Rozwój dziecka wymaga nieprzerwanej troski, opieki i dbałości ze strony opiekunów. W przypadku dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych konieczne jest postępowanie specjalistyczne, czyli stosowanie takich metod i form pracy, które wspomagają proces rozwojowy. Książka „Witaj, piesku!” została napisana z myślą o dzieciach potrzebujących dodatkowego wsparcia ze strony terapeutów. Beata Kulisiewicz rozpoczyna od przybliżenia rysu historycznego zajęć z udziałem zwierząt. Sięgnięcie myślą do czasów Hipokratesa z Kos (IV wiek p.n.e) wyklucza chwilowe tylko zauroczenie ową alternatywną metodą pracy, podkreślając jej psychoterapeutyczne wartości.
Powodem tego, że dogoterapia sprawdza się w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych w dużej mierze jest sam pies. Po przeanalizowaniu jego roli w codziennym życiu człowieka oraz wyliczeniu wewnętrznych i zewnętrznych cech zwierzęcia, dzięki którym relacja dziecko – pies nie ma sobie nic do zarzucenia, autorka przechodzi do części zasadniczej. Wylicza pozytywy kontaktu dziecka z psem, podając zasadność tego rodzaju terapii oraz podsuwa gotowy schemat zajęć.
Ogromną pomocą służą przykłady ćwiczeń ułatwiających osiągnięcie określonych celów. Są to ćwiczenia wspomagające rozwój apercepcji i umiejętność klasyfikacji, kształtujące orientację czasowo–przestrzenną, rozwijające samodzielność, doskonalące umiejętność liczenia, syntezy i analizy, a także wspomagające rozwój mowy. Publikacja zawiera wywołujące śmiech wierszyki i skoczne piosenki, opowiadania, rymowanki, zgadywanki, dobieranki i pokazywanki, opisy zabaw ruchowych oraz takich, w których dziecko wykorzystuje akcesoria należące do psa. Zamieszczono w niej rysunki labiryntów, ślady psich łap, kolorowanki, kartoniki z wizerunkiem psich elementów, puzzle przedstawiające szczeniaki, psy-maskotki różnej wielkości, karty do gry i domino. Wielość i różnorodność pomysłów służy kształtowaniu postaw i rozwijaniu umiejętności potrzebnych dziecku w samodzielnym życiu.
Uzupełnienie stanowią wzory do ćwiczeń grafomotorycznych, szablony do wykorzystania podczas zajęć, ulotka informująca o zachowaniu się w obecności psa, a także kwestionariusz służący przeprowadzeniu wstępnej diagnozy umiejętności posiadanych przez dziecko, zgłaszające się na zajęcia terapeutyczne. Podane są również linki do internetowych stron poświęconych omawianemu tematowi.
Lektura książki pomoże czytelnikowi dostrzec i zrozumieć wspomagającą rolę psa (autorce pracującej z dziećmi towarzyszy Beira, która dzięki łagodnemu usposobieniu nie stanowi najmniejszego nawet zagrożenia). Program podany przez Beatę Kulisiewicz jest bardzo atrakcyjny i stanowi nieodzowną pomoc dla dogoterapeutów. Ciekawe oraz łatwe do zrealizowania pomysły zabaw zachęcają do konkretnego działania. Wszystko to odgrywa pozytywną rolę, zapewniając dziecku lepsze warunki do rozwoju.
Publikacja została opracowana w oparciu o wiedzę na temat czytania globalnego. Ćwiczenia opracowana tak, by mógł w nich uczestniczyć pies, którego...