Poletko Pana Fogga Dariusza Michalskiego, dziennikarza muzycznego i biografa (Johna Lennona, Jerzego Wasowskiego, Aliny Janowskiej, Wojciecha Młynarskiego, Czesława Niemena, Kaliny Jędrusik czy Krzysztofa Klenczona) to potężna księga, opisująca spory kawał historii nie tylko muzyki rozrywkowej, ale przede wszystkim - obyczaje okołosceniczne w XX wieku.
Na ponad sześciuset stronach tej bogato ilustrowanej księgi przemierzamy świat, który dawno już odszedł wraz z ostatnimi jego przedstawicielami. To świat wielkich koncertów, nieśmiertelnych przebojów i niezwykłych osobowości, które odcisnęły niezatarte piętno na naszej kulturze.
Autor w swojej biografii Mieczysława Fogga posunął się bardzo daleko, sięgając do szerokiego kontekstu historyczno-obyczajowego. „Akcja” książki zaczyna się bowiem już na początku XX stulecia od przypomnienia artykułu opublikowanego w „Kurierze Warszawskim” w 1901 roku, a zatytułowanego Z czym wchodzimy w XX wiek. Jest to swoiste podsumowanie osiągnięć ostatnich lat XIX wieku i próba prognozy na nadchodzący wiek. Nikt wtedy nie przypuszczał, co może się wydarzyć. Dariusz Michalski umieszcza swojego bohatera w konkretnym czasie, przypominając, jakie zdarzenia towarzyszą jego dacie urodzenia. Potem to już typowa biografia, wyjaśnienie pochodzenia rodziców, zmian w nazwisku, historie rodzinne opowiadane przy stole, przekazywane z pokolenia na pokolenie. Posiadanie słynnego dziadka zobowiązuje. Pamięć o nim nie może zaginąć - o tym przekonany jest wnuk, który stanowi chyba główne źródło wiedzy. Ale nie tylko. Są jeszcze plakaty, zdjęcia, nagrania, opowieści.
W narracji Dariusza Michalskiego, pełnej faktów, cytatów, źródeł, Mieczysław Fogg ożywa. Liczne fotografie pozwalają przybliżyć epokę międzywojenną. Poznajemy zatem dzieciństwo, trudne początki kariery, dylematy i problemy finansowe. Towarzyszymy gwiazdorowi podczas pierwszych sukcesów. Sporo miejsca autor poświęcił II wojnie światowej, losom przyjaciół Fogga z chóru, dramatycznym wydarzeniom, które z pewnością nie pozostały bez wpływu na charakter bohatera biografii.
Interesujące są także powojenne losy słynnego artysty. W publikacji zamieszczono kalendarium wydarzeń, przydatny indeks nazwisk. Z pewnością jest to publikacja o dużej wartości dokumentalnej, dla pasjonatów twórczości Mieczysława Fogga – niezbędna lektura. Dobrze, że wracamy do tego, co kiedyś stanowiło spory fragment polskiej kultury popularnej.
Trzysta tysięcy gitar nam gra, trzeci tom historii polskiej muzyki rozrywkowej (lata 1958–1973), to nie tylko obszerna encyklopedia, kronika i historyczny...