok³adnej analizy
Link do opinii
Avatar u¿ytkownika - Mamalea
Mamalea
Przeczytane:2014-11-04, Ocena: 6, Przeczyta³am, 2014,
¦wietna powie¶æ z elementami kaba³y, w której jawa przeplata siê ze snem bêd±cym ³±cznikiem dla ró¿nych czasoprzestrzeni. nadnaturalne do¶wiadczenia i podró¿e g³ównego bohatera pobudzaj± szare komórki do my¶lenia; podane na ostatniej stronie wyja¶nienie historii sprawia, ¿e ksi±¿ka do samego konca trzyma w napiêciu, a nawet i d³u¿ej, bo zakonczenie nie rozwi±zuje wszystkich zagadek. Do tego mroczny Koguci Zau³ek na d³ugo pozostaje w pamiêci... Jedna z lepszych ksi±¿ek, jakie czyta³am. Zdecydowanie polecam.
Link do opinii
Avatar u¿ytkownika - nunachopin
nunachopin
Przeczytane:2014-07-29, Ocena: 5, Przeczyta³am, 52 ksi±¿ki 2014, Mam, Z pomy¶lunkiem,
S± takie ksi±¿ki, których czytanie przypomina otwieranie drzwi do tajemniczego pokoju. Drewniane skrzyd³o powoli przesuwa siê, z pó³mroku wy³aniaj± siê niewyra¼ne zarysy mebli, a czytelnik w transie nieomal próbuje wyostrzyæ detale. Pó¼niej drzwi zatrzaskuj± siê za ostatnim zdaniem, pozostawiaj±c wyryte w pamiêci obrazy, których znaczenie bêdzie siê rozja¶niaæ z ka¿dym kolejnym czytaniem. Bo w tym pokoju jest co¶ tak prawdziwego i nieprawdopodobnego zarazem, ¿e nie sposób odrzuciæ szansy poznania. Taki jest w³a¶nie „Golem” Gustava Meyrinka, najbardziej mistyczna i mroczna ksi±¿ka, jak± kiedykolwiek czyta³am. Nastrój grozy, jaki autor buduje z wirtuozeri±, wprowadza czytelnika w mroczne zau³ki praskiego getta z prze³omu XIX i XX wieku. Jest brudno, biednie, niepokoj±co. Brzydota jest brzydot± ostateczn±, piêkno niesie w sobie jaki¶ absolut, wszystko jest przepojone mistyk±. Nastrój podkre¶laj± niesamowite rysunki Hugo Steinera-Praga, na których posêpne budynki wbijaj± siê w smêtne niebo, wi꿱c miêdzy sob± ludzi. Takie klaustrofobiczne wra¿enie wywo³uj± noc± stare w±skie uliczki, gdy nieopacznie skrêci siê w nie po zmierzchu. „Dlaczego zegar ¶cienny nie cyka?

Co¶, co tutaj czyha, spija ka¿dy d¼wiêk.”
Opowie¶æ zaczyna siê jak u Edgara Allana Poe’go, kontemplacj± pewnej rzeczywisto¶ci pozornie tylko zwyczajnej, jak±¶ ledwie uchwytn± anomali±, wkroczeniem w niby-sen. Narrator trafia w znajome miejsce, opisuje wewnêtrzn± konstrukcjê budynków i losy napotkanych ludzi wykazuj±c g³êbok± wiedzê na ich temat, jednocze¶nie daje upust niejasnemu przeczuciu, ¿e nie by³ tu nigdy i nie jest Atanazym Pernatem, za którego go wszyscy maj±. Wszystko co nast±pi pó¼niej, jest poszukiwaniem siebie, budzeniem siê do duchowej ¶wiadomo¶ci.

Mistrz Pernat do¶wiadcza zjawisk na pograniczu jawy i snu, dociera do mitycznych miejsc, spotyka postacie z legend i przypowie¶ci, czyta tajemn± ksiêgê „Ibbur” przyniesion± mu przez Golema. Buddyzm i kaba³a w jakim¶ dziwnym zespoleniu wprowadzaj± go w ¶wiat wewnêtrznych prze¿yæ, „budz±” go do prawdziwego ¿ycia. „Kto jest przebudzony, ten nie mo¿e ju¿ umrzeæ; sen i ¶mieræ s± tym samym.”
Meyrink, jako do¶wiadczony mistyk p³ynnie prowadzi czytelnika przez kolejne etapy wtajemniczenia w mrocznych zau³kach, ukrytych tunelach i pokojach mêdrców, by formami zewnêtrznymi skierowaæ jego uwagê na g³êbiê znaczeñ. Nauki i wywody filozoficzne w³o¿one w usta bohaterów to chwile gdy czytelnik zamiera, bo w gruncie rzeczy nawet najwiêkszy sceptyk czasem czuje, ¿e ¶wiat materialny to za ma³o, gdzie¶ w sobie odkrywa inne wszech¶wiaty — choæby zbudowane na kanwie przeczytanych powie¶ci czy wspomnieñ. Autor doskonale to rozumie i wie, któr± strunê tr±ciæ. Przy lekturze „Golema” potrzebna jest szczypta sceptycyzmu, bo naprawdê mo¿na daæ siê ponie¶æ.

