Nauczyciel doskonały. Kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela

Ocena: 6 (1 głosów)

Problematyką osobowości nauczyciela zajmowali się głównie psycholodzy. Pierwsze polskie dociekania w tym zakresie odnoszą się nie do osobowości, lecz do ,,duszy" nauczyciela. Później pojawiły się prace traktujące o jego ,,instynkcie" i ,,typie antropologicznym". Przedmiotem kolejnych rozważań stał się ,,talent" nauczyciela i wreszcie zaczęto zajmować się nauczycielską ,,osobowością". Pojmowano ją zresztą rozmaicie - jako strukturę, w której dominującą rolę odgrywają czynniki biologiczne bądź psychologiczne, pedagogiczne czy społeczne.

W badaniach nad zawodem nauczyciela prowadzonych w ostatnich kilkudziesięciu latach daje się zauważyć zjawisko odchodzenia od badań normatywno-spekulatywnych, opartych na rozumowaniu dedukcyjnym, i podejmowaniu badań empirycznych, opartych na rozumowaniu indukcyjnym. W refleksji nad nauczycielem mamy do czynienia z przesuwaniem się punktu ciężkości z prób nakreślenia obrazu idealnego nauczyciela w kierunku badań empirycznych czynnych zawodowo rzeczywistych nauczycieli, kończących się z reguły próbami typologii. [...]

Jeden z najwybitniejszych twórców polskiej pedeutologii - Jan Władysław Dawid - w swoim dziele O duszy nauczycielstwa pisał, że: ,,Istotą nauczycielskiego powołania jest miłość dusz ludzkich". Ta miłość do wychowanków stanowiła dla autora fundament efektywności pracy wychowawczej i motywację do samokształcenia nauczyciela. [...]

W ostatnich latach odnotowuje się coraz częściej badania nad rzeczywistym nauczycielem. Analizuje się jego czynności zawodowe i poszukuje czynników warunkujących większą efektywność pracy. W badaniach tych coraz wyraźniej eksponuje się aspekt prakseologiczny. Szuka się odpowiedzi na pytania: co powinien wiedzieć i umieć dobry nauczyciel określonej specjalności? Jak poszczególne czynności związane z wykonywanym zawodem powinien wykonywać, aby działać sprawnie i skutecznie? Jakie kompetencje moralne, społeczne i komunikacyjne powinien posiadać? Przy zastosowaniu w badaniach metody indukcyjnej stwierdzono rzeczywiste cechy konkretnych nauczycieli lub grup nauczycielskich. Pokazano czynniki warunkujące osiąganie sukcesów pedagogicznych, wskazano na zależności między cechami osobowo-zawodowymi i niektórymi czynnikami zewnętrznymi a rezultatami pracy. [...]

Jak pisze autor Nauczyciel dokonały publikacji Janusz Bielski cech efektywnego nauczyciela poszukuje się również dzisiaj, ale coraz częściej pojawiają się u badaczy przekonania, że cechy te nie są wrodzone i że można je wykształcić w procesie przygotowania zawodowego. Głównym przedmiotem współczesnych badań staje się rzeczywisty nauczyciel, działający w konkretnych warunkach. Odrzuca się założenie, że nauczyciel jest z natury doskonały. Wytworzył się też ,,realistyczny" stosunek do jego pracy dydaktyczno-wychowawczej, z pewnym odcieniem krytycyzmu. Nauczyciel, który nie najlepiej wykonuje swoje zadania, może spotkać się z brakiem akceptacji nie tylko ze strony swoich zwierzchników. Powstała swego rodzaju społeczna presja na doskonalenie się w zawodzie. Coraz częściej odrzuca się pogląd o istnieniu jakiegoś jednego warunku decydującego o efektach pracy zawodowej nauczyciela, a przyjmuje się założenie, że rezultaty pracy uwarunkowane są całym zespołem różnorodnych czynników.

