Zdrowie człowieka w dużej mierze zależy od jego sprawności fizycznej. Im większe posiada umiejętności w tej dziedzinie, tym lepsze jest jego samopoczucie oraz ogólne nastawienie do życia. By osiągnąć odpowiednie rezultaty, konieczną staje się dbałość o rozwój fizycznej sprawności od najmłodszych lat. W wieku przedszkolnym i szkolnym o właściwy dobór ćwiczeń dbają głównie wychowawcy i nauczyciele. Książkę Podstawowe problemy teorii wychowania fizycznego charakteryzuje dwojakie przeznaczenie: ogólna teoria wychowania oraz jej szczegółowe zagadnienia splatają się w całość, przy czym najbardziej zaakcentowana jest edukacja dzieci i młodzieży.
Januszowi Bielskiemu, jako specjaliście w zakresie wychowania fizycznego, pedeutologii oraz zagadnień olimpizmu, nieobca jest troska o prawidłowy poziom aktywności fizycznej, od której zależy stan zdrowia człowieka. W oddanej do rąk czytelnika publikacji autor dowodzi, że w pierwszej kolejności należy skupić uwagę na szeroko rozumianym pojęciu wychowania, zawężając je jednocześnie do wychowania fizycznego. Proponuje, by w określaniu celów odwoływać się do wartości, wymienia ich funkcje i rodzaje oraz uczy ich formułowania. Dopiero po tym ogólnym wstępie przechodzi do sprawy zasadniczej, jaką jest całokształt zachowań, możliwości oraz potrzeb ruchowych człowieka.
Analizując ludzką motoryczność, autor wylicza umiejętności i zdolności ruchowe człowieka, interpretuje podstawowe pojęcia związane z motorycznością, podaje testy oceny sprawności fizycznej oraz uzdolnień ruchowych, przytacza konkretne metody rozwoju sprawności motorycznej (siły, szybkości, wytrzymałości, koordynacji, gibkości), a także kształcenia i wychowania fizycznego. Wiele uwagi poświęca nauczycielom, których ze względu na charakter wykonywanej pracy powinna cechować kompetentność, efektywność, innowacyjność oraz szeroko pojęta motywacja.
W swoich przemyśleniach Janusz Bielski wielokrotnie odwołuje się do opinii specjalistów z dziedziny psychologii, pedagogiki, terapii oraz medycyny. Cytuje fragmenty ich dzieł, ogólnie przyjęte definicje i klasyfikacje. W tekście znalazły się ryciny, wykresy i tabelki z danymi, których źródłem są własne opracowania. Bogata bibliografia zamieszczona po każdym rozdziale wskazuje nie tylko na ogrom pracy włożonej przez autora, ale przede wszystkim nadaje lekturze charakteru naukowego.
Książka Podstawowe problemy teorii wychowania fizycznego jest podręcznikiem przeznaczonym przede wszystkim dla studentów pedagogiki, trenerów sportowych i nauczycieli wychowania fizycznego. Wiedza, którą pogłębią oni w oparciu o zaproponowaną publikację, z pewnością zaowocuje rozwojem sprawności fizycznej uczniów.
Problematyką osobowości nauczyciela zajmowali się głównie psycholodzy. Pierwsze polskie dociekania w tym zakresie odnoszą się nie do osobowości...