Czasy przypadające na okres publicznej działalności Chrystusa pod wieloma względami różniły się od tych, w jakich przyszło żyć człowiekowi XXI wieku. Na plan pierwszy wysuwa się kwestia obyczajowości, kiedy to w świadomości żydowskiej utrwalone było przekonanie o potrzebie bezwzględnego przestrzegania przepisów prawa mojżeszowego. Tytułowy Tobit – grecki Żyd wywodzący się z Aleksandrii – w poszukiwaniu sensu własnego istnienia trafia w sam środek wydarzeń związanych z pojawieniem się Jezusa i początkiem Jego nauczania.
Czytelnik poznaje młodego bohatera podczas spisywania przez niego doświadczeń związanych z odbytą kilka miesięcy wcześniej podróżą do Świętego Miasta. Kolejne linijki papirusu zapełniają się wrażeniami, emocjami, przeżyciami, uwagami oraz przemyśleniami tego, który miał okazję osobiście zagłębić się w realia palestyńskiego życia sprzed dwóch tysięcy lat. Spisywany przez Tobita pamiętnik to z jednej strony wielokrotnie podkreślana kwestia wierności w przestrzeganiu rygorystycznych nakazów i zakazów Tory, z drugiej natomiast - wewnętrzna walka samego bohatera z dotychczasowymi planami, zamierzeniami, postanowieniami i dążeniami. Przenikająca na wskroś głębia Jezusowych oczu, dokonany przez Niego cud uzdrowienia przy równoczesnym (absurdalnym tylko na pozór) wezwaniu do wyrzeczenia się dóbr materialnych na korzyść duchowych - to elementy na długo zapadające w pamięć i serce.
Arnulf Zitelmann po mistrzowsku wprowadził czytelnika w realia epoki. Fabuła powieści wcale jednak nie zmieniła biblijnej sytuacji. Autentyczne są nazwy geograficzne, imiona postaci oraz znane z Pisma Świętego wydarzenia stanowiące treść Nowego Testamentu. Wielokrotnie pojawiają się nawiązania do tekstów biblijnych. Niezrozumiałe zwroty zostały przez autora dokładnie wyjaśnione i zamieszczone w tekście lub pod nim. Słowa zapisane po grecku lub hebrajsku znalazły swoje odpowiedniki w języku polskim. Uzupełnienie stanowią stylistycznie poprawne dialogi.
Książka Tobit. Powieść z czasów Jezusa to interesujące i doskonałe połączenie faktów religijnych z pozareligijnymi. Przeznaczona jest dla każdego. co oznacza, że sięgnąć po nią mogą nie tylko ludzie wierzący, perfekcyjnie orientujący się w wydarzeniach ówczesnych czasów. Publikacja stanowi bowiem bogate źródło wiedzy dotyczącej realiów życia, zwłaszcza obyczajowości społeczności żydowskiej. Jest również wspaniałym przykładem wierności codziennym działaniom, jaka powinna charakteryzować każdego człowieka.