Informacje dodatkowe o Nauczyciel doskonały. Kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela:

Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2017-02-10
Kategoria: Popularnonaukowe
ISBN: 9788380951488
Liczba stron: 174

więcej

Kup książkę Nauczyciel doskonały. Kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Nauczyciel doskonały. Kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela - opinie o książce

Wiele razy zastanawiałam się czy istnieje w ogóle doskonały nauczyciel? To pytanie zadawałam sobie jako uczennica, gdyż ocena końcowa - semestralna zawsze zależała od nauczyciela i jego podejścia do przedmiotu nauczania. Wizerunek nauczyciela to przede wszystkim stanowi całokształt sposób do realizacji swoich zamierzeń zawodowych względem swoich uczniów. Doskonały nauczyciel ma do spełnienia wiele zadań , ponieważ wykonywany przez niego zawód do łatwych nie należy. Zasada jest taka, że wygrywa zawsze osoba, która wybrała zawód z powołania z optymizmem w tle. Każdy z zamieszczonych 14 rozdziałów , aneksów , tabel, zawiera interesujące treści ze względu na to, że uczeń , rodzic może uzyskać wiedzę, która została uwidoczniona wyraziście na każdej ze stron napisanej książki autorstwa Janusza Bielskiego. Istotnymi czynnikami, które wpływają na jakość nauczania są: ciągłe doskonalenie, kształcenie się, postrzeganie uczniów w innym pozytywnym świetle. Idealny nauczyciel powinien być praktyczny, tolerancyjny, posiadać umiejętności sprawnej obserwacji, posługiwanie się słowem, sprawiedliwym ocenianiem, poczuciem humoru, akceptacją zachowań uczniów. Szczególną uwagę zwróciłam w tej książce na pojęcia pedagogiczne związane z: Organizacja pracy nauczyciela, fazę twórczą, fazę działania, fazę samodzielną, nauczyciel pogłębia wiedzę, fazę krytyczną, refleksja nad własną pracą, faza metodyczna, gotowe wzorce metodyczne, sprawdzone sposoby nauczania. Wyraźnie jest tutaj podkreślona uwaga skutków wychowawczych takich jak: agresja, obojętność, bezradność, hamowanie bezradności w odniesieniu do źródła A. Guryckiej, autorki książki pt. Błąd w wychowaniu". Książka autorstwa Janusza Bielskiego stanowi bardzo ważną ikonę wiedzy z zakresu pedagogiki zwłaszcza dla młodych nauczycieli chcących wciąż doskonalić swój warsztat nauczania i przybliżą mu pracę nauczyciela. Autor idealnie przedstawił role nauczyciela ,jego obraz, który swoja postawą, pracą, stale unowocześnia styl i wizerunek osobowości nauczyciela. Nauczyciel z powołania będzie kierował się podejściem w dobrą stronę, ale pojawi się wiele pytań czy jest On doskonałym nauczycielem w kształcenia młodego pokolenia. Książka zawiera 174 wartościowo przedstawione strony wiedzy, doświadczenia, z którego warto skorzystać, twarda oprawa na tle jej znajduje się portret nauczyciela mężczyzny, wydana została przez Oficynę Wydawniczą Impuls. Zapraszam do jej przeczytania oraz skorzystania z porad jak dążyć do tego, aby zostać doskonałym nauczycielem.
Link do opinii
Inne książki autora
Podstawowe problemy teorii wychowania fizycznego
Janusz Bielski0
Okładka ksiązki - Podstawowe problemy teorii wychowania fizycznego

Podręcznik poświęcony jest problemom ogólnej teorii wychowania oraz szczegółowym zagadnieniom teorii wychowania i rozwoju fizycznego człowieka...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Kalendarz adwentowy
Marta Jednachowska; Jolanta Kosowska
 Kalendarz adwentowy
Grzechy Południa
Agata Suchocka ;
Grzechy Południa
Stasiek, jeszcze chwilkę
Małgorzata Zielaskiewicz
Stasiek, jeszcze chwilkę
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Rodzinne bezdroża
Monika Chodorowska
Rodzinne bezdroża
Sues Dei
Jakub Ćwiek ;
Sues Dei
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Zmiana klimatu
Karina Kozikowska-Ulmanen
Zmiana klimatu
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy