Niektóre dzieci nie mają problemów z porozumiewaniem się w znanym sobie i przyjaznym otoczeniu, jednak gdy czują się zestresowane, nie potrafią wydusić z siebie słowa. Czasem bliscy nie dostrzegają problemu. Ze zdziwieniem słuchają uwag wychowawcy z przedszkola/szkoły, że ich maluch nie odzywa się do rówieśników czy nauczycieli. Widzą przecież, że w domu buzia mu się nie zamyka. Związane z lękiem milczenie dziecka w miejscach czy sytuacjach, gdzie czuje się niekomfortowo, to właśnie mutyzm wybiórczy. Jak rozpoznać to schorzenie? Można je przecież łatwo pomylić z nieśmiałością lub autyzmem. Jak skutecznie pomóc? Jakich błędów się wystrzegać? Autorka próbuje udzielić odpowiedzi, posiłkując się własnymi doświadczeniami terapeutycznymi.
Książka to najlepszy przykład tego, jak powinno się pisać prace naukowe. Mimo bogatego materiału źródłowego, mnogości danych i tabel, łatwo zapomnieć, że to opracowanie tematu przygotowane przez badacza. Zamiast nudnego elaboratu otrzymujemy fascynującą opowieść. Dzięki temu to świetna propozycja nie tylko dla naukowców, pedagogów, ale też dla rodziców dzieci dotkniętych mutyzmem. Polecam z czystym sercem!
dr Kalina Beluch