Gadane

Ocena: 5 (1 głosów)

Gadane jest przykładem poetyckiej wersji postmodernistycznego konceptu work in progress. Tej koncepcji została podporządkowana przede wszystkim kompozycja całości cyklu trzydziestu trzech liryków zamieszczonych w niniejszym tomie. Ich świat przedstawiony składa się na opowieść o rzeczywistości w stanie entropii. Bohater liryczny nie dąży do jej scalenia ani do nadania otaczającemu go światu głębszego, aksjologicznego znaczenia. […] Główną materią liryczną Kozłowskiego jest bowiem ów chaos, któremu poeta stara się nadać przelotny właśnie, a nie skodyfikowany na wieki, płynny kształt w płynnej ponowoczesności. Nonszalancja mówiącego ,,ja" skrywa tu w takim samym stopniu grę z literacką konwencją, jak i z czytelnikiem. Przyjęta przez autora Gadanego strategia pisarska przypomina w pewnych momentach, ze względu na fragmentaryczność i stosunek podmiotu lirycznego do świata, utwory Mirona Białoszewskiego. (Z posłowia Stanisława Stabry)

Informacje dodatkowe o Gadane:

Wydawnictwo: inne
Data wydania: 2014-11-01
Kategoria: Poezja
ISBN: 9788376384863
Liczba stron: 50

więcej

Kup książkę Gadane

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Gadane - opinie o książce

Avatar użytkownika - majkanew
majkanew
Przeczytane:2015-03-06, Ocena: 5, Przeczytałam,

III edycja nagrody literackiej im. Macieja Słomczyńskiego zbiegła się z jubileuszem 20-lecia istnienia Studium Literacko-Artystycznego (SLA) w Krakowie. Na podium znalazła się także poezja – trzecie miejsce przyznano Michałowi Kozłowskiemu za tomik „Gadane”. Michał Kozłowski niemal każdy swój wiersz tworzy jako miniopowieść, w której od osobistych spraw jednostki (lub mogących za takie uchodzić dla podmiotu) przechodzi do tych ogólnych, totalnych. Z małej iskry wybucha tu wielki pożar. I tak na przykład w otwierającym tom utworze „Boje” podmiot wyznaje lęk przed miłością. Uczucie paraliżuje go w takim stopniu, że woli skierować myśli na lekcje pływania, które także kojarzą się ze strachem. Choć boi się ich równie mocno, jest w stanie stanąć do konfrontacji. Pociechę przynosi mu fakt, że ów kurs trwa zaledwie siedem dni. Tydzień odsyła podmiot do kolejnego skojarzenia – przywodzi na myśl historię biblijnego stworzenia świata. „Gadane” to m.in. poezja skojarzeń. Poeta łączy różne zdarzenia z uczuciami, hasła z motywami, często te relacje wynikają z rozmaitych konotacji językowych. Ta gra skojarzeń wpływa na wzbogacenie treści, jak np. tu: Miałem w końcu wyjść z tego domu Miałem w końcu wyjść z tego dymu
Kozłowski upodobał sobie wyrazy podobnie brzmiące, co widać powyżej. Dzięki takim zabiegom eksponuje i wzmacnia konkretne emocje/sytuacje. W „Powrocie taty” (tytuł brzmi znajomo? to kolejna cecha poezji Kozłowskiego – przetwarzanie tego, co znane, zakorzenione w (pop)kulturze) bawi się tak: Wielka mi rozpacz. Strata taty. Sratatata.
Ciekawym sposobem (pozostającym nadal w sferze skojarzeń) jest połączenie jednym słowem (łącznikiem) dwóch wyrażeń, np.: opóźniony 767 razy na bocznym pasie kołuję kasę. Kołuję kasę.
Świat poetycki wypełniają współczesność, kultura, literatura, sztuka, znajdują się również tematy spoza poetyckiego obszaru. Tu nie tyle chodzi o to, że poetę wszystko interesuje, ale bardziej to jego podmiot jest „zalewany” ze wszystkich stron rzeczywistością. Kozłowski jakby scala w tym zbiorze doświadczenia swojego pokolenia. Odnajdziemy tu cząstkę (lub całkiem wielką część) naszej codzienności, odżyją wspomnienia. Wielu z tych wydarzeń/rozmów/obserwacji byliśmy uczestnikami lub choćby świadkami. Poeta (i)gra z konwencjami, językiem, dorobkiem XX-wiecznej kultury, sztuki i obyczajowości (tak ogólnie rzecz ujmując). Zaprasza do tej zabawy czytelnika, który świetnie się tu czuje, ma wielką frajdę, nie odczuwa nudy, bo przecież Kozłowski ma gadane! Ta książka to również takie swoiste the best of 21th century (wyraźnie mających korzenie w XX wieku), oczywiście w formie nieco uogólnionej, niekiedy przejaskrawionej, ale zawsze swojskiej, naszej. „Bądź ostrożny” określa współczesny świat i społeczeństwo. Bardzo to smutny, acz prawdziwy obraz – nieustanna pogoń za pieniędzmi, bezużyteczne dyplomy wyższych uczelni, pogrzebane ambicje, niespełnione marzenia, itd. Nie dziwi zatem, że tak jak i w otoczeniu poety, w jego poezji wiele miejsca zajmuje potoczność, kolokwializmy, powtarzane hasła itd. Nie znaczy to, że „Gadane” to tomik przeciętny i kiepski – przeciwnie, jest wart uwagi ze względu na wielką inteligencję, poczucie humoru, doskonale opanowaną sztukę ironizowania, szczerość oraz talent Michała Kozłowskiego. Polecam serdecznie, gwarantuję doskonałą zabawę i dużą przyjemność z odbioru, a tym odważniejszym bodziec do refleksji.

Link do opinii
Inne książki autora
Jak zostać tekściarzem, czyli nauka pisania tekstów piosenek
Michał Kozłowski0
Okładka ksiązki - Jak zostać tekściarzem, czyli nauka pisania tekstów piosenek

Jak zostać tekściarzem... to pierwszy w Polsce poradnik dotyczący sztuki pisania tekstów piosenek. Książka skierowana jest do każdego, kto chce...

Znaki równości. O społecznym konstruowaniu stosunków egalitarnych
Michał Kozłowski0
Okładka ksiązki - Znaki równości. O społecznym konstruowaniu stosunków egalitarnych

Książka Kozłowskiego to rozprawa z zakresu filozofii społecznej. Jej głównym tematem jest równość, a raczej – jak sugeruje tytuł –...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Aldona z Podlasia
Aldona Anna Skirgiełło
Aldona z Podlasia
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Rozbłyski ciemności
Andrzej Pupin ;
Rozbłyski ciemności
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy