Recenzja książki: Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli

Recenzuje: Justyna Gul

Obyś cudze dzieci uczył!

Prestiż zawodu nauczyciela w oczach społeczeństwa utrzymuje się w Polsce od połowy lat dziewięćdziesiątych na wysokim poziomie. Dzieje się tak, pomimo negatywnego odbioru rzeczywistości przez samych nauczycieli i obciążeń związanych z pracą pedagoga. Powtarzają się również  głosy krytyczne przekonanych, iż praca pedagoga jest łatwa, ilość godzin poświęconych szkole - znikoma, natomiast wynagrodzenia zbyt wysokie w stosunku do zaangażowania.

Szerszy pogląd na tę kwestię daje nam opracowanie „Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli” pod redakcją J. Pyżalskiego i D. Merecz. To zapis solidnie przeprowadzonych badań, dotyczących psychospołecznych warunków pracy polskich nauczycieli, obejmujących zarówno patogenne, jak i pozytywne elementy środowiska pracy.

Autorzy założyli, że wymienione czynniki wpływają na nauczyciela i mają swoje konsekwencje w postaci określonego poziomu stresu zawodowego oraz wypalenia zawodowego. Pociąga to za sobą pogorszenie się relacji nauczyciel – uczeń, objawiające się miedzy innymi przemocą, której sprawcami mogą być obie strony. Te negatywne interakcje zostały zdefiniowane zgodnie z założeniami projektu badawczego, bez ograniczania się do tradycyjnych przejawów tego zjawiska. Autorzy uwzględnili dwie grupy wskaźników, a mianowicie - niewłaściwe zachowania uczniów oraz dyrektywne przekonania nauczycieli.

Grupa badawcza liczyła ponad tysiąc respondentów, a zastosowana metoda wywiadu kwestionariuszowego pozwoliła na optymalizację procesu badawczego i wykorzystanie kwestionariuszy MBI, MDM oraz KOZP. Oparto się na pogłębionej diagnozie środowiska pracy nauczycieli przeprowadzonej w ramach grantu 1-R-06 finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, zrealizowanego przez Instytut Medycyny Pracy w Łodzi. Projekt został zatytułowany „Pozytywne i negatywne elementy psychospołecznego środowiska pracy w szkole a przemoc w relacji nauczyciel-uczeń”.

Omawiana publikacja ma jednak także wymiar praktyczny, a kolejne jej rozdziały wprowadzają do zagadnień związanych z czynnikami pozytywnymi i negatywnymi w środowisku pracy, prezentują wyniki badań, zaproponowano w nich także rozwiązania, mające na celu zapobieganie negatywnym skutkom stresu w pracy, zredukowanie jego poziomu bądź też - całkowitą eliminację. Praktyczne rozwiązania koncentrują się na wsparciu pozytywnych aspektów środowiska pracy nauczycieli.

Podsumowanie publikacji stanowi temat dotyczący struktury, strategii i metodologii programu promocji zdrowia psychicznego nauczycieli. Uznawana jest ona za skuteczny i efektywny sposób osiągania celów zdrowotnych, bez angażowania zaawansowanych technologii medycznych i interwencji farmakologicznej.

„Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli” stanowią gruntowne opracowanie kwestii związanych ze środowiskiem pracy pedagogów. Książka adresowana jest głównie do osób zajmujących się planowaniem i organizacją pracy nauczycieli, ale również do pedagogów oraz studentów kierunków pedagogicznych i pokrewnych. Opracowanie może stanowić wartość samą w sobie, jak i wstęp do dalszych badań oraz zgłębiania tematu.



Kup książkę Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli
Książka
Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli
Jacek Pyżalski i Dorota Merecz (red.)
Recenzje miesiąca
Smolarz
Przemysław Piotrowski
Smolarz
Babcie na ratunek
Małgosia Librowska
Babcie na ratunek
Wszyscy zakochani nocą
Mieko Kawakami
Wszyscy zakochani nocą
Baśka. Łobuzerka
Basia Flow Adamczyk
 Baśka. Łobuzerka
Zaniedbany ogród
Laurencja Wons
Zaniedbany ogród
Dziennik Rut
Miriam Synger
Dziennik Rut
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy