Bohaterem powie¶ci jest Athanasius Pernath, konserwator sztuki, jubiler i wycinacz kamei, mieszkaj±cy w starej kamienicy w Kogucim Zau³ku w praskim getcie. Pewnego dnia odwiedza go tajemnicza postaæ i przekazuje mu ksiêgê "Ibbur", z pro¶b±, by naprawi³ uszkodzony inicja³.
Kiedy zaczyna przegl±daæ ksiêgê, doznaje wizji, a s³owa w nieznanym jêzyku staj± siê dla niego zrozumia³e. W niewyt³umaczalny sposób Athanasius Pernath trafia miêdzy dwie rzeczywisto¶ci, po³±czone mityczn± postaci± Golema. Ten symbol o¿ywionej materii staje siê ³±cznikiem pomiêdzy dwoma ¶wiatami: realnym i duchowym.
Powie¶æ ezoteryczna, oparta na symbolice kaba³y, tarota, a tak¿e legendzie o Golemie, stworzonym rzekomo w XVI wieku przez praskiego alchemika i rabina Jehudê Löw ben Bezalela. Niesamowita, ¿ydowska dzielnica dawnej Pragi, zagadkowe wydarzenia, doskonale poprowadzona intryga i zaskakuj±ce zakoñczenie. Zas³u¿one miano klasyka powie¶ci grozy.
Wydawnictwo: Zielona Sowa
Data wydania: 2004 (data przybli¿ona)
Kategoria: Fantasy/SF
ISBN:
Liczba stron: 221
Tytu³ orygina³u: Der Golem
Jêzyk orygina³u: niemiecki
T³umaczenie: Antoni Lange
Co¶, co tutaj czyha, spija ka¿dy d¼wiêk.”
Klasyka literatury.
My¶la³am, ¿e to bêdzie co¶ innego, a mianowicie klasyczna powie¶æ grozy w stylu "Draculi" Brama Stokera, a dosta³am zupe³nie nie to, czego siê spodziewa³am. Autor pisa³ "Golema" przez wiele lat i mo¿e dlatego jest taki pokrêcony i dziwny. Trudno mi by³o doj¶æ co w tej powie¶ci jest prawd±, a co urojeniem g³ównego bohatera. ¯adnej grozy te¿ tutaj nie znalaz³am.
Nie czerpa³am rado¶ci z lektury tej ksi±¿ki, nie wci±gnê³a mnie poza niektórymi fragmentami jak np. opis pobytu w wiêzieniu inspirowany prawdziwymi prze¿yciami autora.
Ksi±¿ka ma znakomity klimat i zanurzyæ siê mo¿emy w XIX-wiecznej ¿ydowskiej Pradze i odwiedziæ miejsca, których ju¿ nie ma, ale dla mnie to trochê za ma³o.
"Golem" mnie niestety rozczarowa³, choæ czas spêdzony z t± ksi±¿k± na pewno nie by³ stracony.
Na uwagê zas³uguje (jak zawsze) wersja Wydawnictwa Vesper z ilustracjami z ekskluzywnego wydania "Golema" z 1916 roku.
To ciekawa klasyka napisana w 1915 roku. Jej lektura nie by³a ³atwa, ciê¿ko by³o mi siê na niej skupiæ. Jest oniryczna, napisana jakby by³a snem i sprawia³a, ¿e sama mia³am ochotê odlecieæ w objêcia Morfeusza i to nie z nudów.
To ciekawa historia Atanazego maj±cego dziurê w pamiêci, który próbuje odkryæ swoj± przesz³o¶æ... Egzystencjalna, mistyczna z elementami kaba³y i okultyzmu. Mroczne uliczki Pragi, znikaj±ce domy czy uliczki niczym we mgle, widziad³a senne... I do tego mityczna postaæ Golema, tajemnicza ksiêga Ibbur, tarot... Nietuzinkowe postaci... Pe³na ukrytej symboliki...
Mam wra¿enie, ¿e nie zrozumia³am jej dog³êbnie ale mimo to jestem ni± zachwycona, bêdê do niej wracaæ i czujê, ¿e za ka¿dym razem odkryjê co¶ nowego...
