Recenzja książki: Sikhizm

Recenzuje: Magdalena Galiczek-Krempa

O religiach świata warto mieć choćby ogólne pojęcie. Istotna jest wiedza na temat tego, czy dane wyznanie jest monoteistyczne, jaką wyraża doktrynę lub z którego zakątka świata się wywodzi. „Sikhizm” Zbigniewa Igielskiego jest publikacją zawierającą najważniejsze aspekty wywodzącej się z Pendżabu religii. Jak sam autor przyznaje, książka ta jest jedynie wprowadzeniem do studiów nad sikhizmem oraz próbą usystematyzowania pojęć związanych z rozmaitymi wyznaniami.

 

Sikhizm jest jedną z najmłodszych religii na świecie. Jego początki sięgają drugiej połowy XV wieku. Składa się on jednak z tak wielu nurtów, że trudno w jednoznaczny sposób religię tę opisać i scharakteryzować. Słowo „sikh” oznacza ucznia zgłębiającego wiedzę religijną. Czasami sikhizm bywa nazywany Nanak-path, co tłumaczy się jako „Droga Nanaka” – na cześć pierwszego nauczyciela sikhijskiego. Sama religia swoje źródła bierze w Pendżabie, północnej części Indii, miejscu, przez które przepływa pięć największych rzek tego regionu. Podstawą nauki sikhijskiej jest Boskie Imię – Nam. W sikhizmie istnieje tylko jeden Bóg, który objawia się pod wieloma imionami – „Ponadczasowy” czy „Najwyższy”. Założycielem sikhizmu był Nanak, który podczas porannej kąpieli w rzece doznał objawienia. Datę jego narodzin traktuje się zatem jako początek religii sikhów. Po Nanaku następowało kolejno dziesięciu nauczycieli sikhijskich. Każdy z nich starał się ugruntować pozycję tej religii – niektórzy zakładali nowe miejsca kultu lub miasta, inni natomiast oddawali się pisaniu hymnów, modlitw i utworów ku czci Boga.

 

Ostatni nauczyciel sikhijski, leżąc na łożu śmierci, nie wyznaczył swojego następcy spośród wiernych bądź uczniów – władzę religijną oddał księdze Adi Granth, która od tamtej pory jest jedynym nauczycielem. Adi Granth jest obok Dasam Granth jedną z dwóch świętych, kanonicznych ksiąg sikhijskich. To zbiór hymnów i modlitw sikhijskich powstały miedzy XVI a XVIII wiekiem, księga w całości uznana przez sikhów, darzona wielkim szacunkiem. Inaczej sprawa ma się w obliczu drugiej księgi sikhijskiej – Dasam Granth. Sporna wydaje się kwestia jej autorstwa, które przypisuje się dziesiątemu nauczycielowi – Gobindowi Singhowi. Sikhowie wykorzystują jedynie jej fragmenty podczas codziennych modlitw. Myślą przewodnią Adi Granth jest zjednoczenie z Bogiem i pokój umysłu, natomiast Dasam Granth pokazuje człowieka, którego obowiązkiem jest zbrojna walka z tyranią i fanatyzmem religijnym. Ogniwem łączącym te powstałe w różnych czasach księgi jest wiara w jednego, ponadczasowego Boga, który nie posiada kształtu ani formy. Sposobem na zjednoczenie się z nim jest codzienna medytacja i powtarzane na zasadzie mantry jego imiona.

 

Doktryna sikhizmu składa się z dwóch filarów – medytacji i służby. Na medytację składa się pamiętanie o istnieniu Boga poprzez powtarzanie jego imion oraz recytacja Adi Granth i Dasam Granth. Służba natomiast to działanie z którego nie czerpie się żadnych korzyści. Wynika to z prostego, sikhijskiego założenia dotyczącego wyzwolenia poprzez pracę. Służba ta polega zwykle na sprzątaniu świątyni, przygotowywaniu posiłków w darmowej kuchni i zmywaniu naczyń. Praca ta odznacza się szczerością, pokorą, czystością i bezinteresownością. Świątynia sikhijska, gurdwara, jest miejscem, w którym można uzyskać religijny azyl. Tam też przechowuje się kopie świętej księgi Adi Granth. W sikhizmie nie ma stanu kapłańskiego. Ze względu na równouprawnienie kobiet i mężczyzn każdy może przewodniczyć modlitwom w świątyni. Jednak bardzo ważną rolę pełnią muzycy i akompaniatorzy znajdujący się zazwyczaj w pobliżu Adi Granth. Sikhizm jest religią otwartą na dialog. Pytając sikha, czym jest dla niego religia, usłyszymy, że to „Ojcostwo Najwyższego i braterstwo wszystkich ludzi”. Taka definicja pozwala na bardzo szerokie pojmowanie sikhizmu, nie wykluczając z jej obrębu wielu odłamów i sekt, znacznie różniących się od postaw ortodoksyjnych. Cele społeczeństwa sikhijskiego są zatem klarowne. Sikh musi przestrzegać zasad opisanych w świętych księgach, które jednoczą działania wszystkich sikhów, powinien on ponadto akceptować wspólnotę, której ma służyć i traktować jako najwyższego nauczyciela, jego zadaniem jest też szerzenie nauki głoszonej przez nauczycieli sikhijskich. Powinien przyjmować z szacunkiem wszystkich nowych współwyznawców, bez względu na ich wygląd czy kastę. Wreszcie – jego zadaniem jest przestrzeganie zasad ustanowionych przez nauczycieli sikhijskich, które obowiązują w świątyniach.

 

Książka Zbigniewa Igielskiego jest publikacją zawierającą w skrócie najważniejsze aspekty sikhizmu. Bogata jest w przypisy, tabele, ilustracje i odwołania do innych, również popularnonaukowych książek. Język publikacji obfituje w naukową terminologię, często uzupełnianą słowami w pełnym, oryginalnym brzmieniu pendżabskim. Autor cytuje dość duże fragmenty Adi Granth i Dasam Granth w oryginalnej wersji, uzupełniając je polskim tłumaczeniem. „Sikhizm” Igielskiego jest doskonałym, skompilowanym dziełem uzupełniającym lub dającym pewien obraz na jedną z szybko rozwijających się i znajdujących kolejnych wyznawców religii świata.

Kup książkę Sikhizm

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Sikhizm
Książka
Sikhizm
Zbigniew Igielski
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Aldona z Podlasia
Aldona Anna Skirgiełło
Aldona z Podlasia
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Rozbłyski ciemności
Andrzej Pupin ;
Rozbłyski ciemności
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy