Recenzja książki: Historie autorytetu wobec kultury i edukacji

Recenzuje: Justyna Gul

O autorytetach krytycznie


Autorytet oznacza społeczne uznanie, to prestiż oparty na cenionych w danym społeczeństwie wartościach. Z autorytetem jako kategorią mierzymy się na licznych sprawdzianach w szkole, pojawia się on w trakcie akademickich dyskusji, jednak rzadko zastanawiamy się, co z tym pojęciem jest tak naprawdę związane, nie rozpatrujemy go na różnych płaszczyznach czy w kontekście różnych jego przejawów.

 

Tym bardziej interesujące jest ujęcie autorytetu jako mechanizmu obosiecznego, dwuznacznego, którego podjął się Lech Witkowski. Jego książka Historie autorytetu wobec kultury i edukacji jest fascynująca wyprawą w świat, w którym autorytet jest zwykle beznadziejnym wyzwaniem, zmarnowanym i zmarniałym z winy zarówno jego zwolenników, jak i przeciwników (…). W podróż tę wyruszyć mogą zarówno studenci literatury czy filozofii, profesorowie, jak i wszyscy, którym lektura siedmiuset pięćdziesięciu stron słownej polemiki nie jest straszna. Pomimo imponującej objętości, pozycja ta nie ma w sobie nic z przeintelektualizowanych wywodów, przystępnych tylko dla wyjątkowych znawców tematu. To raczej fantastycznie napisane rozważania na temat tego, jak beztrosko traktujemy autorytet, nie umiejąc wydobyć z niego możliwych dla nas pożytków. Autor podjął się niezwykle karkołomnego zadania, dokonania przeglądu rozlicznych dziedzin myśli i twórczości, a wszystko po to, by zmierzyć się z wieloma poglądami na temat autorytetu.

 

Witkowskiego interesują szczególnie trzy zakresy odniesień do kategorii autorytetu, przygląda się zatem rozważaniom ludzi uchodzących za autorytety w kulturze, śledzi, co oni sami o kategorii autorytetu napisali czy powiedzieli, a także – ostatecznie - co też ważnego napisali, co mogłoby rzutować na przedstawiony przez autora sposób rozumienia problematyki autorytetu. Z rozważań Witkowskiego przebija przejęcie jakością życia akademickiego świata w polskiej humanistyce i brak jego spójności, zwraca bowiem uwagę brak integralności wspólnoty uczących się i wykładających, a także niezdolność do funkcjonowania uniwersytetu w trybie poszukiwania wartościowej wiedzy przez kontakt z osobami oświeconymi, mentorami, o geniuszach nie wspominając. Witkowski nie omija również kwestii narastającej groźby upadku Zachodu któremu przeciwdziałanie jest możliwe jedynie przez wysiłek reformacji oświecenia.

 

Opracowanie, pisane w poprzek nurtów, tradycji, perspektyw i pól działania, zawiera się w sześciu częściach, pełnych polemiki z typowymi praktykami i przejawami instytucjonalnych środowisk akademickich, szczególnie związanych z niektórymi dyscyplinami humanistycznymi. Sam autor przyznaje, że książka jest przejawem buntu, który obnaża w środowisku akademickim i istniejących tam autorytetach wiele artefaktów. Zachęca jednocześnie do myślenia o humanistyce jako autorefleksji kultury, bowiem potrafi się ona otworzyć na napięcia i trudności wymagające wytrwania w wysiłku podtrzymania jedności oraz przezwyciężenia możliwych polaryzacji w trosce o wysoki poziom wspólnoty i jedności.

 

Witkowski na pytanie o to, czym właściwie jest jego książka, stwierdza, że o tym, że zanika zdolność mierzenia się z lepszymi od nas samych (…). Podpowiada również, aby na publikację spojrzeć jako na kontynuację tomu Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii), bowiem dyskusje wokół autorytetu w różnych obszarach życia intelektualnego powinna trwać nadal.

 

Kluczowym problemem poruszonym w Historiach autorytetu wobec kultury i edukacji jest kwestia tego, jak należy rozumieć autorytet, by dało się go traktować jako istotny punkt odniesienia w wysiłkach zakorzeniania się w kulturze symbolicznej, będącej naszym dziedzictwem myślowym. Wspomnianych sześć części, traktujących między innymi o wydziedziczeniu, imponderabiliach kulturowych, preliminariach, zdradach, maskach czy historiach autorytetu w literaturze, ma na celu zaszczepić nam chęć do podjęcia dalszych rozważań. Witkowski wyraża nadzieję, że publikacja przyczyni się do skończenia z krytyką czy pogardą oraz z apologetyką wyższości tego, co zazwyczaj za autorytet uchodzi bądź za taki jest uważane. Czy udało mu się sprostać temu wyzwaniu? Bez wątpienia tak, choć przed społeczeństwem – nie tylko akademickim – daleka droga do zmiany sposobu myślenia i postrzegania pewnych rzeczy, zjawisk oraz osób. Z autorytetami na czele…

 

Kup książkę Historie autorytetu wobec kultury i edukacji

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Historie autorytetu wobec kultury i edukacji
Inne książki autora
Humanistyka stosowana. wirtuozeria, pasje, inicjacje
Lech Witkowski0
Okładka ksiązki - Humanistyka stosowana. wirtuozeria, pasje, inicjacje

Książka, pod wieloma względami niezwykła, powstała w poprzek podziałów dyscyplinarnych w humanistyce i naukach społecznych oraz przeciw sztucznym...

V E R S U S. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona
Lech Witkowski0
Okładka ksiązki - V E R S U S. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona

Książka prof. Lecha Witkowskiego "Versus" rzuca metodologiczne wyzwanie pedagogom i psychologom oraz ich podręcznikom w zakresie odczytania i zastosowania...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Smolarz
Przemysław Piotrowski
Smolarz
Babcie na ratunek
Małgosia Librowska
Babcie na ratunek
Wszyscy zakochani nocą
Mieko Kawakami
Wszyscy zakochani nocą
Baśka. Łobuzerka
Basia Flow Adamczyk
 Baśka. Łobuzerka
Zaniedbany ogród
Laurencja Wons
Zaniedbany ogród
Dziennik Rut
Miriam Synger
Dziennik Rut
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy