Recenzja książki: Kultura: zarządzanie, animacja, marketing

Recenzuje: Justyna Gul

O marketingu w kulturze

 

Zarządzanie kulturą w Polsce wciąż jeszcze jest w powijakach i dla większości jest to nic nie znacząca definicja, nie związana ani z kompetencjami menedżerów, ani ze strategią rozwoju danej instytucji. Tymczasem obserwowane trendy zarówno w dziedzinie zarządzania, jak i potrzeb klientów, wymuszają poważne podejście do sprawnego funkcjonowania sektora kultury oraz optymalizowania działań podejmowanych w ramach polityki kulturalnej. Dlaczego zatem w oficjalnej klasyfikacji zawodów nie ma „menedżera kultury”? Dlaczego specjalność „zarządzanie kulturą” tak rzadko występuje jako kierunek studiów, kształcących profesjonalistów w tej dziedzinie?

 

Na te właśnie pytania możemy próbować odpowiedzieć po lekturze książki wyjątkowej, bowiem jednej z niewielu na polskim rynku, traktującej o szeroko pojętej kulturze w jej biznesowym aspekcie. Pozycja Kultura: zarządzanie, animacja, marketing Mileny Dragićević-Šešić i Branimira Stojkovića, opublikowana nakładem Narodowego Centrum Kultury, to ważny krok w kierunku podniesienia rangi zarządzających placówkami kulturalnymi bądź organizujących różnego rodzaju akcje i realizujących projekty z dziedziny kultury. Ten swego rodzaju podręcznik zarządzania, niezbędny nie tylko studentom pragnących realizować się właśnie w tej dziedzinie, jak i menedżerom kultury oraz właścicielom placówek świadczących swoje usługi z uwzględnieniem działalności kulturalnej, zajmuje się kulturą wielowymiarowo i obejmuje wiele zagadnień z zakresu zarządzania w kulturze. Napisana przystępnym językiem książka odsłania tajniki animacji, zarządzania czy marketingu, stając się wstępem do dalszego zgłębiania tematu od strony już nie tyle merytorycznej, co praktycznej.

 

Książka składa się z ośmiu rozdziałów, z których każdy podzielony jest na podrozdziały. Część poświęcona społeczeństwu i kulturze”stanowi próbę obszernego wyjaśnienia terminologii, z którą możemy się zetknąć w codziennej pracy, omawia cele i zadania zarządzania kulturą i sztuką, a także kryteria, jakie muszą być spełnione, aby zarządzanie w kulturze stało się profesją. Znajdziemy tu ponadto analizę potrzeb kulturalnych oraz zdefiniowane przeszkody, które stoją na drodze zaspokajania tych potrzeb. W rozdziale została również przedstawiony obraz polityki kulturalnej krajów w fazie transformacji, a ponadto instrumenty polityki kulturalnej.

 

W rozdziale „Planowanie rozwoju kulturalnego” autorzy zajęli się procesem przemian życia danej wspólnoty, którego celem jest urzeczywistnienie wartości kultury. Zajmują się planowaniem jako instrumentem rozwoju ekonomicznego i społecznego, a także problemami związanymi z planowaniem rozwoju kulturalnego. W rozdziale zostały omówione również kwestie związane z zarządzaniem przestrzenią publiczną w kontekście działalności kulturalnej. Kolejny rozdział dotyka tematów związanych z zarządzaniem strategicznym, omawia metody analizy strategicznej oraz cykl planowania strategicznego. Zwraca również uwagę na konieczność zmierzenia się z takim wyzwaniem, jak zarządzanie kadrami zatrudnionymi w instytucji kulturalnej.

 

W rozdziale czwartym, poświęconym zarządzaniu dziedzinami kultury, autorzy zajmują się kwestiami zarządzania na rynku książki, polityką kulturalną i akcją kulturalną w domenie literatury, zarządzaniem teatrem, zarządzaniem w działalności muzycznej, zarządzaniem sztukami wizualnymi, centrami kultury i dziedzictwem kulturowym. Rozdział piąty porusza temat zarządzania projektami, identyfikując dwa podejścia do tego zarządzania, omawiając cykl życiowy projektu, modele projektów w kulturze, w tym projekty animacyjne.

 

Rozdział zatytułowany „Ekonomika kultury” omawia zagadnienia związane z marketingiem w kulturze, celami działalności marketingowej, zarządzaniem finansami w dziedzinie kultury i sponsoringiem. Kolejna część, „Europa i świat – wymiana i współpraca”, dotyka tematów związanych ze strategiami międzynarodowej współpracy i dyplomacji kulturalnej oraz networkingiem, natomiast rozdział ostatni porusza kwestie związane z metodami i technikami badań kultury.

 

Publikacja Kultura: zarządzanie, animacja, marketing autorstwa Dragićević-Šešić - byłej rektor Uniwersytetu Sztuk Pięknych w Belgradzie, obecnie przewodniczącej katedry UNESCO ds. Międzykulturowości, Zarządzania Sztuką i Mediacji oraz Stojkovića – profesora na Wydziale Nauk Politycznych Uniwersytetu w Belgradzie, jest pierwszą tak kompleksową książką poświęconą zarządzaniu w kulturze. Zajmując się relacjami pomiędzy ludzkimi potrzebami, ofertą kulturalną i zarządzaniem instytucjami kulturalnymi, autorzy podkreślają potrzebę profesjonalnego podejścia do zarządzania oraz szerokich kompetencji kadry zajmującej się tworzeniem oferty kulturalnej i jej nagłośnieniem. To sprawia, że podręcznik wydany przez Narodowe Centrum Kultury jest pozycją nie tylko wciągająca i inspirującą, ale też niezbędną w biblioteczce każdego studenta wspomnianego kierunku, menedżera kultury i wszystkich zainteresowanych zagadnieniami związanymi z kulturą.

Kup książkę Kultura: zarządzanie, animacja, marketing

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Kultura: zarządzanie, animacja, marketing
Książka
Kultura: zarządzanie, animacja, marketing
Branimir Stojković, Milena Dragićević-Šešic
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Katar duszy
Joanna Bartoń
Katar duszy
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Klubowe dziewczyny 2
Ewa Hansen ;
Klubowe dziewczyny 2
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy