NAUKA WYMOWY DLA PRZEDSZKOLAKÓW
O tym, jak trudny jest nasz ojczysty język przekonujemy się dopiero wtedy, gdy próbujemy nauczyć nasze pociechy poprawnej wymowy. Wiele polskich słów składa się z trudnych do wymówienia głosek. Dla uczących się języka dzieci bywa to czasem prawdziwe wyzwanie, stąd dziecięce przekręcanie wyrazów i zabawne słowotwórstwo. Z drugiej strony – dziecko mówiące w sposób poprawny napawa swoich rodziców dumą, świadczyć może o wysokiej inteligencji dziecka, na co rodzice są bardzo wyczuleni…
Książka wydana przez wydawnictwo Impuls „Zabawy logopedyczne na cztery pory roku” Doroty Krupy i Jolanty Pszczółki jest podręcznikiem do nauki prawidłowej wymowy dla przedszkolaków, przeznaczonym głównie dla logopedów, ale także dla rodziców, pragnących wzbogacić słownictwo swoich pociech.
Publikacja zawiera ćwiczenia w naśladowaniu dźwięków z otoczenia, sprzyjające prawidłowej realizacji samogłosek i spółgłosek, ćwiczenia oddechowe, które ułatwiają takie wyćwiczenie aparatu mowy, by wypowiedzenie najtrudniejszych zbitek głosek nie stanowiło dla dziecka problemu. Całość została pomyślana w formie zabaw podporządkowanych tematyce związanej z czterema porami roku. Rozpoznając przedmioty na rysunkach, ucząc się krótkich wierszyków, wykonując ćwiczenia ruchowe, dzieci zgłębiają tajniki polskiej mowy. Dobrze by było, by podręcznik ten wykorzystywali sami rodzice w swoich zabawach z dziećmi. Z pewnością pomogłoby to ich pociechom. Wiadomo jednak, że takie „zadania” rodzice zwykle pozostawiają odpowiednim placówkom i pracującym w nich specjalistą. Będzie to zatem świetna pomoc dla przedszkolnych logopedów i wychowawców. Książka uczy poprzez zabawę, rozwija percepcję słuchową, wzrokową, zwraca uwagę na rzeczy, których my, dorośli, już nie dostrzegamy, a dla dziecka stanowią one wielkie odkrycie na drodze poznawania świata.
Publikacja podzielona została na „cztery pory roku”. W każdym z działów znajdują się scenariusze zajęć, związane z daną porą roku. Są tu zadania ruchowe, taneczne, rysunkowe, manualne, ćwiczenia artykulacyjne, liczne ilustracje, a także wierszyki i opowieści związane z aurą za oknem. Dzieci uczą się nowych rzeczy podczas wspólnej zabawy. Zajęcia prowadzone zgodnie z zaleceniami podręcznika wzbogacają słownictwo i wiedzę o świecie, gdyż wiążą ściśle obie sfery. A przy tym podsuwają rodzicom i wychowawcom wiele ciekawych pomysłów na wspólne zabawy. Celem zajęć jest także integracja maluchów, wspólne poznawanie zasad rządzących światem oraz reguł zachowania.