Rozmowa kwalifikacyjna to kolejny stopień, jaki przychodzi pokonać w walce o pracę. Do serii „52 wspaniałe pomysły” trafił zatem poradnik zatytułowany po prostu „Rozmowa kwalifikacyjna”. Oznacza to tym razem nie 52 pomysły podpowiadające, jak zachować się na tym spotkaniu, ale… analizę kolejnych pytań zadawanych standardowo podczas takiej rozmowy. Autorzy – Ken Langdon i Nikki Cartwright – podeszli do tematu profesjonalnie, chociaż zupełnie inaczej, niż przyzwyczaili nas rozmaici twórcy podobnych poradników. Nie skupiają się na zagadnieniu autoprezentacji – zupełnie nie obchodzi ich kwestia ubioru czy wyglądu, prawie pomijają sposób zachowania. Już tekst na czwartej stronie okładki zapowiada rezygnację z takiego podejścia: „książki poświęcone rozmowom kwalifikacyjnym są najczęściej pisane schematycznie i naszpikowane radami typu >>nie przychodzi się na rozmowę kwalifikacyjną w dresie i po wypiciu ośmiu kufli piwa<<” – głosi zaproszenie do lektury. I faktycznie poradnik przeznaczony jest dla tych, którzy poznali już wymogi zachowania i chcieliby się dowiedzieć czegoś więcej. Autorzy dają swoim czytelnikom potężny atut, kartę przetargową, która może zadecydować o powodzeniu na rozmowie kwalifikacyjnej. Dobrze wiedzą, kto przeprowadza tego typu rozmowy i czego oczekuje od kandydata. Tym samym mogą doradzić, jakich zachowań w tej sytuacji uniknąć.
Rozszyfrowują pracodawców i tłumaczą, co kryje się za wszelkimi standardowymi pytaniami, nawet tymi pozornie niewinnymi, na przykład o zainteresowania. Kolejne rozdziały są zatem przeglądem pytań najważniejszych i najczęściej padających. Autorzy wyjaśniają, jaki cel mają „łowcy głów” i jak wyglądają najlepsze z możliwych odpowiedzi. Często prezentują dobre i złe rozmowy, próbują wskazać, w jakim kierunku może się potoczyć dyskusja, w zależności od wybranej odpowiedzi. Schematy dialogów pozwalają zorientować się, czego oczekują specjaliści od HR i jakimi sposobami docierają do uzyskania wiedzy o kandydacie. Langdon i Cartwright robią coś więcej: podpowiadają, czego w rozmowie kwalifikacyjnej może się dowiedzieć o firmie pracownik – i jak uzyskane w ten sposób informacje wykorzystać. To wyróżnia poradnik Rebisu z szeregu podobnych. Książkę tworzą przede wszystkim pytania, które prawdopodobnie padną na rozmowie kwalifikacyjnej. Ale obok nich autorzy podsuwają czytelnikom pomysły na ćwiczenia, mające usprawnić technikę autopromocji, podpowiadają również, gdzie (do kogo) zwrócić się z prośbą o ewentualne wskazówki i skąd czerpać materiały, które przydadzą się na spotkaniu z pracodawcą.
Analiza pytań padających na rozmowie kwalifikacyjnej i najlepszych z możliwych odpowiedzi jest jednak najmocniejszym punktem książki. Pozwala przygotować się do rozmowy i jednocześnie zmniejsza stres towarzyszący staraniu się o pracę.