W otoczeniu FB i Twittera
Trudno nie zwrócić uwagi na rolę, jaką media odgrywają w naszym życiu. Niezależnie od tego, czy myślimy o przekazywaniu informacji, zachęcaniu do określonych działań czy kreowaniu potrzeb, media są obecne w każdej sferze naszej aktywności. Choć nowoczesne technologie miały skracać czas niezbędny na wykonanie danej czynności, to pociągnęły też za sobą negatywne skutki - coraz więcej czasu poświęcamy na obsługę mediów, zmieniając formę kontaktu z otoczeniem, a nawet nasze przyzwyczajenia. Zamiast obserwacji otaczającej nas rzeczywistości posiłkujemy się obrazami płynącymi z telewizji, zamiast wyciągać własne wnioski - opieramy sądy na wypowiedziach tzw. „gadających głów”, zamiast rozmowy zadowalamy się kontaktami za pośrednictwem sms-ów czy portali społecznościowych, gdzie powiększamy grono znajomych nawet o ludzi, z którymi nigdy się nie spotkamy. Zależności te i preferencje dostrzegły również firmy, które na podstawie naszej aktywności w sieci określają strategie marketingowe, grupy docelowe czy w odpowiedni sposób sterują naszymi zachowaniami zakupowymi.
O tym, jak dużą rolę odgrywają media w naszym życiu traktuje interesująca pozycja opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls. Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze pod redakcją naukową Agnieszki Ogonowskiej i Grzegorza Ptaszaka to nie tylko wciągające studium współczesnych mediów i ich oddziaływania na nasza psychikę, ale również ciekawe spojrzenie od strony socjologicznej na rzeczywistość XXI wieku. To lektura przydatna nie tylko studentom marketingu czy psychologii, ale także praktykom i wszystkim zainteresowanym oddziaływaniem nowych technologii na psychikę i zachowania człowieka.
Książka składa się z trzech części. Pierwszą, zatytułowaną Psychologia mediów – filar edukacji medialnej, otwiera tekst Grzegorza Ptaszka poświęcony historii, obszarowi badań i perspektywom psychologii mediów. W części tej znajdziemy również przemyślenia Agnieszki Ogonowskiej na temat kompetencji medialnych i informacyjnych, będących nową składową kompetencji cywilizacyjnych, rozważania Anny Kołodziejczyk na temat roli mediów w życiu rodziny oraz niezwykle interesujący tekst Mariusza Makowskiego poświęcony edukacji psychologicznej w serialu HBO „Bez tajemnic”.
Na część drugą – Pułapki medialnej rzeczywistości i psychologia odbioru – składają się teksty Krzysztofa Mudynia, który posłużył się przykładem Sherlocka Holmesa by pokazać, w jaki sposób postać ta staje się pełnoprawnym elementem rzeczywistości oraz rozważania Lecha Górniaka na temat czynników wzmacniających i osłabiających zaufanie do mediów. Znajdziemy tu również artykuł Konrada Maja i Przemysława Matula poświecony sugestii i dezinformacji w przekazie wideo, Tatiany Popadiak-Kuligowskiej - dotyczący wskaźnika skuteczności telewizyjnego przekazu reklamowego oraz Małgorzaty Kuśpit, która koncentruje naszą uwagę na aktywnych i osobowościowych czynnikach w percepcji reklamy.
Część trzecia publikacji obejmuje zagadnienia pod wspólnym tytułem Nowe media i technologie. Znajdziemy tu niezwykle praktyczny i pomocny specjalistom od marketingu tekst poświęcony wizerunkowi marki autorstwa Małgorzaty A.Styśko-Kunkowskiej i Marty Najbert, artykuł Julii Zając przytaczający przykłady nowych form zachowań, pomocnych za pośrednictwem Internetu oraz tekst Agaty Pasikowskiej poświęcony formie wsparcia i poprawy zdrowia psychicznego, jaką jest dialog z wirtualnym i wyobrażonym rozmówcą.
Autorzy tekstów – psychologowie, wykładowcy akademiccy, trenerzy, prezentują nowe spojrzenie na rolę, jaką w naszym życiu odgrywają współczesne media. Przystępna w języku i formie publikacja Współczesna psychologia mediów staje się nie tylko bodźcem do refleksji na temat zachowań i nawyków użytkowników mediów, już zauważalnych zmian w kontaktach społecznych czy szans i zagrożeń płynących ze strony rozwoju technologii. To również punkt wyjścia do kolejnych publikacji, do projektowania zmian zarówno obejmujących zachowanie firm, jak i nasz stosunek do mediów.
Ze względu na konwergencję mediów i głęboką mediatyzację edukacja medialna 3.0 włącza w obszar zainteresowania całą sferę technologiczną, która jest...
Edukacja medialna to zadanie ogólnospołeczne, ponieważ wszyscy obywatele są użytkownikami i beneficjentami różnych technologii, które...