Recenzja książki: Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej

Recenzuje: Justyna Gul

Po co pedagogice paradygmaty?

Podstawowym obiektem zainteresowania pedagogiki specjalnej jest człowiek, który wymaga wsparcia i pomocy w przekraczaniu różnych barier, utrudniających mu rozwój oraz funkcjonowanie społeczne. W pedagogice tej od lat powstają różne teorie, koncepcje i całe idee, związane zarówno z określeniem celów, wizji i życzeń pedagogów specjalnych, jak i z wyjaśnianiem oraz odbiorem rzeczywistości, w której funkcjonuje niepełnosprawny człowiek.

Zasadniczą kwestią dla rozwoju pedagogiki specjalnej jest jej reakcja na zmiany transformacyjne, oznaczająca m.in. zdolność do nadążania za rozwojem nauk społecznych, w tym współczesnej pedagogiki, zdolność do nowych interpretacji i rozwiązań oraz możliwość szybkiej reakcji na zmiany społeczne.

O różnych aspektach pedagogiki specjalnej, w tym o procesie zmiany, traktuje książka Amadeusza Krausego „Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej”. Ta, adresowana do pedagogów, socjologów czy psychologów oraz studentów lektura, to próba ukazania sporu paradygmatycznego pomiędzy tradycyjnym a nowoczesnym stanowiskiem wobec niepełnosprawności. Spór ten został zapoczątkowany dyskusją o indywidualistycznym i społecznym charakterze niepełnosprawności.

Autor przekonuje, że koncentracja na defektach oraz osobniczym odchyle od normy ogranicza perspektywę zrozumienia, czym tak naprawdę jest niepełnosprawność i jakie problemy oraz bariery stoją na drodze ludzi nią obarczonych. Wypowiada się też na temat zasadności analizy paradygmatycznej, a - co za tym idzie – na temat przydatności paradygmatów w pedagogice specjalnej.

Krause zadaje pytanie: „po co pedagogice wielość paradygmatów?” w kontekście korzyści z nich płynących czy sposobu ich interpretacji. Wspomina wręcz o chaosie paradygmatycznym, w którym, niestety, niekiedy ginie łączność z pedagogiką jako nauką. Autor, opierając się na rozważaniach o istocie paradygmatów w pedagogice, uwzględniając kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej, wyróżnia paradygmaty ustępujące (czyli podlegające dezaktualizacji) oraz następujące - według autora: aktualne. W odniesieniu do obszarów kształtowania się wiedzy paradygmatycznej Krausego interesują cztery kierunki rozważań – związane ze sposobem oglądu rzeczywistości, z jej wyjaśnieniem, interpretacją oraz (specyficzne dla pedagogiki specjalnej) określające formy pracy z innym człowiekiem.

Autor usiłuje wykazać pełen związek aksjologiczny i epistemologiczny dominującego paradygmatu z jego następstwami. Prowadząc swoje rozważania na temat przeobrażeń paradygmatycznych, Krause szkicuje ich tło, poruszając zagadnienia dotyczące rehabilitacji człowieka niepełnosprawnego, problemu zmian w środowisku nauczycielskim czy dziecka niepełnosprawnego w integracji szkolnej.

„Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej” to solidna praca badawcza, a z myślą o czytelnikach i fragmentarycznym poszukiwaniu treści autor zadbał o posługiwanie się odnośnikami czy krótkimi streszczeniami tematu. Wszystko to czyni z książki Amadeusza Krause nie podręcznik stricte akademicki, ale i tekst pomocny oraz czytelny dla wszystkich osób zainteresowanych zagadnieniem pedagogiki specjalnej.



Kup książkę Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej
Recenzje miesiąca
Smolarz
Przemysław Piotrowski
Smolarz
Babcie na ratunek
Małgosia Librowska
Babcie na ratunek
Wszyscy zakochani nocą
Mieko Kawakami
Wszyscy zakochani nocą
Baśka. Łobuzerka
Basia Flow Adamczyk
 Baśka. Łobuzerka
Zaniedbany ogród
Laurencja Wons
Zaniedbany ogród
Dziennik Rut
Miriam Synger
Dziennik Rut
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy