Społeczeństwo, rozumiane jako ludzka zbiorowość, cechują: wspólna kultura, tożsamość, wzajemne stosunki obywatelskie oraz religia. W czasach wartkich przemian społeczno–ekonomicznych, kiedy na dalszy plan odchodzi rzeczywistość życia duchowego, zadanie odpowiedniego przygotowania do życia w społeczeństwie to jedno z najważniejszych wyzwań epoki. Rolą Kościoła jest pomoc chrześcijanom w docenieniu własnej tożsamości religijnej i kulturowej.
Przy współpracy Wydawnictwa Święty Wojciech i kanału telewizyjnego Religia.tv do rąk czytelnika został oddany kolejny tom - Kapłaństwo z serii głównych tematów, zawierający scenariusze lekcji religii oraz scenariusze filmów. Podane materiały zostały opracowane w najdrobniejszych detalach. Określono ogólne cele katechetyczne; wyszczególniono treści nauczania (z podziałem na wymagania dotyczące wiedzy, umiejętności, metod i środków dydaktycznych, a także formy organizacji); punkt po punkcie zaprezentowano schemat zajęć; podano treść notatki, zadania domowego i propozycję modlitwy na zakończenie katechezy. Przedstawiono również stanowisko Kościoła rzymskokatolickiego (na tle stanowisk innych religii) w zakresie omawianego tematu. Na końcu każdego scenariusza umieszczono przydatne w prowadzeniu zajęć załączniki.
Zestaw ośmiu krótkich filmów edukacyjnych (do 10 minut) jest ściśle związany z treścią poszczególnych katechez: kapłaństwo powszechne, stan duchowny, sukcesja apostolska, papiestwo, celibat, diakon, monastycyzm oraz kościelne godności i tytuły – to problemy, których drobiazgowe omówienie sprzyja kształtowaniu właściwych postaw młodzieży. W roli ekspertów części filmowej zaangażowano teologów, filozofów oraz duszpasterzy. Nie brakuje również cytatów z Pisma Świętego Starego i Nowego Testamentu (wraz z siglami), fragmentów zaczerpniętych z dokumentów soborowych i papieskich, źródeł stanowiących rodzaj zapisów bibliograficznych oraz szczegółowych uwag dla prowadzących zajęcia.
Oddany do rąk czytelnika podręcznik metodyczny Kapłaństwo przeznaczony jest do pracy z młodzieżą starszą i z ludźmi dorosłymi, w szkole i w parafii. Z powodzeniem skorzystają z niego przede wszystkim katecheci, rolą których jest tak pokierować młodym człowiekiem, by w przyszłości odnalazł się on w otaczającej go rzeczywistości oraz by umiał docenić własną tożsamość religijną i kulturową. Zaproponowane materiały nie muszą być wykorzystane dosłownie i w całości. Umiejętności nauczyciela oraz potrzeby grupy, w której prowadzone jest spotkanie, decydują o ilości wpojonej uczniom wiedzy. Od inwencji twórczej prowadzącego zależy zakres wykorzystany i zmodyfikowany.