Recenzja książki: Czas i opowieść. Tom 3. Czas opowiadany

Recenzuje: ankhxxl

„Czas opowiedziany” – trzecia i najobszerniejsza pod względem merytorycznym część  trylogii Paula Ricoeura „Czas i opowieść” ewokuje trzy progi metodologiczne.  Po pierwsze przynosi rozwinięcie podejmowanej wcześniej problematyki, po drugie  podsumowuje ją, po trzecie zaś zawiera w sobie istotną korektę rozpatrzonych w poprzedzających ją tomach tez.


 Przykładem takiego postępowania weryfikacyjnego jest odświeżenie przytoczonych w „Intrydze i  historycznej opowieści” perspektywy Augustowskiej i Arystotelesowskiej. Wskazana w dziełach obu myślicieli odpowiedniość czasu i opowieści, kontynuowana w konstatacjach Ricoeura (zbudowana na fundamentach dyskursu między teorią czasowości twórcy „De immortalitate animae” a koncepcją intrygi u spadkobiercy Platona) zmodyfikowana przez niego w trakcie filozoficznych eksploracji, zmienia swą pierwotna postać. Dzieje się tak za sprawą wprowadzenia na ów grunt polemiczny stanowisk wyrastających z rdzenia fenomenologicznego (od Augustyna począwszy, przez Kanta, Husserla, na Heideggerze skończywszy), które pozwoliły na zbadanie całego zespołu zagadnień związanych z aporiami czasu, m.in. najważniejszej z nich, dotyczącej nieprzedstawialności czasu. W tej kwestii wciąż bowiem istnieje elementarny problem, którego podstawą jest dramat niewyrażalności, powierzchownie maskowany przez nomenklaturę metaforyczną, mityczną. Wyrażają to słowa samego Ricoeura, składające się w pytanie: czy możliwe jest znalezienie narracyjnego odpowiednika „dla tej dziwnej sytuacji czasowej, sprawiającej, że mówimy o wszystkich rzeczach – w tym również o nas samych – iż istnieją one „w” czasie; jednak nie w sensie, jakie nadaje owemu „w” rozumienie „potoczne” (…), lecz w sensie, w jakim mity opowiadają, iż czas ogarnia nas w swoim bezmiarze?” (s. 350).


Ścieżka analityczna, którą kroczy autor „Filozofii osoby” pozwoliła mu dotrzeć i wyodrębnić zarazem  alternatywne pojęcie tzw. „trzeciego czasu”, którego ramy definicyjne tworzy przecięcie trajektorii wyznaczanych przez omawiane aporie. Jego konstrukt oparty zatem na kontaminacji historii i opowieści fikcyjnej, zbadanej  na wielu poziomach, figuruje dla francuskiego uczonego jako jeden z kluczowych elementów współtworzących mozaikę pojęcia tożsamości narracyjnej. Kategoria ta stanowiąca zwieńczenie Ricoeurowskiego dyskursu filozoficznego, jest korelatem tożsamości typu idem (pojmowanej jako bycie tym samym) i ipse (tożsamości rozumianej jako bycie sobą), którego trwanie w czasie umożliwiają dwa wzorce: charakter i dotrzymywanie słowa (tu autor zwraca się ku Lévinasowi, który cały swój „system” myślowy zbudował na pojęciu obietnicy).


Przeanalizowana problematyka związana ze sprzecznościami czasu, a także ważny z tegoż punktu widzenia kontekst mimesis III, opartego na refiguracji opowieści fikcyjnej (konfrontacji świata tekstu ze światem czytelnika) stały się ostatnimi elementami dookreślającymi podłoże koncepcji, którą w XX wiecznej myśli filozoficznej zaszczepiła hermenetyka, reprezentowana m.in. przez Ricoeura. Pojęcie tożsamości narracyjnej figuruje tu bowiem jako eksplikacja poststrukturalnego rozumienia samoświadomości człowieka, a także jako pewien współczynnik orientacji jego jestestwa. To zaś, dzięki autorowi „Egzystencji i hermeneutyki”, pojmujemy w sposób wyjątkowy, jako swego rodzaju opowiadanie, czyniące z człowieka nie tylko narratora ale i bohatera, uczestnika wielkiej opowieści świata.
    
Anna Kołodziejska

Kup książkę Czas i opowieść. Tom 3. Czas opowiadany

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Czas i opowieść. Tom 3. Czas opowiadany
Autor
Inne książki autora
Czas i opowieść. Tom 2. Konfiguracja w opowieści fikcyjnej
Paul Ricoeur0
Okładka ksiązki - Czas i opowieść. Tom 2. Konfiguracja w opowieści fikcyjnej

Paul Ricoeur (1913–2005) to jeden z głównych, obok Martina Heideggera i Hansa Georga Gadamera, przedstawicieli współczesnej hermeneutyki...

Czas i opowieść. Tom 1. Intryga i historyczna opowieść
Paul Ricoeur0
Okładka ksiązki - Czas i opowieść. Tom 1. Intryga i historyczna opowieść

Paul Ricoeur (1913–2005) to jeden z głównych, obok Martina Heideggera i Hansa Georga Gadamera, przedstawicieli współczesnej hermeneutyki filozoficznej...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Smolarz
Przemysław Piotrowski
Smolarz
Babcie na ratunek
Małgosia Librowska
Babcie na ratunek
Wszyscy zakochani nocą
Mieko Kawakami
Wszyscy zakochani nocą
Baśka. Łobuzerka
Basia Flow Adamczyk
 Baśka. Łobuzerka
Zaniedbany ogród
Laurencja Wons
Zaniedbany ogród
Dziennik Rut
Miriam Synger
Dziennik Rut
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy