Lans ponad wszystko
Z roku na rok nasza aktywność w coraz większym stopniu przenosi się do sieci. To za pośrednictwem Internetu zawieramy znajomości, poszukujemy pracy, pozyskujemy informacje. Wykorzystując łącza, możemy nawet studiować on-line, robić zakupy, a także miło spędzać czas. Możliwości, jakie otwarły się dzięki upowszechnieniu Internetu, wykorzystują szeroko również firmy, promujące swoje towary i usługi, wchodzące z klientem w interakcje. Ale nie tylko przedsiębiorstwa dostrzegły możliwości, jakie niesie z sobą globalna sieć – również większość osób mających dostęp do Internetu pragnie zaistnieć. Realizować się to może przez aktywność w serwisach społecznościowych, ale także przez intensywne działania, mające na celu wyłącznie pokazanie się, dotarcie do jak największej liczby osób. Nie zawsze osoby te rzeczywiście reprezentują coś wartościowego, gwiazda niektórych bardzo szybko gaśnie. Są jednak tacy, którzy konsekwentnie realizują obraną wcześniej strategię.
O tym, kim jest cewebryta i co różni go od celebryty, w jaki sposób nowoczesne media wykorzystywane są do promocji własnej osoby i co tak naprawdę oznacza bycie sławnym, pisze Michał Janczewki. Książka CeWEBryci - sława w sieci, opublikowana nakładem oficyny Impuls, to fascynująca rozprawa, dotycząca szeroko pojętej popularności, pragnienia zapisania się jeśli nie na kartach historii, to choćby w wyszukiwarkach internetowych. To pozycja, w której lekturze przyjemność znajdą nie tylko kulturoznawcy, socjologowie czy specjaliści od marketingu, ale każdy, kto interesuje się zjawiskiem bycia znanym z tego, że jest się znanym bądź mechanizmami przyciągającymi ludzi do tego typu „gwiazd”. To również inspiracja - a nawet instruktaż - dla osób pragnących dołączyć do grona cewebrytów.
Książka składa się z trzech części, z których pierwsza przybliża historię sławy, stanowi próbę odkrycia, co sprawia, że lubimy celebrytów, interesujemy się ich życiem, szukamy dostępnych informacji na ich temat. Znajdziemy w niej także charakterystykę „pokolenia Ja” – pokolenia młodych ludzi urodzonych w latach 70., 80. i 90., przekonanych, ze mogą osiągnąć wszystko, że są najlepsi, zamiast dobra społeczności wybierających dobro jednostki. Swoje dobro.
Część druga przybliża sylwetki osób znanych z tego, że są znane, czyli cewebrytów. Znajdziemy tu bezdomnego kierowcę tira, który w dosadnych, niekiedy wulgarnych słowach opisuje swoje życie za kierownicą, poruszając rozmaite tematy – od jedzenia w przydrożnych barach po szczegóły ze swojego małżeństwa, rozstania z żoną i rzadkie spotkania z dziećmi. Jest też programista, wielbiciel filmu Disneya Tron, który zaprojektował i zbudował własny kostium jednego z bohaterów filmu, jest Marina, nauczycielka angielskiego z Rosji, która omawia etymologię słów (m.in. cycek, abrakadabra, butterfly), a także Matt, który porzuciwszy pracę nad tworzeniem gier komputerowych, wyruszył w podróż przez siedemnaście krajów na kilku kontynentach, filmując dziwny taniec przez siebie wykonywany. Zanim zaczął podróżować, założył blog, na którym można było przeczytać o jego poczynaniach i to dzięki wpisom ludzie pokochali filmy-kolaże, złożone z tanecznych klipów. To tylko kilka z przykładów zamieszczonych w książce, opisujących działania ludzi obdarzonych większym lub mniejszym talentem, ale z pewnością niecodziennymi pomysłami na sprzedawanie siebie. Część trzecia stanowi natomiast próbę zidentyfikowania cewebryty, rozpatrzenia jego bytu w różnych perspektywach, a także porównania jego osoby z osobą celebryty. Autor pokusił się również o określenie perspektyw rozwojowych dla cewebrytów i celebrytów.
Publikacja CeWEBryci - sława w sieci stanowi fascynującą lekturę zarówno z psychologicznego punktu widzenia, jak i w kontekście przyszłości użytkowników Internetu i kierunku rozwoju działań promocyjnych, w tym promocji samego siebie. Liczne przypisy umożliwiają śledzenie osób opisanych w publikacji (przynajmniej niektórych z nich) i, być może, dalsze zgłębianie tematu na własną rękę.