Większość kobiet nie wyobraża sobie wyjścia z domu bez torebki. To w końcu w niej schowane się najpotrzebniejsze rzeczy, ale także drobiazgi, które znajdują zastosowanie w kryzysowych momentach. Fasonów, wzorów, kolorów i cen torebek jest niemalże nieskończenie wiele. Każda kobieta może wybrać taki model, który nie tylko najbardziej się jej podoba, ale także który będzie w danej chwili najbardziej praktyczny. O tym, skąd wzięły się torebki, kto produkuje najpiękniejsze, a kto najwięcej na nich zarabia, czytelnicy przeczytają w książce Elizy Głowinkowskiej-Domagały It bag. Historia torebką pisana.
W opartej na pokaźnej bibliografii publikacji autorka cofa się do czasów, gdy torebka - czy raczej przytroczona do pasa sakiewka - była domeną mężczyzn. Przechodząc przez kolejne wieki, zaglądając do pałaców i goszcząc w domach arystokracji, wraz z autorką oglądamy rewolucyjne przemiany, jakim poddana została kobieca garderoba. Wszystkie te zmiany – rewolucja przemysłowa i dwie wojny światowe – stały się motorem napędowym wielkich przeobrażeń nie tylko światopoglądowych, ale także społecznych. Kobiety, które w następstwie wydarzeń pierwszej połowy XX wieku musiały zająć się pracą zarobkową, potrzebowały wygodnych strojów i torebek, by móc w nich zmieścić niezbędne przedmioty. I tak, wychodząc naprzeciw potrzebom, a równocześnie kreując modę, projektanci zaczęli dodawać do swoich odzieżowych kolekcji także torebki.
W książce Elizy Głowinkowskiej-Domagały torebka to przede wszystkim niedościgły i wymarzony przedmiot luksusu. Autorka szczegółowo opisuje ścieżki kariery najbardziej znanych światowych projektantów mody, u których zakup torebki wiąże się z wydatkiem co najmniej kilkudziesięciu tysięcy dolarów. Torebki Vuittona, Diora, Chanel czy Schiaparelli to obiekty pożądania nawet najbogatszych kobiet świata. Te ekskluzywne dodatki są wykonywane z ogromną starannością z najlepszych dostępnych materiałów i dodatkowo ozdabiane kamieniami szlachetnymi.
It bag. Historia torebką pisana to nie tylko opis ewolucji, jakiej ulega od wielu już lat torebka – choć jej najpopularniejsze modele w zasadzie nie poddają się modom – ale także wpływu zmian społecznych i wizji często ekscentrycznych projektantów. Torebka, która w swoim założeniu miała spełniać funkcje praktyczne, musiała w pewnym stopniu do nich się dostosować. Bez względu na to, jak cenna by nie była.
Publikacja Elizy Głowinkowskiej-Domagały wydana została naprawdę efektownie. Twarda oprawa, szyte kartki i materiałowa zakładka przywodzą na myśl – podobnie jak najdroższe torebki – towar ekskluzywny. W środku książki również jest bogato. Kredowy papier, a na nim kolorowe ramki marginesów na każdej stronie. Dodatkowo w publikacji znajdziemy ilustracje, rysunki i geometryczne wstawki na końcu każdego rozdziału, które ubarwiają treść książki.
Spora ilość faktów, dat i informacji czasami skutkuje jednak pewnym chaosem. Do lektury należy zatem podejść spokojnie, niespiesznie. Niekoniecznie trzeba także czytać książkę „od deski do deski”. Chociaż zachowana jest w publikacji chronologia, to wybiórcze przeskakiwanie do wybranych rozdziałów nie zniszczy przyjemności płynącej z lektury.
It bag. Historia torebką pisana to ciekawa propozycja dla wszystkich zainteresowanych historią mody. Dużo ciekawostek znajdą w publikacji także osoby, które chcą wzbogacić swoją wiedzę dotyczącą najpopularniejszych modeli torebek, sygnowanych nazwiskami najznamienitszych projektantów mody.