Dominika Łęcka podejmuje się interesującej i nowej problematyki w rozważaniach pedagogicznych i socjologicznych. Na potrzeby teorii konstruuje model postawy części współczesnej młodzieży (nazwanej przez autorkę 3x), która opiera się na trzech zasadach: nie piję, nie palę, nie zażywam narkotyków.\r\n\r\nAutorka dokonuje wyraźnego rozróżnienia postawy 3x od zjawiska abstynencji. Książka jest tym samym bardzo dobrym uporządkowaniem terminologii i podejść wobec abstynencji jako faktu społecznego i przejawu oddziaływania warunków zewnętrznych na określone wybory i decyzje.\r\n\r\nCelem książki jest przedstawienie świata indywidualnych przeżyć młodzieży z postawą 3X i jej relacji z otoczeniem społecznym opartych na konfrontacji, kompromisie i konsensusie. Przyjrzymy się także samemu otoczeniu tej postawy i zjawiskom, które uaktywniają się w różnych relacjach. Jak młodzież postrzega abstynencję? Jaki ma stosunek do osób posiadających taki styl życia? Czy zawsze jest to niechęć? W jaki sposób przeżywają spotkanie z abstynentem? W jaki sposób naciskają na zmianę postawy i jak osoba z postawą 3X próbuje się temu sprzeciwić? Na czym polega rola dublera w opisywanym świecie? Odpowiedzi na te pytania i inne problemy czytelnik znajdzie w prezentowanej książce.\r\n\r\nKsiążka „Postawa 3X wśród młodzieży – coś więcej niż abstynencja. Studium psychokulturowe” jest wynikiem obserwacji zachowań abstynenckich wśród młodzieży. Nie chodzi jednak o abstynencję wynikającą z wcześniejszych doświadczeń z używkami, terapii uzależnień, wartości religijnych, czy przynależności do Związku Harcerstwa Polskiego ale abstynencji rozumianej jako dobrowolny wybór, wartość, styl życia młodego człowieka poszukującego swojej tożsamości – nazwanej właśnie postawą 3X. Zjawisko to będące wynikiem buntu i kryzysu tożsamości jest zjawiskiem naturalnym, angażującym jednak wartość która, jak się okazuje, nie jest akceptowana przez otoczenie rówieśników, ale też samych dorosłych. Jako niezrozumiałe „umartwianie się” , czy dobrowolna rezygnacja z przyjemności w wymiarze jednostkowym, jest postrzegana, przede wszystkim, jako sprzeciw wobec wartości kulturowych i norm panujących w tych środowiskach. Wynikiem takiego nastawienia są liczne konfrontacje, którym osoba z opisywaną postawą stara się sprzeciwić. \r\n\r\nPomimo istnienia cichych zwolenników jej sposobu życia, którzy z różnych powodów nie uzewnętrzniają swojej akceptacji, zmuszona jest do angażowania licznych zasobów indywidualnych, aby znaleźć swoje miejsce w otaczającym świecie.\r\n\r\nW dobie prowadzenia licznych oddziaływań profilaktycznych w środowisku młodzieży, wyników badań wskazujących na coraz młodszy wiek inicjacji alkoholowej i narkotykowej oraz zwiększającej się liczbie osób szukających pomocy w związku z rozwojem uzależnienia, warto przyjrzeć się odmiennemu obrazowi nastolatka, który na co dzień nie jest widoczny na tle sprawiających kłopoty rówieśników.\r\n\r\nKsiążka skierowana jest do specjalistów – teoretyków zajmujących się problematyką młodzieży, zwłaszcza jej zachowań zdrowotnych. Znajdzie zastosowanie także wśród osób w praktyce realizujących idee profilaktyki, pracujących z młodzieżą oraz wśród adeptów, którzy w przyszłości chcieliby poświecić swoją pracę zawodową tej właśnie grupie.
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2011-03-07
Kategoria: Pedagogika
ISBN:
Liczba stron: 144
Przyznam Wam się szczerze, że sięgnęłam po tę pozycję ze względu na jej tytuł. Nie miałam zielonego pojęcia co może oznaczać określenie "postawa 3X", a zabrzmiało trochę tajemniczo. Innym powodem z którego ta pozycja trafiła w moje ręce jest fakt, że od dawna lubię poszerzać swą wiedzę z dziedziny psychologii/socjologii. Jednak czy ta lektura wniosła coś nowego w zakresie znanych mi do tej pory zagadnień? Aby się przekonać czym prędzej przystąpiłam do lektury...
Autorka na podstawie przeprowadzonych badań pokusiła się o stworzenie autorskiej propozycji pojęcia "postawy 3X", węższego znaczeniowo niż termin "abstynencja" i będącego jego pewną opcją. Nowa kategoria propaguje traktowanie abstynencji jako wartości samej w sobie. Szerzy myśl "nie palę, nie piję, nie biorę narkotyków". Publikacja jest także narzędziem naświetlającym stosunek społeczny do osób wyznających postawę 3X. Poznajemy tu również punkt widzenia przeciwników i agitatorów porzucenia stanu bez używek. Niektóre wypowiedzi młodych ludzi szokują, inne potwierdzają powszechne poglądy. Autorka nie zapomniała także wspomnieć o teorii kryzysu tożsamości Erika H. Eriksona, czy o ruchu Straight Edge. To ten ostatni stał się podstawą do jej badań.
Ciekawymi fragmentami tej publikacji są rozdziały poświęcone sposobom radzenia sobie z naciskiem społeczeństwa i przedstawiające strategie nacisku i wykluczenia postawy 3X. Jeszcze dziś rano mogłam o sobie powiedzieć - "zapomniał już wół jak cielęciem był". Dopiero po lekturze tych tekstów powróciły wspomnienia sytuacji jaka panuje wśród młodzieży. Nie jest to nowe zjawisko. I ja doświadczałam podobnych, często bardzo niekonfortowych okoliczności. Trudno jest powiedzieć "nie" w obawie przed odizolowaniem. Przed staniem się tą jedyną osobą w towarzystwie, która różni się od pozostałych. Może w sytuacji gdy nasi "znajomi" nie chcą zaakceptować naszej "innej" decyzji w tej kwestii trzeba zmienić ich na takich, którzy będą tolerować nas takimi jakimi jesteśmy? Czy musimy posuwać się do tak drastycznych decyzji?
Mówiąc szczerze osoba, która nie pije, nie pali i nie bierze narkotyków nie jest piętnowana wyłącznie przez młodzież. Nie tylko w wielu dorastania staje ona twarzą w twarz z grupami ludzi, którzy nie są pozytywnie nastawieni do wyznawanych przez nią wartości. Wielokrotnie w dalszym życiu będzie miała do czynienia z tymi, którzy przy pomocy różnych strategii będą próbowali wpłynąć na zmianę jej zachowania. Może jak pozna i wykształci odpowiednie metody radzenia sobie z naciskami społeczeństwa już w młodzieńczym wieku to będzie jej łatwiej później egzystować wśród ludzi?
Dziwi fakt, że publikacja ta skierowana jest także do młodzieży. To słowa samej autorki. Niestety duża ilość specjalistycznego słownictwa i wiele nawiązań do pojęć znanych tylko osobom z wąskiego grona zainteresowanych poruszaną tu tematyką mogą okazać się dla młodych ludzi przeszkodą w płynnej lekturze. A warto, aby sięgnęli po tę książkę. Szkoda, że tym razem użyta tu terminologia utrudni im nieco jej odbiór. Mam nadzieję, że jednak ich od niej nie odstraszy.