Recenzja książki: Flea. Acid for the Children. Wspomnienia legendarnego basisty Red Hot Chili Peppers

Recenzuje: Damian Kopeć

Odkrywając siebie

Muzyk, mający opinię jednego z najlepszych gitarzystów basowych wszechczasów. Szalejący na scenie – czasami w otoczce kontrowersji (nago), z oryginalną techniką gry – mocny slapping połączony z innymi, bardziej wyważonymi i melodyjnymi technikami. Oto on – Flea czyli pchła. Basista i jeden z założycieli Red Hot Chili Peppers. Określany słowem flea ze względu na swój charakter, niespokojne, zmienne, zaskakujące zachowanie. Tak naprawdę nazywa się Michael Peter Balzary. Warto nie tylko posłuchać utworów, w których gra z innymi członkami grupy, ale i posłuchać jego solowych występów, udostępnionych poprzez Youtube. Nie jestem fanem punk rocka i muzyki RHCP, ale styl gry Flea naprawdę robi wrażenie.

Acid for the Children to wspomnienia, rodzaj swobodnej (auto)biografii. Wspomnienia, a więc sięgnięcie w przeszłość człowieka dziś prawie sześćdziesięcioletniego. Patrzenie, ocenianie z punktu widzenia lat, które minęły. Spojrzenie na okres trudnego dzieciństwa, dorastania, dojrzewania, burzliwej młodości. Na życie, które wiódł i na to, co ze sobą niosło. Na ówczesne marzenia, plany, poszukiwania swojego miejsca na świecie i swojej drogi. Życie nie żałowało mu cierpienia i zagubienia. Niestabilne, toksyczne otoczenie rodzinne. Doświadczenia z narkotykami i alkoholem. Łobuzerstwo i samotność, stąpanie po krawędzi. Wędrówka po świecie – od Australii, gdzie się urodził, poprzez wybrane miasta Stanów Zjednoczonych. To nie do końca uświadamiane sobie poszukiwanie zrozumienia, akceptacji, czułości. Szczególnie u dziecka, które nie może żyć i prawidłowo się rozwijać bez miłości najbliższych. Poszukiwanie wolności w młodości, ale i – mało chyba uświadamianej sobie – potrzeby jakiejś formy stabilizacji.

Flea dużo miejsca poświęca w swojej książce dzieciństwu i młodości. Problemom rodzinnym, szkolnym, środowiska, w którym się obracał. Zarazem pokazuje wszystko to – również pozytywne – co go, obok trudności i zranień, ukształtowało: ukochane książki, fascynacje muzyczne, spotykanych ludzi. Ta książka jest podobno dopiero pierwszą częścią wspomnień i nie zawiera wielu informacji z życia dojrzałego muzyka, ale pokazuje, jaką drogę przeszedł, aż do założenia RHCP.

Opowieść Michaela Balzarego może zaskakiwać. Muzyk, bądź co bądź funkowo-punkowy, okazuje się człowiekiem oczytanym, dosyć elokwentnym. Z drugiej strony – nie stroni od mocnego, dosadnego języka i wulgaryzmów. Jest wrażliwy, zmienny, niejednoznaczny. Intrygujący.

