Jako dziedzina sztuk pięknych wpływająca na psychikę człowieka przez dźwięki, muzyka bezsprzecznie kojarzy się z harmonią, delikatnością, subtelnością i wyczuciem. Dobrodziejstwa te są szczególnie pożądane w sytuacji pogorszenia zdrowia oraz utraty dobrego samopoczucia, dlatego też skutecznym sposobem poprawy funkcjonowania osób z różnorodnymi problemami natury emocjonalnej, fizycznej lub umysłowej okazało się oddziaływanie poprzez muzykę. Lekturą odpowiadającą na potrzeby odbiorców dotkniętych powyższymi problemami jest Wprowadzenie do muzykoterapii. Oddana do rąk czytelnika monografia została opracowana w sposób wyczerpujący, łatwy w odbiorze oraz interesujący. Zawarte w niej spostrzeżenia Ludwika Konieczna-Nowak oparła na swoich wieloletnich doświadczeniach jako pracownika naukowo-dydaktycznego (można więc być pewnym, że podane treści są sprawdzone).
Całość została podzielona na trzy zasadnicze części, w których znalazły się wiadomości związane zarówno z teorią, jak i praktyką. W części teoretycznej podano podstawowe definicje poruszonego zagadnienia; sklasyfikowano działania muzykoterapeutyczne; omówiono sposoby oddziaływania w muzykoterapii, modele oraz techniki (komponowanie, improwizacja, wykonywanie/odtwarzanie, słuchanie i techniki łączone). Dopiero po omówieniu zagadnień podstawowych skupiono uwagę na organizacji procesu muzykoterapeutycznego (cele, plany, realizacja, ewaluacja), a także poświęcono uwagę muzykoterapii dzieci, dorosłych oraz osób starszych (zdrowych i w otępieniu). W części tej nie zabrakło szczegółowego omówienia zaburzeń psychicznych, emocji i zachowania.
Wszystkie zagadnienia zostały opracowane skrupulatnie. Omawianie poszczególnych problemów rozpoczęto od ustaleń terminologicznych, po czym poprowadzono czytelnika poprzez klasyfikację do szczegółowego opisu oddziaływań terapeutycznych. Publikacja jest dość obszerna, dzięki czemu możliwym stało się usystematyzowanie wiedzy. Pomimo mnóstwa terminów specjalistycznych, napisana została językiem przystępnym i całkowicie zrozumiałym. Elementem dodatkowym są tabelki, ćwiczenia, programy oraz techniki muzykoterapeutyczne, a także liczne przypisy (w tekście) oraz obszerna bibliografia polsko- i obcojęzyczna wraz ze źródłami internetowymi.
W swojej monografii Ludwika Konieczna-Nowak kieruje zdobyte przez siebie doświadczenia w stronę studentów muzykoterapii oraz pedagogów-muzyków, spotykających w swojej pracy wychowanków z zaburzeniami emocji i zachowania. Każdy, kto sięgnie po publikację Impulsu, odnajdzie bogate materiały, z których bez wątpienia skorzysta.