„Złote jabłka Afrodyty” to książka zawierająca dwadzieścia pięć opowiadań – greckich legend o miłości – „podstawą fabularną tych opowieści są oryginalne przekazy starożytne, uformowane w dziełach pisarzy antycznych. Autor starał się tutaj zachowywać ogólny zarys wydarzeń, jakie składały się na każdą z tych legend czy opowiadań, a także nie zmieniać, jeśli to było możliwe, etosu głównych bohaterów”.
Stanisław Stabryła przedstawia nowe opracowania greckich mitów. Subiektywnie dobrane tematy składają się na obraz miłości w czasach antyku. To miłość rządzi światem, jest najsilniejszym z uczuć. Dwadzieścia pięć par pojawia się na kartach tej książki. Wśród nich są bohaterowie znani i rozsławieni – Eros i Psyche, Pygmalion i Galatea, Tezeusz i Ariadna, Hippomenes i Atalanta, Herakles i Dejanira, Jazon i Medea, Orfeusz i Eurydyka, Parys i Helena czy Odyseusz i Penelopa. Są też postacie mniej kojarzone – Pyramos i Tysbe, Akontios i Kydippe czy Kaunus i Byblida. Znajdują się w „Złotych jabłkach Afrodyty” różne oblicza miłości. Pojawiają się związki kazirodcze – pożądanie wzbudza w córce ojciec, macocha zakochuje się w pasierbie. Przed światem musi ukrywać swoje uczucia i wybranego mężczyznę kapłanka. Zejście do podziemi po ukochaną lub po zmarłą żonę przyjaciela nie jest niczym niezwykłym, podobnie zresztą jak tajemnicza przemiana dziewczyny w mężczyznę – dowód na przychylność, opiekę i przemyślność bogów. Niektóre związki niemal do końca owiane są tajemnicą, żona nie może poznać wizerunku męża, ale z bliskości fizycznej rodzi się w niej zauroczenie. Wiele branek zakochuje się w swoich „porywaczach” – ze względu na przelotną fascynację wzięcie w jasyr przestaje być przykre – namiętność, jaką wzbudzają waleczni żołnierze i wodzowie silniejsza jest nieraz niż węzeł małżeński. Na porządku dziennym jest oczywiście śmierć z miłości – czasem w wyniku nieporozumienia jedno z kochanków pozbawia się życia, drugie – by połączyć się z partnerem – idzie w jego ślady. Często zgon męża wywołuje samobójstwo wiernej żony – stanowi to jedyną możliwość rychłego połączenia się w zaświatach.
Opowieści są również analizą zagadnienia zdrady – podstępów służących sprawdzeniu wierności jest w „Złotych jabłkach Afrodyty” mnóstwo. Brak zaufania przyczynia się błyskawicznie do zniszczenia małżeńskiego szczęścia. Miłości bez przerwy towarzyszy śmierć – związki mogą powstawać z niespełnionej zbrodni, mogą te zbrodnie wywoływać lub przyspieszać. Pod pretekstem miłości można wypowiadać wojny, doprowadzać do skłócania rodzin i narodów. Jest więc to uczucie destrukcyjne czy budujące? Przeważnie udaje się bohaterom spełnić swoje pragnienia – przychylność bogów sprawia, że upatrzeni na życiowych partnerów kandydaci godzą się na wstąpienie w związki. Ogrom szczęścia może zmniejszyć jedynie nieopatrznie złożona przysięga, zmuszająca męża-wojownika do udziału w dalekich i niebezpiecznych wyprawach.
Niekiedy są greckie wątki miłosne jedynie pretekstem do opisywania dziejów ze starożytnych eposów. Wojna trojańska zaprezentowana została z dwóch perspektyw – przez pryzmat związku Heleny i Parysa i historię Odyseusza i Penelopy. Stanisław Stabryła dba o urozmaicanie swoich opowiadań: tworzy kompozycje ramowe, wprowadza bohaterów-opowiadaczy, którzy dla zabicia czasu decydują się przybliżyć gościom sekrety mitologicznych postaci, czasem powierzają bohaterski swoje tajemnice papirusowi – a „odnalezione” potem listy czy pamiętniki pozwalają zapoznać się z przygodami dam. Pomysłowość Stabryły w konstruowaniu całej otoczki mitologicznych wydarzeń sprawia, że opowiadania ożywają. Okazuje się, że w większości znane i wielokrotnie eksploatowane historie nabierają nowego wyrazu.
„Złote jabłka Afrodyty” to książka, którą czyta się z zachwytem. Z jej pierwszymi stronicami czytelnik zostaje przeniesiony do innego świata – świata, w którym najważniejsza jest miłość. Świata pyszniącego się bogactwem, krainy obfitości – drogocenności, piękne szaty, wino i wykwintne potrawy, a także bezustanne świętowanie (raz po raz zstępujących na ziemię bogów trzeba w końcu godnie powitać, należy też cyklicznie oddawać im cześć) składają się na atmosferę zbioru. Stabryła odwzorowuje zwyczaje i kulturę starożytnej Grecji w sposób atrakcyjny dla odbiorców. Koloryt lokalny tomu jest jednym z czynników przyciągających czytelnika – od opowiadań Stabryły najpierw nie można się oderwać, potem zaś chce się ciągle do nich wracać. Starannie wyważone, subtelne, a przy tym sugestywne opisy i świat, od którego dzieli nas kilka tysięcy lat – „Złote jabłka Afrodyty” są dowodem na to, że miłość jest tematem zawsze aktualnym.
Choć dzieje cywilizacji antycznej są przedmiotem badań historyków od chwili, gdy historiografia zaistniała jako dziedzina nauki, do dzisiaj pojawiają...
Wstrząsająca opowieść o dziejach mitycznego rodu królewskiego, o losach bohaterów dobrze - choć wciąż mało - nam znanych: Agamemnona, Odyseusza...