Acid for the Children nie ma charakteru uporządkowanej opowieści. To raczej zbiór „obrazków z wystawy“ jaką jest przeszłość, migawek z życia. Poszukiwanie tego, co pozostawiło jakiś ślad w pamięci i daje się wydobyć na światło dzienne. Flea dużo pisze o sobie i swoich odczuciach. Ocenia ludzi, przyjaciół, kolegów, ale często są to oceny ciekawe, uwzględniające szersze spojrzenie i doświadczenie człowieka dorosłego. Stara się dostrzegać ich dobre i złe strony. Wspomnienia robią miejscami wrażenie trochę zniekształconych przez czas i bagaż doświadczeń, gdy na przykład czteroletnie dziecko spotyka się z uczuciem egzystencjalnej rozpaczy. Bardzo ważnym elementem tego powrotu do przeszłości wydaje się poszukiwanie w sobie żródeł zranień i ich „przepracowanie“, przebaczenie sobie i innym, poszukiwanie porozumienia z tym, co minęło. Nie jest to zatem tylko zbiór wspomnień i anegdot ze świata muzyki. To historia konkretnego człowieka, opowiedziana z jego punktu widzenia. Miejscami dosyć egzaltowana, chwilami jakby zapętlona w pewnych rozważaniach, ale jako całość interesująca. Ważnym elementem książki jest ukazanie negatywnej siły narkotyków, także tych lekkich. Niszczącej siły uzależnienia, które potrafi człowieka doprowadzić do samounicestwienia, do zmarnowania talentu i życia. Nawiązuje zresztą do tego tematu sam tytuł książki, w którym pojawia się mające niejednoznacznie znaczenie słowo acid.

Flea często wspomina o wolności. Jakże to typowe dla większości artystów! Tych samych ludzi, którzy byli lub są uzależnieni od alkoholu, narkotyku, seksu, pieniędzy, sławy, adrenaliny występów. Docenia potrzebę wolności u innych osób nawet wtedy, kiedy powoduje ona krzywdzenie kogoś z ich otoczenia. Dobitnym przykładem jest jego matka, która w imię własnej wolności, swobody wyboru stylu życia wyrządziła ogromną emocjonalną krzywdę Flea i jego siostrze. Wydaje się, że wolność ma sens, o ile nie narusza cudzej wolności, cudzych praw, cudzych emocjonalnych potrzeb. Wolność ma sens, jeśli jest „wolnością do", a nie tylko „wolnością od" (wybranych) zasad, obowiązków, odpowiedzialności. Jak pokazuje przykład Flea, wolność nie ma sensu i nie jest wartością, kiedy prowadzi do krzywdy dziecka, krzywdy niewinnego człowieka.

Ta osobista w charakterze i pełna anegdot książka jest wyjątkowo dobrze napisana. Basista RHCP ma coś do powiedzenia ponad to, co wypił, z kim spał, kogo znanego poznał, gdzie bywał, z kim grał, jak zdobywał sławę. Patrzy refleksyjnie na własne życie i pokazuje, jak zmagał się (i zmaga) z różnorakimi zranieniami – szczególnie tymi z dzieciństwa. Pokazuje, jak wspaniałe efekty moga przynieść talent wsparty pracą i zaangażowanie w to, co się robi. Sława jednak – jego wyrazistym zdaniem – „gówno znaczy”. Chodzi bowiem nie tyle o to, by zdobyć sławę i uznanie, ale by być człowiekiem, cieszyć się życiem, nie krzywdzić innych. By znaleźć w życiu coś, co będziemy robić z pasją i zaangażowaniem. Wtedy dopiero jesteśmy w stanie spełniać się, wykrzesać z siebie energię do coraz lepszego działania. I nie jest wtedy tak naprawdę ważne, czy zostaniemy muzykami, malarzami czy mechanikami samochodowymi. Pasja sprawi, że będziemy w czymś naprawdę dobrzy. Choć niekoniecznie tak sławni, jak Flea.

Tagi: bóg Biografie artystów i ludzi show biznesu

Kup książkę Flea. Acid for the Children. Wspomnienia legendarnego basisty Red Hot Chili Peppers

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Flea. Acid for the Children. Wspomnienia legendarnego basisty Red Hot Chili Peppers
Recenzje miesiąca
Smolarz
Przemysław Piotrowski
Smolarz
Babcie na ratunek
Małgosia Librowska
Babcie na ratunek
Wszyscy zakochani nocą
Mieko Kawakami
Wszyscy zakochani nocą
Baśka. Łobuzerka
Basia Flow Adamczyk
 Baśka. Łobuzerka
Zaniedbany ogród
Laurencja Wons
Zaniedbany ogród
Dziennik Rut
Miriam Synger
Dziennik Rut
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy