Wnikliwa obserwacja pedagogiczna pozwala odkryć, że coraz częściej występują zaburzenia manifestujące się trudnościami w nauce czytania i pisania. Trudno dociec, o ile – w stosunku do lat ubiegłych – podniósł się odsetek osób dotkniętych ową „przypadłością”, wiadomo jednak, iż obok dzieci i młodzieży cierpią na nią również ludzie dorośli. Publikacja wydawnictwa Impuls wyjaśnia fenomen omawianego problemu w sposób jasny i szczegółowy, z jednej strony wychodząc poza schemat ucznia dyslektycznego, z drugiej natomiast podkreślając funkcjonowanie poznawcze, społeczne i osobowościowe tych, którzy borykają się ze specyficznymi zaburzeniami czytania i pisania.
Oddana do rąk czytelnika Dysleksja u osób dorosłych w dużej mierze opiera się na badaniach (w tym również wybitnej zdolności ogólnej populacji) przeprowadzanych głównie z udziałem uczniów szkół podstawowych i średnich. Wynika z tego, że posiadający omawiane deficyty winni wypracować indywidualne sposoby funkcjonowania nie tylko podczas przypadającej na okres dzieciństwa i młodości edukacji, ale również w okresie datującej się na czas późniejszy pracy zawodowej oraz życia osobistego. Gdy do tego doda się jeszcze (oprócz korekcji i kompensacji istniejących deficytów) rozwijanie posiadanych (często na wyższym poziomie niż przeciętnie osiągany w populacji) zdolności i talentów, możliwym staje się przezwyciężanie trudności oraz udoskonalanie mocnych stron dyslektyków.
Publikacja została podzielona na cztery zasadnicze rozdziały. Obok wyjaśnienia ogólnych pojęć oraz definicji, znalazło się w niej obszerne omówienie przyczyn specyficznych zaburzeń czytania i pisania na poziomie poznawczym i biologicznym, a także wyszczególnienie deficytów wraz z emocjonalno-motywacyjnymi konsekwencjami i metodami diagnostycznymi. Podkreślono także mocne strony, jakimi mogą poszczycić się dyslektycy: w sposób całościowy potraktowano zdolności, motywacje osiągnięć oraz style uczenia się. Pomocą służy także aneks, omawiający praktyczną stronę dysleksji (sytuacja prawna, spowodowane zaburzeniem trudności w miejscu pracy, konieczne do podjęcia działania).
Ponieważ dla dyslektyków repertuar możliwości nabywania wiedzy oraz umiejętności jest ograniczony poprzez występujące dysfunkcje, publikacja wydawnictwa Impuls ucieszy wszystkich, dla których problem trudności wynikających z czytania i pisania jest powodem przykrych doświadczeń. Zainteresowani odnajdą w Dysleksji u osób dorosłych konkretne rady. Polsko- i obcojęzyczna bibliografia, liczne przypisy, tabelki, wyliczenia i propozycje ćwiczeń zetkną się z aprobatą zainteresowanych. Skorzystanie z propozycji zawartych w publikacji Impulsu bez wątpienia zminimalizuje problemy dorosłych, dotkniętych przypadłością dysleksji.