Greckie słowo paidagogos oznacza prowadzący dziecko, a ponieważ to właśnie dzieci są przyszłością świata, obecność twórczych pedagogów jest niezwykle istotną sprawą. Szeroki zakres ról pełnionych przez omawianą grupę zawodową stawia przed nimi nie lada wyzwania. By mogli oni spełniać powierzone sobie zadania w sposób gruntowny i rzetelny, koniecznym jest dopuszczenie do pracy z dziećmi i młodzieżą osób, które sprostają pokładanym w nich nadziejom. Kwestię wyposażenia w odpowiedni kapitał społeczny w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji porusza monografia Przygotowanie zawodowe młodych pedagogów, w której zainteresowani odnajdą wyjaśnienia aktualnych problemów.
W książce znalazły się naukowe opracowania i analizy, będące wynikiem wieloletnich badań. Pogrupowane w trzech częściach, skupiają one uwagę czytelnika na kształceniu pedagogicznym, planach i aspiracjach studentów poszczególnych specjalności oraz na sytuacji młodych pedagogów, próbujących sprostać wymaganiom współczesnego rynku pracy. Zaprezentowane teksty zostały skonstruowane według stałego schematu: abstrakt, wstęp, treść właściwa oraz podsumowanie. Wielu autorów przedstawiło również metodologię badań własnych, analizę wyników i wnioski. Rozważaniami objęto absolwentów zobowiązanych do udziału w praktykach zawodowych; skupiono się na ewolucji roli nauczyciela, spowodowanej aktualną polityką oświatową; nakreślono specyficzną sytuację pedagogów specjalnych oraz nauczycieli przedmiotów zawodowych. Szczegółową analizą objęto studentów pedagogiki KUL-u i przyszłych geografów. Wiele uwagi poświęcono także postulatom stawianym przez współczesny rynek pracy.
W monografii znalazły się dokładnie opisane (wraz z podaniem źródła) szczegółowe analizy, liczne schematy, tabelki, wykresy, wyliczenia, definicje i przepisy prawne. Wszystko to jeszcze bardziej uświadamia, jak wielkie wymagania – dostosowane do wymogów XXI wieku – stawiane są przed młodymi pedagogami.
Monografia opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls przeznaczona jest dla studentów pedagogiki, nauczycieli oraz badaczy zainteresowanych tematem. Przynależność do literatury specjalistycznej w znacznym stopniu ogranicza liczbę potencjalnych odbiorców. Duża ilość przypisów (odwołania do literatury specjalistycznej zamieszczono w tekście) i obszerna bibliografia wskazują nie tylko na drobiazgową znajomość problematyki, ale również na ogrom pracy włożonej przez autorów. To przede wszystkim publikacja kierowana do zainteresowanych tematem - i ich z pewnością w pełni ona usatysfakcjonuje.