Coraz bardziej doceniany pozytywny wpływ ćwiczeń logopedycznych ma na celu kształtowanie prawidłowej mowy, usuwanie wad wymowy oraz nauczanie mowy w przypadku jej braku lub utraty. Uznawani za autorytet specjaliści w dziedzinie logopedii podkreślają również potrzebę oddziaływania na psychikę, co usprawnia prawidłowy rozwój mowy pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym. Wieloletnia praktyka pokazuje, że warto sięgnąć po ów sprawdzony sposób, bowiem osiągnięte wyniki są w pełni zadowalające. Nakładem Oficyny Impuls ukazała się doskonała pomoc dydaktyczna, która – wykorzystana w pracy z przedszkolakami i uczniami szkół podstawowych – przyczyni się do utrwalenia poprawnej wymowy głosek dentalizowanych (dźwięki wymagające zbliżenia siekaczy górnych i dolnych).
Zaproponowane przez Jolantę Ho-Janecką Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz-s, ż-z, cz-c, dż-dz zostały sprawdzone eksperymentalnie. Całość składa się z trzydziestu pięciu aktywizujących ćwiczeń, które przedstawiono według stałego schematu: na szarym tle graficznie zaznaczono sposoby ułożenia warg i języka podczas wymawiania poszczególnych głosek; przy użyciu właściwej numeracji zapisano kilka prostych i konkretnych poleceń, równocześnie zaznaczając wytłuszczoną czcionką wybrane wyrazy, zwroty czy zdania; dodano część praktyczną, na którą składają się różnorodne czynności (nazywanie obrazków oraz łączenie ich z właściwym układem warg i języka, wskazywanie elementów, kolorowanie rysunków według zaleceń lub własnego pomysłu, wycinanie i formowanie domina, wodzenie palcem po obrazkach oraz dopasowywanie do nich nazw, dorysowywanie brakujących elementów, łączenie kropek, rysowanie szlaczków). Z poleceń dodatkowych warto wymienić powtarzanie wielu wyrazów, mówienie całymi zdaniami, uczenie się na pamięć krótkich rymowanek, dobieranie oraz głośne wymawianie nazw ludzi, zwierząt i rzeczy przedstawionych na rysunkach, wykonanie ilustracji zgodnie z podanym opisem.
Zaprezentowane w publikacji zadania są ciekawe, urozmaicone i jednostronicowe (ze względu na szeroki wzór szlaczków tylko ćwiczenie numer 6 zajmuje dwie strony). Jasne i konkretne polecenia ułatwiają zrozumienie. Bodźcem wspomagającym uczniów do pracy nad poprawną mową są zamieszczone na końcu książki wzory dyplomów-medali (złoty, srebrny i brązowy). Pomocą bez wątpienia posłuży bogata literatura tematyczna oraz płyta CD z materiałami przeznaczonymi do ćwiczeń. Propozycja Jolanty Ho-Janeckiej stanowi doskonałą pomoc dydaktyczną, dzięki czemu spotka się z pewnością z zainteresowaniem nauczycieli przedszkoli, edukacji wczesnoszkolnej, specjalistów logopedii oraz rodziców. Ponieważ doświadczenie pokazuje, że aktywizacja daje pozytywne efekty, Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz-s, ż-z, cz-c, dż-dz warte są polecenia.
Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz powstały na podstawie wieloletnich doświadczeń zawodowych autorki w pracy...