Klasykê warto znaæ, zw³aszcza w takim Vesperowskim wydaniu. Ma niesamowite ilustracje!
Kolejna klasyka za któr± siê chwyci³am. Dla mnie chyba jednka zbyt klasyczna. Mam co do niej miesznae uczucia - z jednej storny wci±ga i buduje napiêcie, z drugiej jednak niemi³osiernie nudzi i irytuje rozmyto¶ci± ca³ej historii. Trzeba mieæ do niej sporo cierpliwo¶ci.
Przeczytane:2019-03-10, Mam,
Powie¶æ opowiada historiê Athanasiusa Pernatha - konserwatora sztuki i jubilera. Mieszka on w praskim getcie w Kogucim Zau³ku. Nie jest to jednak prosta historia. Czytelnik poznaje bohatera w trudnym dla niego momencie - odwiedza go pewna postaæ i przekazuje mu tajemnicz± ksiêgê "Ibbur", w której Athanasius ma naprawiæ uszkodzony inicja³. Bohater zaczyna przegl±daæ ksiêgê, doznaje wizji a s³owa staj± siê dla niego zrozumia³e. To pocz±tek historii pe³nej tajemnic i niejasnych wydarzeñ. Nie poznamy tu ca³o¶ci historii Athanasiusa, a jedynie ma³y fragment z jego ¿ycia. Zostajemy wrzuceni w rzeczywisto¶æ Pragi z prze³omu XIX i XX wieku i wiele rzeczy pozostaje niewyja¶nionych.
Akcja ksi±¿ki nie jest jasno zbudowana, trzeba doszukiwaæ siê pewnych drobnych elementów. Niekiedy opowiada ona dzieje bohaterów, ich perypetie i problemy. W tej dziedzinie obecne jest wiele w±tków. Momentami powie¶æ staje siê tajemnicza, a nawet niezrozumia³a. Czytelnik mo¿e mieæ wra¿enie, ¿e w pewnym momencie siê zgubi³. To w³a¶nie stanowi wyj±tkowo¶æ Golema, poniewa¿ nie bez powodu jest on uznawany za ksi±¿kê z elementami okultyzmu. Warto pamiêtaæ, ¿e autor by³ nazywani Szatanem z Pragi - by³ okultyst±, mistykiem, a tak¿e buddyst± i znawc± kaba³y. Mnóstwo z tych elementów zawiera jego powie¶æ.
Tworz± siê tu dwa ¶wiaty. Jeden z nich jest rzeczywisty, codzienny, drugi, to ¶wiat pe³en mistycyzmu. Tytu³owy Golem jest ³±cznikiem miêdzy nimi. Legenda o Golemie siêga dawnych czasów - mia³a to byæ postaæ stworzona w XVI wieku przez rabina i praskiego alchemika Jehudê Low ben Bezalela. Jej celem mia³a byæ ochrona ¿ydów oskar¿onych o okultyzm i bezbo¿ne praktyki. Golem nie by³ stworzeniem Boga, mia³a to byæ istota bezrozumna, pozbawiona duszy. W tej powie¶ci Golem stanowi po³±czenie ¶wiata duchowego i rzeczywistego. Mo¿e siê wydawaæ, ¿e jest to postaæ epizodyczna, jednak jego do¶æ specyficzna rola jest bardzo wa¿na.
To klasyk powie¶ci grozy. Nie jest to horror w dzisiejszym rozumieniu, kiedy to czytelnik mo¿e baæ siê od pocz±tku do koñca. Groza tutaj nie oznacza jakiego¶ szczególnego strachu, ale raczej pewn± tajemniczo¶æ. Tej tajemniczo¶ci jest tutaj mnóstwo. Pojawiaj± siê niewyja¶nione w±tki, tajemnicze postacie, dziwne rozmowy. Akcja przenosi czytelnika w ró¿ne miejsca, trzeba zag³êbiæ siê w ksi±¿kê, aby poznaæ jej wszystkie tajemnice.