Jedn± z najciekawszych scen powie¶ci jest moment, gdy mistrz Pernat spotyka sam siebie. Przypomina on „Problemat Czelawy” Stefana Grabiñskiego, jest jednak bardziej przera¿aj±cy, bo realniejszy i zbudowany z namacalnej bry³y setek lat ludzkich wyobra¿eñ. Jest czym¶ wiêcej, jak±¶ wielowymiarow± korespondencj± miêdzy ró¿nymi przejawami w³asnego bytu, „Williamem Wilsonem” Poe’go wzbogaconym o odkrywanie transcendentalnej ja¼ni w pojêciu Zen.

W±tek mi³osny w „Golemie” wydaje siê byæ jak±¶ prób±, wyborem pomiêdzy trzema rodzajami kobieco¶ci: zepsut± Rozyn± o enigmatycznym, demonicznym wrêcz pochodzeniu, ¶liczn± i zmys³ow± trzpiotk± Angelin± a uduchowion±, ¶wiadom± i m±dr± Miriam. Trudno tu jednak mówiæ o mi³o¶ci w typowym tego s³owa znaczeniu, to raczej ¶wiadome obranie drogi, priorytetów. Wybór ten dokonuje siê niejako sam, bez udzia³u Pernata — choæ za jego akceptacj±.

Meyrink dotyka równie¿ materialnej strefy rzeczywisto¶ci. Poza takimi przejawami zewnêtrzno¶ci jak u³omno¶æ, zbrodnia, bieda, pijañstwo, gwa³t, bardziej lub mniej estetyczna cielesno¶æ, stanowi±ce rzeczywisto¶æ z plotek, anegdot i raportów policyjnych, rozlicza równie¿ oficjalne formy funkcjonowania spo³eczeñstwa. Najbardziej widoczne jest to w momencie, gdy Pernat ma do czynienia ze s³u¿bami wiêziennymi. Jego niezgoda i jednoczesna bezsilno¶æ wobec dzia³ania wymiaru sprawiedliwo¶ci przywodz± na my¶l powie¶ci Franza Kafki, choæ absurd w opisie procedur nie jest tu tak daleko posuniêty jak choæby w „Zamku” czy „Procesie”, nie jest te¿ tak rozbudowany, stanowi bowiem w±tek poboczny.

Nie pope³niê oczywi¶cie niewybaczalnej zbrodni i nie zdradzê zakoñczenia. Muszê jednak podzieliæ siê nieodpartym wra¿eniem jego pokrewieñstwa z najbardziej pokrzepiaj±c± scen±, jak± kiedykolwiek stworzy³ Bu³hakow. Ukojenie jest tej samej miary i musi byæ wynikiem podobnych nadziei i pragnieñ.

Niew±tpliw± zalet± „Golema” jest namacalny klimat grozy, który od pierwszych stron wci±ga w inn± rzeczywisto¶æ. Nie jest mia³ki czy niewyra¼ny, podczas czytania zaczyna po prostu istnieæ. Piêkny jêzyk przy jednoczesnym umiarze w obszerno¶ci tekstu nie pozwala na chwilê choæby nudy. Ksi±¿ka mo¿e byæ czytana z równym powodzeniem jako wprowadzenie do mistycyzmu promowanego przez Meyrinka, jak i sugestywna powie¶æ grozy. Wzbudza autentyczny niepokój jak utwory Kinga, choæ jest zdecydowanie bardziej uduchowiona i osadzona w innych realiach i innej estetyce. Banalnym stwierdzeniem bêdzie zapewne, ¿e jest to ksi±¿ka genialna, niemniej trudno inaczej oceniæ utwór, który dzia³a na czytelnika na tak wielu poziomach i napisany jest z takim kunsztem i wyczuciem.

