Recenzja książki: Człowiek - technologia - media

Recenzuje: Justyna Gul

Człowiek w cyfrowym świecie

 

Chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że cywilizacja informacyjna staje się zjawiskiem globalnym, które napędza program transformacji systemowej. Siłą sprawczą nowej cywilizacji staje się wiedza i szybka wymiana informacji za sprawą nowinek technologicznych. Z samej sieci Internet korzysta już ponad ćwierć miliarda użytkowników, a liczba stron WWW dawno przekroczyła miliard. Niemal w każdym domu jest komputer, czasami nawet kilka, a dzieci nie rozstają się ze swoimi telefonami komórkowymi. Niezależnie od tego, jakie jest nasze zdanie na temat postępu cywilizacyjnego, stał się on faktem. Zatem musi się zmienić rola szkół i innych instytucji, które powinny przygotować młodzież do życia w tej nowej rzeczywistości i do udziału w jej rozwoju. Nowa sytuacja, w jakiej wszyscy się znajdujemy, stwarza wiele szans edukacyjnych i rozwojowych, wiąże się jednak z licznymi zagrożeniami, między innymi z uzależnieniem.

 

O nowym świecie technologii, o wpływie postępu na człowieka i czyhających na niego niebezpieczeństwach możemy przeczytać w opublikowanej nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS pozycji Człowiek. Technologia. Media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Książka pod redakcją naukową Agnieszki Ogonowskiej i Grzegorza Ptaszka to zbiór artykułów poświęconych relacji człowieka z mediami oraz ukazujących wpływ technologii na różne aspekty funkcjonowania człowieka, niezależnie od wieku. Autorzy zajęli się problemem, patrząc nań z różnych punktów widzenia – przez pryzmat kultury, psychologii, edukacji, dzięki czemu możliwe stało się jego interdyscyplinarne ujęcie. Niniejsza publikacja jest szczególnie cenna dla psychologów i pedagogów, ale zaciekawi również osoby zajmujące się badaniami socjologicznymi, bibliotekarzy, studentów. Tak naprawdę jest to publikacja dla wszystkich - wszak wszyscy jesteśmy elementem nowej, technologicznej rzeczywistości.

 

Zbiór otwiera artykuł Jagody Cieszyńskiej-Rożek, poświęcony wpływowi technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. Autorka przytacza poglądy neurobiologów dotyczące pokolenia dzieci urodzonych w epoce wysokich technologii, które to pokolenie odmiennie kształtuje swoje relacje ze światem, ludźmi i językiem. Zamieszcza również wyniki badań własnych, pokazujące związek pomiędzy zaburzeniami koncentracji a problemami w opanowaniu umiejętności czytania i pisania.

 

Kolejne teksty, Andrzeja Rygałło, Anny Ślósarz i Joanny Juszczyk-Rygałło dotyczą tematu wykorzystania nowych technologii w edukacji. Omówiono w nich cechy cyfrowej szkoły, interpersonalne oraz grupowe i społeczne relacje w nauczaniu na odległość oraz wpływ Internetu na edukację. Agnieszka Ogonowska pisze następnie o nowych formach uzależnień medialnych (na przykładzie siecioholizmu) oraz o formach działań terapeutycznych i edukacyjnych.

 

W kolejnym, niezwykle interesującym artykule Grzegorz Ptaszek omawia zagadnienie multitaskingu we współczesnym, medialnym świecie. Pisze o zachowaniach polegających na jednoczesnym korzystaniu z mediów podczas  wykonywania innych zadań, przytacza badania psychologiczne, określające warunki, w jakich człowiek może wykonywać jednocześnie wiele zadań oraz pokazujące wpływ, jaki media multitasking ma na procesy uwagi, pamięć, funkcjonowanie kontroli poznawczej oraz inteligencję multisensoryczną.

 

Grzegorz Zyzik stara w swoim artykule odpowiedzieć na pytanie o istotę wzrostu popularności rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality), zastanawia się nad przyszłymi możliwościami zastosowania tej technologii oraz jej wpływem na kondycję współczesnego społeczeństwa. Kolejny tekst, autorstwa Małgorzaty Ciesielskiej i Remigiusza Szczepanowskiego, poświęcony jest zależności pomiędzy typografią a oceną emocjonalną tekstu. Znajdziemy tu przesłanki pozwalające twierdzić, iż krój pisma jest specyficznym bodźcem percepcyjnym, który może wzbudzać w człowieku subiektywne uczucie przyjemności.

 

Z artykułu Magdaleny Musieli dowiemy się wiele na temat nowych usług wybranych bibliotek akademickich, uwzględniających wpływ mediów i nowych technologii na rzeczywistość. Autorka przedstawia wybrane formy i źródła zdobywania wiedzy, uwzględnia również rodzaje przekazu informacji, którymi posługuje się współczesne społeczeństwo. Z kolei Mariusz Makowski omawia ewolucję roli specjalisty w mediach. O wybranych kampaniach społecznych w obronie praw zwierząt, z uwzględnieniem ich problematyki i różnych form ekspresji medialnej przeczytamy z kolei w artykule Magdaleny Stoch.

 

Dwa ostatnie artykuły związane są z kinematografią – pierwszy z nich, autorstwa Patrycji Włodek, dotyczy tzw. puzzle films, oddających doświadczenia ludzi żyjących w wieku technologii elektronicznej, na styku rzeczywistości wirtualnych oraz realnej. Drugi artykuł, Bogusława Skowronka, omawia natomiast zmieniające się praktyki odbioru filmu we współczesnej sytuacji kulturowej.

 

Wszystkie te artykuły, choć o różnorodnej tematyce, mają punkt wspólny – nowe media. Tym samym zyskujemy wieloaspektowe ujęcie tego zagadnienia oraz relacji człowieka z technologią w cyfrowym świecie XXI wieku. Publikacja Człowiek. Technologia. Media jest tym samym przyczynkiem do dyskusji na temat rzeczywistego wpływu nowinek technologicznych na nasze życie, a także materiałem pozwalającym na wysnucie własnych wniosków. I choć zebrane w publikacji artykuły nie wyczerpują tematu, to wpisują się doskonale we współczesne nurty badawcze i stanowią namacalny dowód na zmiany społeczno-kulturowe.

Kup książkę Człowiek - technologia - media

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Człowiek - technologia - media
Książka
Człowiek - technologia - media
Ogonowska Agnieszka, Ptaszek Grzegorz
Recenzje miesiąca
Smolarz
Przemysław Piotrowski
Smolarz
Babcie na ratunek
Małgosia Librowska
Babcie na ratunek
Wszyscy zakochani nocą
Mieko Kawakami
Wszyscy zakochani nocą
Baśka. Łobuzerka
Basia Flow Adamczyk
 Baśka. Łobuzerka
Zaniedbany ogród
Laurencja Wons
Zaniedbany ogród
Dziennik Rut
Miriam Synger
Dziennik Rut
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy