Recenzja książki: Kompetencje społeczne dyrektorów szkół

Recenzuje: Justyna Gul

Przywódca  w szkole

W obecnych czasach warunki, w jakich działa każda organizacja, podlegają nieustającym zmianom. Aby firma mogła się rozwijać czy nawet przetrwać, niezbędne jest właściwe zarządzanie oraz bieżące reagowanie na sygnały płynące z otoczenia. Skuteczność działania, czyli umiejętność wyznaczania realnych celów i ich realizacja, odnosi się zarówno do przedsiębiorstw komercyjnych, jak i do organizacji publicznych, m.in. szkół.
Z uwagi na wymagania stawiane przed systemem szkolnictwa, to właśnie w oświacie właściwe realizowanie funkcji kierowniczych ma ogromne znaczenie. Dlatego też cenne są te pozycje książkowe, które zgłębiają sferę kierowania kadrą nauczycielską. Przykładem może być praca Bożeny Tołwińskiej „Kompetencje społeczne dyrektorów szkół”, stanowiąca analizę modelu przywództwa w szkole i próbę zwrócenia uwagi na konieczność systematycznego aktualizowania kompetencji nie tylko przez samych nauczycieli, ale i przez kadrę kierowniczą.
Książka Tołwińskiej składa się z dwóch części, z których pierwsza omawia teoretyczne aspekty kompetencji społecznych, druga zaś - ich empiryczny wymiar. Dowiadujemy się o nowym kontekście funkcjonowania szkoły, co pociąga za sobą pytania o postawę dyrektora szkoły jako postaci współtworzącej placówkę w dobie reformy edukacji. Obserwując trendy rozwojowe oświatowych kadr kierowniczych w Europie, można wywnioskować, że kierowanie szkołą w sposób profesjonalny staje się podstawowym czynnikiem jej efektywnego działania. Dlatego też niepokojący jest obserwowany kryzys kierownictwa w oświacie, wynikający ze zderzenia rosnących oczekiwań wobec dyrektorów szkół oraz stopnia trudności zadań z brakiem (bądź niedostatecznym poziomem) wymaganych umiejętności kierowniczych.
Autorka porusza również zagadnienia dotyczące prawnego usytuowania stanowiska dyrektora szkoły oraz przedstawia kompetencje społeczne dyrektorów szkół w świetle badań empirycznych. W rozdziale drugim natomiast została zaprezentowana podstawa teoretyczna prowadzonych dociekań, z wyjaśnieniem podstawowych definicji włącznie. W dalszej części znajdziemy również opis projektu badawczego oraz analizę i interpretację wyników badań własnych.
Książka „Kompetencje społeczne dyrektorów szkół” stanowi wyznacznik kierunku edukacji i samorozwoju zarówno pracowników piastujących funkcje kierownicze, jak i wszystkich zatrudnionych w oświacie oraz kreujących koncepcje jej reformy i rozwoju. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że wyniki badań przeprowadzonych przez Bożenę Tołwińską zostaną gruntownie przeanalizowane, a wnioski z nich wyciągnięte będą stanowiły bodziec do zmian zarówno w obrębie świadomości własnej, jak i środowiska.

Kup książkę Kompetencje społeczne dyrektorów szkół

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Kompetencje społeczne dyrektorów szkół
Książka
Reklamy