Ksi±¿kê polecam ka¿demu kto lubi siê baæ, uwielbia tajemnice, zagadki kryminalne, fascynuje siê zjawiskami nadprzyrodzonymi lub pielêgnuje w sobie zaciêcie filozoficzne. Czy jest co¶ w opowie¶ciach Meyrinka warto¶ciowego dla duchowych poszukiwañ, trudno odpowiedzieæ takiemu laikowi jak ja. Zastanawiaj±ce w kontek¶cie jego zapatrywañ i dodatkowym smaczkiem jest jednak to, jak autor zmar³: przeczuwaj±c ¶mieræ, w pozycji medytacyjnej, wpatrzony w jezioro…
Link do opinii
Avatar u¿ytkownika - chabrowacczyteln
chabrowacczyteln
Przeczytane:2014-06-14, Ocena: 5, Przeczyta³am, 52 ksi±¿ki 2014 ,
Muszê przyznaæ, ¿e nigdy wcze¶niej nawet o nie nie s³ysza³am. Jest to absolutna klasyka, zw³aszcza dla kogo¶ kto lubi takie tajemnicze i mroczne powie¶ci. Ksi±¿ka powsta³a na prze³omie 1913-14 roku. Jest to najs³ynniejsza i najczê¶ciej wznawiana powie¶æ tego autora. Nie umiem napisaæ krótkiego opisu tej ksi±¿ki. Jest to powie¶æ wielowymiarowa, mroczna i tajemnicza. Sen w nierozerwalny sposób splata siê w niej z jaw±. Przewija siê w niej postaæ Golema, a mo¿e jest to tylko legenda i wyobra¿enie o nim? Wchodzimy do ¶wiata ¿ydowskiej kaba³y, magii i legend. Gdzie¶ w tym wszystkim znajdziemy postaæ Atanazego Pernata, który prowadzi swoje ¶ledztwo. Z pewno¶ci± nie mo¿na powiedzieæ, ¿e jest to ³atwa lektura. Je¶li chodzi o jêzyk to zupe³nie nie widaæ, ¿e powsta³a 100 lat temu. Po prostu, aby j± zrozumieæ nale¿y siê umiejêtnie wczytaæ. Wszystko tu jest wymieszane, przeplata siê ze sob± i trzeba siê skupiæ. Je¶li ju¿ to zrobimy z czytania czerpiemy prawdziw± przyjemno¶æ. Podró¿ujemy w g³±b ¶wiata legend, tajemnic oraz w ¶rodek samego siebie, ludzkiego umys³u. Jego pragnieñ i snów. Spodoba³o mi siê to. Ksi±¿ka zaprz±ta nasze my¶li, gdy tylko j± od³o¿ymy, a wiêc czyta³o mi siê bardzo sprawnie. Mia³am mo¿liwo¶æ siêgniêcia po piêkne wydanie z rysunkami Hugo Steiner-Prag'a. Nadaj± one jeszcze wiêcej tajemniczo¶ci i grozy. Polecam!
Link do opinii
Avatar u¿ytkownika - danutka
danutka
Przeczytane:2013-11-06, Ocena: 4, Przeczyta³am, z_52 ksi±¿ki 2013,
Golem, tarot i kaba³a to niez³a mieszanka powie¶ciowa. A gdy dochodzi do tego jeszcze w±tek lekko kryminalny i postacie ze ¶wiatka drobnej przestêpczo¶ci, to mo¿na spêdziæ czas przyjemnie. Poszukiwanie to¿samo¶ci, teoria spisku, utrata ¶wiadomo¶ci, przeskok w czasie - jest tu wszystko, co sprawia, ¿e powie¶æ jest interesuj±ca, zw³aszcza ¿e nie wszystko zostaje dopowiedziane i mo¿na sobie wyobra¿aæ ró¿ne warianty mo¿liwych zdarzeñ. Ca³kiem niez³y kawa³ek prozy. Poznawanie klasyki w formie audiobooka to bardzo dobry pomys³. Pewnie inaczej nie siêgnê³abym po Golema, gdyby nie wpad³ mi w rêce w takiej postaci. (Ocena: 4,5/6)
Link do opinii
Avatar u¿ytkownika - slpablos
slpablos
Przeczytane:2013-03-27, Ocena: 6, Przeczyta³em, 26 ksi±¿ek 2013, Mam, Wyzwanie - fantastyka,
Oniryczna podró¿ przez ja¼ñ i ekspresjonistyczne praskie Getto, Biblia, Kaba³a, legendy i zacieranie siê snu i rzeczywisto¶ci... wspania³a powie¶æ.
Link do opinii
Avatar u¿ytkownika - Justyna641
Justyna641
Przeczytane:2024-11-03, Ocena: 4, Przeczyta³am, 68, 52 ksi±¿ki 2024, Mam,

Klasyka literatury.

My¶la³am, ¿e to bêdzie co¶ innego, a mianowicie klasyczna powie¶æ grozy w stylu "Draculi" Brama Stokera, a dosta³am zupe³nie nie to, czego siê spodziewa³am. Autor pisa³ "Golema" przez wiele lat i mo¿e dlatego jest taki pokrêcony i dziwny. Trudno mi by³o doj¶æ co w tej powie¶ci jest prawd±, a co urojeniem g³ównego bohatera. ¯adnej grozy te¿ tutaj nie znalaz³am.

Nie czerpa³am rado¶ci z lektury tej ksi±¿ki, nie wci±gnê³a mnie poza niektórymi fragmentami jak np. opis pobytu w wiêzieniu inspirowany prawdziwymi prze¿yciami autora.

Ksi±¿ka ma znakomity klimat i zanurzyæ siê mo¿emy w XIX-wiecznej ¿ydowskiej Pradze i odwiedziæ miejsca, których ju¿ nie ma, ale dla mnie to trochê za ma³o.

"Golem" mnie niestety rozczarowa³, choæ czas spêdzony z t± ksi±¿k± na pewno nie by³ stracony.

Na uwagê zas³uguje (jak zawsze) wersja Wydawnictwa Vesper z ilustracjami z ekskluzywnego wydania "Golema" z 1916 roku.

Link do opinii
Avatar u¿ytkownika - katooola
katooola
Przeczytane:2020-06-20, Ocena: 5, Przeczyta³am,

To ciekawa klasyka napisana w 1915 roku. Jej lektura nie by³a ³atwa, ciê¿ko by³o mi siê na niej skupiæ. Jest oniryczna, napisana jakby by³a snem i sprawia³a, ¿e sama mia³am ochotê odlecieæ w objêcia Morfeusza i to nie z nudów.
To ciekawa historia Atanazego maj±cego dziurê w pamiêci, który próbuje odkryæ swoj± przesz³o¶æ... Egzystencjalna, mistyczna z elementami kaba³y i okultyzmu. Mroczne uliczki Pragi, znikaj±ce domy czy uliczki niczym we mgle, widziad³a senne... I do tego mityczna postaæ Golema, tajemnicza ksiêga Ibbur, tarot... Nietuzinkowe postaci... Pe³na ukrytej symboliki...
Mam wra¿enie, ¿e nie zrozumia³am jej dog³êbnie ale mimo to jestem ni± zachwycona, bêdê do niej wracaæ i czujê, ¿e za ka¿dym razem odkryjê co¶ nowego...
Klasykê warto znaæ, zw³aszcza w takim Vesperowskim wydaniu. Ma niesamowite ilustracje!

Link do opinii
Avatar u¿ytkownika - blackithilien
blackithilien
Przeczytane:2017-12-30, Ocena: 3, Przeczyta³am, Mam, 12 ksi±¿ek 2017,

Kolejna klasyka za któr± siê chwyci³am. Dla mnie chyba jednka zbyt klasyczna. Mam co do niej miesznae uczucia - z jednej storny wci±ga i buduje napiêcie, z drugiej jednak niemi³osiernie nudzi i irytuje rozmyto¶ci± ca³ej historii. Trzeba mieæ do niej sporo cierpliwo¶ci.

Link do opinii
Avatar u¿ytkownika - kiznaiver667
kiznaiver667
Przeczytane:2020-04-11, Ocena: 6, Przeczyta³em,
Recenzje miesi±ca
Srebrny ³añcuszek
Edward £ysiak ;
Srebrny ³añcuszek
Dziadek
Rafa³ Junosza Piotrowski
 Dziadek
Aldona z Podlasia
Aldona Anna Skirgie³³o
Aldona z Podlasia
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Rozb³yski ciemno¶ci
Andrzej Pupin ;
Rozb³yski ciemno¶ci
Cieñ bogów
John Gwynne
Cieñ bogów
Jak ogra³em PRL. Na scenie
Witek £ukaszewski
Jak ogra³em PRL. Na scenie
Z³y Samarytanin
Jaros³aw Dobrowolski ;
Z³y Samarytanin
Poka¿ wszystkie recenzje
Reklamy